۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۷۰۲۸
همزمان با سالروز میلاد امام جواد؛

همایش بزرگداشت خواجه مهزیار در جاجرم برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: دومین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار از اصحاب بزرگ ائمه اطهار(ع) همزمان با سالروز میلاد امام محمدتقی(ع) در شهر جاجرم این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام سهرابي - مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری دومین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار، صحابی ویژه امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: این همایش عصر روز چهارشنبه، نهم اردیبهشت ماه و همزمان با سالروز میلاد حضرت امام جواد(ع) با حضور مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی در جوار بقعه متبرکه آن شخصیت بزرگ در جاجرم برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که خواجه مهزیار فقیه، مفسر و محدث معروف شیعه در قرن سوم هجری بوده و از نزدیکان امام رضا(ع) و فرزندش امام جواد(ع) به شمار می رفت، افزود: این شخصیت بزرگ نماینده ویژه امام جواد(ع) در جاجرم بود و اکنون مقبره وی نیز در دو کیلومتری شهر جاجرم فعلی قرار دارد.

 

مدیرکل اوقاف خراسان شمالی با بیان این که ابوالحسن علی بن مهزیار از یاران خاص ائمه اطهار(ع) و جزو وکلای ویژه امام جواد(ع) محسوب می شد که حضور پر نور امام رضا(ع) و امام هادی(ع) را نیز دریافته و از اصحاب ایشان بود، اضافه کرد: بر اساس اسناد تاریخی، خواجه مهزیار با داشتن وکالت ائمه اطهار، به اخذ حقوق و ابلاغ تکلیف اقدام می کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با یادآوری این که اردیبهشت ماه پارسال نخستین همایش بزرگداشت مقام علی بن مهزیار برگزار شد، خاطرنشان کرد: بنا به پیشنهاد امام جمعه جاجرم و تصویب آن در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، روز ولادت امام محمدتقی(ع) به عنوان روز بزرگداشت علی بن مهزیار در تقویم شهرستان جاجرم نامگذاری شده و در این راستا تلاش می شود در سال های آتی نیز همایش های بزرگداشت این شخصیت همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) برگزار شود.

 

به گفته وی، هدف از برگزاری این همایش ها معرفی شخصیت و نقش ابوالحسن علی بن مهزیار به جامعه و زمینه سازی برای تبدیل بقعه متبرکه این شخصیت به قطبی فرهنگی بر اساس رهنمود رهبر معظم انقلاب است.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: همایش بزرگداشت علی بن مهزیار مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، دفتر امام جمعه، فرمانداری و دیگر دستگاه های شهرستان جاجرم برگزار می شود.

 

وی اظهار کرد: تلاش می شود در سال های آینده همایش های بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار با رویکرد علمی و پژوهشی و در گستره ملی در استان خراسان شمالی به میزبانی جاجرم برگزار شود.

 

گفتنی است، ابوالحسن علی بن مهزیار از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از نزدیکان امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده که در قرن سوم هجری می زیسته و در برخی از مناطق ایران به عنوان نماینده این دو امام معصوم انجام وظیفه می کرده است.

 

وی در طول مدت عمرش بیش از 30 کتاب تألیف کرده که از آن جمله می توان به کتاب های الوضوءالصلـوة، الزکوة، الصوم، الحج، الحدود، الدیات، النذر والایمان و الکفارا، الحروف، القائم و غیره اشاره کرد.

 

بقعه و مدفن علی بن مهزیار که در دو کیلومتری شهر جاجرم در مجاورت جاده جاجرم - سبزوار در استان خراسان شمالی قرار دارد؛ با شماره ثبت 16583 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

روی بنا در ضلع شمالی دارای پلانی مربع شکل و شامل یک اتاق با ارتفاع 405 متر است که با معماری خاص در بالای سقف با اضافه شدن چهار طاق نمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل و گنبد بنا بر روی آن استوار شده است.

 

با توجه به گچبری، رنگ آجرها و هم چنین شکل گنبد، ساخت اولیه این بنا مربوط به قرن هفتم تا دوره تیموری است.

 

بنای خواجه مهزیار در سال 1357 مرمت و در سال 1371 نیز نمای بیرونی آن با استفاده از آجر سفال بازسازی شده و گنبد بنا نیز در سال 1378 عایق کاری، فضای داخلی آن در سال 1379 گچ اندود و در چند سال اخیر نیز مرمت این بنا با مشارکت دو دستگاه اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان انجام شده است.

 

اگر چه اهالی خراسان معتقدند که مقبره ابوالحسن علی بن مهزیار در شهر جاجرم در استان خراسان شمالی قرار دارد اما در شهر اهواز استان خوزستان نیز زیارتگاهی وجود دارد که به آرامگاه علی بن مهزیار معروف است.

 

در رابطه با این دوگانگی و این که کدام یک از این دو بقعه آرامگاه واقعی علی بن مهزیار است مورخان و علما نظرات مختلفی ارائه داده اند اما تمامی آن ها متفق القولند که با توجه به مدارک و اسناد به احتمال زیاد مقبره واقعی این صحابی ائمه معصومین(ع) در جاجرم واقع شده است./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات