۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۲۵۷۳۷۰
جمعه هفته جاری؛

آزمون سراسری قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: جمعه هفته جاری، یازدهم اردیبهشت ماه، سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه، مفاهیم و حفظ قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در این استان نیز برگزار می شود.
حجت الاسلام محمدي،

حجت الاسلام احمد محمدی، مسؤول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه، مفاهیم و حفظ قرآن کریم در این استان خبر داد و افزود: آزمون مزبور جمعه هفته جاری، یازدهم اردیبهشت به صورت همزمان با دیگر استان های کشور در تمامی شهرستان های استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: این آزمون سراسری در چهار بخش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، تدبر در قرآن و حفظ قرآن کریم و در 17 عنوان رشته به دو صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: مفاهیم سطح مقدماتی یک و دو، مفاهیم سطح تکمیلی با کد آموزشی1006، مفاهیم سطح مقدماتی با کد آموزشی 1002، مفاهیم سطح تکمیلی با کد آموزشی 1009، مفاهیم سطح مقدماتی با کد آموزشی1011، تدبر در قرآن و مفاهیم نهج البلاغه از جمله رشته های این آزمون در بخش مفاهیم قرآن و نهج البلاغه محسوب می شوند.

 

به گفته وی همچنین در بخش حفظ قرآن رشته های حفظ جزء 30، حفظ جزء اول، حفظ سه جزء اول، حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ پنج جزء اول، 10جزء اول، 15 جزء اول، 20 جزء اول و حفظ کل قرآن کریم از جمله رشته های سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت به شمار می روند.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که آزمون شفاهی برای افراد زیر 12 سال و آزمون کتبی برای افراد بالای 12 سال برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از هزار و 200 قرآن آموز در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی در رشته های مختلف این آزمون شرکت می کنند.

 

وی با اشاره به محل و مجریان برگزاری سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن کریم در استان خراسان شمالی، اظهار کرد: مؤسسه قرآن و عترت نور ولایت در شهرستان بجنورد بجنورد، حضرت رسول(ص) در شیروان، شمیم ولایت فاروج، الزهرا(س) اسفراین، ابن الرضا(ع) مانه و سملقان، فاطمة الزهرا(س) جاجرم، عصمتیه شوقان، مؤسسه بصریت راز و طهورا در روستای بک پولاد شهرستان راز و جرگلان مجریان برگزاری این آزمون محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام محمدی مشارکت مناسب مؤسسات قرآن و عترت استان در ثبت‌نام، افزوده شدن مراحل تکمیلی برای تسهیل در ثبت‌نام مراجعه کنندگان و صدور کارت ورود به جلسه آزمون را از ویژگی‌های سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن کریم برشمرد.

 

وی در ادامه گفت: این آزمون هر شش ماه یکبار به‌صورت سراسری برگزار می‌شود و بر این اساس چهاردهمین دوره آزمون سراسری ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن کریم مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: به برگزیدگان سیزدهمین دوره آزمون سراسری ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن کریم افزون بر گواهینامه معتبر از سوی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوایزی نظیر کمک هزینه حج و سفر عتبات عالیات اهدا می‌شود.

 

به گفته وی در سطح کشور اهدای 17 کمک هزینه سفر عمره مفرده هر یک به مبلغ 10 میلیون ریال، اهدای 50 کمک هزینه عتبات عالیات هر یک به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدای 100کمک هزینه سفر به مشهد مقدس هر یک به مبلغ دو میلیون ریال و اهدای 200 کمک هزینه یک میلیون ریالی از جمله جوایز در نظر گرفته شده برای این آزمون هستند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام نهاد تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان افزون بر 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر بوده و همچنین افزون بر این تعداد، 22 مؤسسه قرآن و عترت نیز با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در استان فعالیت دارند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات