۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۵۷۰۵۰
علی جنتی:

در حوزه فرهنگ نباید سیاسی عمل کنیم/ اهالی فرهنگ هر آنچه در چنته دارند بنویسند

خبرگزاری رسا ـ جنتی با بیان این که در حوزه فرهنگ نباید سیاسی فکر و عمل کنیم، گفت: باید برای همه اهالی فکر، ادب و هنر امکان‌پذیر باشد که هر آن چه در چنته دارند بگویند و بنویسند.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل ارشاد استان اصفهان که در هتل آسمان برگزار شد، با اشاره به این که اصفهان مهد فرهنگ و هنر بوده و برای همه ما افتخار است که از چنین سرمایه عظیم فرهنگی و تمدنی برخوردار هستیم، گفت: از سیاست‌های دولت یازدهم گسترش آزادی فرهنگی است.

 

 

وی افزود: باید برای همه اهالی فکر، ادب و هنر امکان‌پذیر باشد که هر آن چه در چنته دارند بگویند و بنویسند و در طول 20 ماه عمر دولت یازدهم در این زمینه شاهد رشد چشمگیری بودیم.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه فیلم سینمایی شاهد رشد خوبی در این زمینه بودیم و در حوزه سینما فیلم‌ها باید در کنار پرداختن به مشکلات جامعه فضای با نشاطی را نیز منتقل کند.

 

 

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عمده فعالیتها را به انجمن‌های فرهنگی و هنری واگذار کند که در حال حاضر انجمن‌ها حضور فعالی داشته و امسال بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به بخش ناشران واگذار شده اما سیاست‌های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد بر عهده دارد.

 

 

جنتی با بیان این که در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارها برای رشد فضائل، گسترش فرهنگ و صدور آن به خارج از کشور یعنی دیپلماسی فرهنگی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: از فیلم‌ها و هنر نمایش، موسیقی، فعالیت قرآنی، کانون‌های مساجد و مؤسسات فرهنگی برای این هدف استفاده می‌شود و به همان اندازه که به موسیقی اصیل و سنتی اهمیت می‌دهیم در کنار آن سایر فعالیت‌های فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

 

 

وی افزود: امروز 20 هزار کانون فرهنگی مساجد تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ بوده و 2 هزار مؤسسه قرآنی هم که مورد حمایت ما هستند در راستای این هدف تلاش می‌کنند و دبیرخانه جشنواره کودک را به دلیل شایستگی این استان به اصفهان واگذار کردیم.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ نباید سیاسی فکر و عمل کنیم اما در استان اصفهان یکی از مشکلات سیاست‌زدگی و نگاه کردن همه مسائل با عینک سیاست است؛ در حالی که این مسأله سبب می‌شود کارها پیش نرود.

 

 

وی با بیان این که برای انتخاب مدیر کل جدید ارشاد اصفهان مرتب در شبکه‌های اجتماعی وایبرو واتساپ برای من پیام می‌فرستند که چه کسی را بگذار و چه کسی را نگذار، تصریح کرد: حجت الاسلام ارزانی را می‌شناختم و بر اساس شناخت ایشان را انتخاب کردم و ایشان صاحب تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و صاحب تجربه در داخل و خارج کشور بوده و مدیر شایسته، صاحب تألیفات و مقالات متعددی در حوزه فرهنگ و دین است.

 

 

جنتی با بیان این که در طول 35 سال گذشته در سمت‌های مختلف خودم افرادی را برای مدیریت انتخاب کردم که در درجه نخست مراتب تدین او احراز شده باشد، ادامه داد: بعد از احراز دیانت باید اعتقاد به نظام و ولایت فقیه داشته و دارای تخصص و تجربه اجرایی در کار باشد و فارغ از این مسائل به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم که تجربه موفقی هم بوده است.

 

 

وی با اظهار این که سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر استفاده از نیروهای شایسته و معتدل در کارهای اجرایی است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به دنبال جذب افراد به دور از گرایش اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است و حجت‌الاسلام ارزانی هیچ گرایشی به این طرف و آن طرف نداشته و دغدغه اصلی او خدمت به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و در حوزه فرهنگ، کار فرهنگ را باید به اهل فرهنگ واگذار کرد.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مدیرکل سابق ارشاد اصفهان اظهار کرد: حجت‌الاسلام قطبی یکی از شخصیت‌هایی است که کار فرهنگ و هنر را شناخته و ارتباط مبتنی بر همکاری با اصحاب فرهنگ و مقامات استان داشته است و با توجه به این که در این دولت اصل بر ثبات است و نه تغییر؛ بنابراین مجموعه مدیرانی که در استان‌ها شایستگی داشته‌اند را ابقاء کردیم.

 

 

وی با بیان این که نگاهی که به حوزه فرهنگ استان می‌شود در مقایسه با سایر بخش‌ها نگاه مناسبی نیست، افزود: بسیاری از دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور دغدغه ایجاد شغل، رفع بیکاری و گرفتاری روزمره مردم را دارند در حالی که مسأله فرهنگ یکی از معضلات کشور است و به فرموده رهبر معظم انقلاب سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می‌شد.

 

 

جنتی اظهار داشت: هر نوع توسعه صرفاً با داشتن امکانات مادی و یا فضای باز سیاسی محقق نشده، اگر زیر ساخت‌های مناسب فرهنگی برای آن تعبیه نشود و اکنون بسیاری از مشکلات تهدیدکننده نسل جوان به دلیل این نقصان در حوزه فرهنگ است.

 

 

جنتی با اشاره به اجازه انتشار 72 هزار عنوان کتاب در سال 93 خاطرنشان کرد: در سال 93 در مقایسه با 92، 8 هزار عنوان کتاب بیشتر چاپ شده است که نشان دهنده وجود انگیزه بیشتر در این زمینه است و همه کسانی که طالب انتشار فصل‌نامه و روزنامه هستند مجوز دریافت کرده و افکار خود را منتشر می‌کنند چرا که ارتقای فرهنگ جامعه جز از این طریق امکان‌پذیر نیست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می شود، گفت: اگر جوانان این نسل نسبت به ازدواج بی رغبت هستند و یا کسانی که ازدواج کردند در سالهای اولیه دچار مشکلات اخلاقی و طلاق می شوند و یا اگر پدیده ازدواج سفید شکل می گیرد به دلیل نارسایی های فرهنگی در جامعه است.

 

 

جنتی بیان کرد: با وجود محدودیتهای موجود در استان اصفهان تلاش شده تا اقدامات خوب فرهنگی صورت بگیرد و اگر عنایت استاندار نباشد کار فرهنگی انجام نمی شود./939/پ202/ج

ارسال نظرات