۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۲۵۷۱۶۶
حجت الاسلام وافی:

تبلیغ بدون شناخت آداب مخاطبان آسیب‌های‌ بسیاری دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که باید در جریان هیأت‌ها از هر نظری باید مبلغ آماده باشد، گفت: منبر رفتن بدون جریان شناسی و آداب شناسی محل تبلیغ و مخاطبان آن سمی مهلک برای جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام مرتضي وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی وافی، استاد حوزه علمیه قم، در چهارمین جلسه فن خطابه که در مدرسه دارالشفا برگزار شد با بیان این که مبلغان دینی باید در نظر داشته باشند قبل از آن‏که در محلی به تبلیغ بپردازند ابتدا آداب و رسوم آن محل را بایدخوب بشناسند، اظهار کرد: برای این که این شناخت حاصل شود مبلغ می‌تواند از اهالی یا مسؤولان هیأت و مساجد آدرس و یا تلفنی از مبلغ قبلی یا منبری سابق آن محل دریافت کند و با مشورت وی وارد عرصه معرفی دین در آن محل شود.

 

حجت الاسلام وافی با بیان این که باید در جریان هیأت‌ها از هر نظری باید مبلغ آماده باشد، گفت: منبر رفتن بدون جریان شناسی و آداب شناسی محل تبلیغ و مخاطبان آن سمی مهلک برای جامعه اسلامی است.

 

وی افزود: مسؤولان هیأت‌های مذهبی به دلیل این‏که با خادمی امام حسین (ع) عمری را گذرانده اند معمولاً تسلط کاملی به مباحث دینی دارند بنابراین طلاب مبلغ باید همه این ابعاد را در نظر داشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که هیأت‌های مذهبی را به چهار گروه مختلف می‌توان تقسیم کرد، عنوان کرد: اولین این گروه‌ها هیأت‌های پهلوانی و سنتی هستند؛ در هیأت‌های مبلغ باید در مقابل بزرگان هیأت از نگاه علمی تواضعی عمل از خود نشان دهد و مرثیه خوانی به دور از هرگونه شور را برای آن هیأت اجرا کند.

 

حجت الاسلام وافی با بیان این که رعایت موقعیت از مهم‌ترین ارکانی است که طلبه مبلغ باید آن را در هیأت‌های پهلوانی رعایت کند، ابراز کرد: دومین مدل از انواع هیأت‌های مذهبی هیأت‌های مقدسین است؛ این گونه هیأت‌ها بر پایه مراسم دعا خوانی همچون زیارت عاشورا یا دعای شریف کمیل در طولانی مدت شکل می‌گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که هیأت‌های مقدسین معمولاً پایه مناجات و دعا را در سیره عملی خود دارند، اظهار کرد: جنس مخاطبان این گونه هیأت‌ها انسان‌هایی که به دنبال مباحث اخلاقی و سیر و سلوک و مباحث تربیتی است.

 

وی ادامه داد: مدل سوم از هیأت‌ها که در جامعه مذهبی ایران وجود دارند هیأت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: هرچند در این هیأت‌ها در میان‌دارها و ذاکرین ممکن است مسن باشند ولی یک ویژگی‌هایی جوان پسندانه دارند.

 

حجت الا سلام وافی با بیان این که ظرف فرهنگی منطقه باعث شکل گیری این هیأت‌ها شده است، گفت: معمولاً جوانان جذب این هیأت‌ها می‌شوند و دنبال فضای جذاب فرهنگی هستند؛ دغدغه این هیأت‌ها جذب مخاطب و تا حدودی نیز رقابت نیز هست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که چهارمین مدل موجود از هیأت مذهبی هیأت‌های شبه فرهنگی هستند، گفت: معمولاً این هیأت‌ها بر اساس دلخوری‌هایی از میان سایر هیأت‌ها در زیر زمین منازل و پارکینگ آپارتمان‌ها شکل می‌گیرند؛ این هیأت‌ها در جامعه فعلی ما تعداد زیادی ندارند و معمولاً نیز به تعطیلی منجر می‌شوند./921/پ202/ف

ارسال نظرات