۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۵۶۸۵۱
استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد؛

ضرورت تقویت حوزه علمیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ نماینده آیت الله سیستانی در تبریز گفت: برای بازگشت حوزه علمیه تبریز به گذشته باعظمت و باشکوه خود لازم است به فکر تقویت مدارس علمیه و جذب اساتید زبده در تبریز باشیم.
حوزه علميه طالبيه

حجت الاسلام وثوقی، نماینده آیت الله سیستانی در تبریز و استاد سطح عالی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فضای علمی حوزه علمیه تبریز در ادوار گذشته، اظهار داشت: در زمان تحصیل بنده در حوزه علمیه تبریز مجتهدان به نامی چون آیت الله اهری، آیت الله خسروشاهی، آیت الله عباسی، آیت الله میرزا عبدالله مجتهد سرابی دارای درس خارج بودند.


وی با بیان این‌که درس فلسفه در آن زمان در حوزه علمیه تبریز از سوی آیت الله مستنبط تدریس می شد و فقه و اصول نیز جلوه ای دیگری داشت، ادامه داد: دروس خارج و کفایه را خدمت آیت الله شربیانی که هم اکنون نیز در قید حیات هستند و در مشهد حضور دارند، گذراندم.


حجت الاسلام وثوقی ادامه داد: از جمله ویژگی های اساتید آن دوران که هم اکنون نیز در بسیاری از مدارس علمیه مشاهده می شود، اخلاق‌مداری و عدم توجه به مادیات بود و طلاب را نیز مانند خود به مسائل معنوی و دوری از تعلقات مادی دعوت می کردند.


وی تصریح کرد: فضای درسی حوزه های علمیه به گونه ای بود که همه اهل درس و مطالعه و تحقیق بودند و طلاب اغلب بر خلاف امروز در پی اساتید برای پرسش و رفع اشکال بودند، این ویژگی ها در حوزه های علمیه امروز کم رنگ شده است.


مدیر سابق حوزه علمیه طالبیه تبریز افزود: حضور طلاب در کلاس، درس و بحث خودجوش و بدون نظارت استاد بود، یعنی طلاب خود سعی در حضور حداکثری در کلاس ها داشتند و البته باید یادآور شد که در آن دوران حضور و غیابی در کار نبود.


نماینده حضرت آیت الله سیستانی، در رابطه با اهمیت مباحثه با اشاره به حدیث «مباحثه علم عامل تثبیت آن است»، افزود: مباحثه لازم و ضروری است، چراکه سبب می شود دروس سنگین فقهی حوزه ملکه ذهن و تثبیت شوند. تجربه نشان داده سختی کتب درسی حوزه عامل محرک طلاب و گرایش آنان به سوی پژوهش و تحقیق می شود.


استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در پایان با اشاره به قوت درسی حوزه علمیه تبریز در ادوار گذشته، ابراز داشت: لازم است حوزه علمیه تبریز به گذشته باشکوه خود باز گردد، به عبارت بهتر حوزه علمیه تبریز باید عظمت علمی خود را بار دیگر باز یابد، از این رو تقویت حوزه علمیه تبریز لازم بوده و جذب اساتید زبده ضروری است./854/ت302/ب4

ارسال نظرات