۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۵۶۴۸۴
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی:

اخلاق محوری باید در رسانه‌ها نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: پیش نیاز رقابت در رسانه، باید رفاقت رسانه ای باشد؛ اخلاق محوری نخست باید در رسانه‌ها نهادینه شود و پس از آن باید به مردم توصیه کرد؛ اصحاب رسانه باید برای همبستگی بین رسانه ها تلاش بیشتری داشته باشند.
مدير عامل خبرگزاري ايرنا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در نشست هم اندیشی با مدیران نشریات و خبرگزاری ها که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان این که رسانه بستر توسعه در یک کشور است، گفت: هر اندازه که اطلاعات در کشور بیشتر باشد، توانایی کشور افزایش پیدا می کند.

 

وی وظیفه اصلی رسانه ها را تولید اطلاعات عنوان کرد و افزود: با توجه به این وظیفه مهم تمام تلاش  رسانه ها باید این باشد تا اطلاعاتی صحیح و دقیق تولید کنند؛ تولید اطلاعات باید بستری برای هم آوردی، همکاری، آسیب شناسی و توسعه کشور باشد.

 

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این که امروزه فضای جهانی به این سمت می رود که زیر ساخت تولید و مهندسی اطلاعات را توسعه دهد، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین سرمایه گذاری در جهان در زمینه فناوری اطلاعات صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: زمانی تولید و تهیه خبر هزینه و مشکلات بسیاری داشت اما امروزه هر شهروند می تواند با هزینه ای ناچیز خبرنگار باشد؛ هر اندازه رسانه های بیشتری در کشور وجود داشته باشد ظرفیت توسعه کشور افزایش می یابد.

 

خدادی با بیان این که حلقه مفقوده امروز رسانه ها تولید اطلاعات است، ابراز داشت: بستر ارزان برای تولید خبر وجود دارد اما در مهارت تولید اطلاعات باید تلاش بیشتری داشته باشیم، خوشبختانه دانش رسانه در کشور بسیار پیشرفت کرده است، به گونه ای که امروزه برای فراگیری دانش رسانه محدود به شرکت در کلاس نیستیم.

 

وی عنوان کرد: آن چه در تولید اطلاعات نیاز داریم عینی بودن، جامعه هدف داشتن و مخاطب شناسی است؛ هر اندازه که محتوای اطلاعات با جامعه هدف نسبت نزدیکتری داشته باشد تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود، خبر با اثر رابطه ای مستقیم دارد.

 

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی یاد آور شد: به دلیل تخصصی شدن رسانه ها، محتوای اطلاع رسانی نیز باید تخصصی تر شود، همچنین رسانه ها باید توجه داشته باشند تا که بازخورد اطلاعات خود را بگیرند، از همین رو باید به میزان تأثیر گذاری اطلاعات توجه ویژه ای شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در فرایند تولید اطلاعات باید به سه عنصر تمایز، تنوع و تفاوت توجه شود، برای جذابیت داشتن محتوای اطلاعات گاهی باید از تمایز و تفاوت استفاده کرد؛ احساس نیاز مردم به رسانه ها باید نهادینه شود.

 

خدادی با اشاره به نقش مهم رسانه در زندگی مردم گفت: رسانه ها باید بدانند که جایگاهشان کجاست، چه اندازه اثر گذاری دارند و چگونه می توانند مشکلات و نیازهای مردم را برطرف کنند، رسانه ها نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارند.

 

وی افزود: پیش نیاز رقابت در رسانه، باید رفاقت رسانه ای باشد؛ اخلاق محوری نخست باید در رسانه ها نهادینه شود و پس از آن باید به مردم توصیه کرد؛ اصحاب رسانه باید برای همبستگی بین رسانه ها تلاش بیشتری داشته باشند.

 

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به فلسفه وجودی رسانه ها اظهار داشت: فلسفه وجودی تمامی رسانه ها این است که در راستای عزت و اعتلای انقلاب اسلامی ایران تلاش کنند، از همین رو به وجود آمدن یک رسانه جدید با هرگونه تفکر به منزله تضعیف نیست بلکه سبب تقویت می شود.

 

وی ادامه داد: متأسفانه ضعفی که امروزه در رسانه ها دیده می شود این است که به صورت تخصصی عمل نمی کنند و بسیار شبیه به یکدیگر هستند، این مسأله سبب می شود که مخاطبان نتوانند به خوبی با انواع رسانه ها ارتباط بر قرار کنند./1323/پ202/ف

ارسال نظرات