۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۵۷۴۲۴
در نشست علمی اتحاد جهان اسلام مطرح شد؛

حوزه علمیه در برابر فعالیت موسسات تقریبی کوتاهی نکند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به ضرورت‌ها و بایسته‌های اتحاد جهان اسلام گفت: در حوزه‌های علمیه باید درسی به عنوان تقریب گنجانده شود تا طلاب روش تعامل با مسلمانان دنیا را بیاموزند.
حجت الاسلام فرمانيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در نشست علمی «اتحاد جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و بایسته‌ها» که از سوی پ‍ژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و اداره همکار‌های علمی و پژوهشی قم در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: نخستین ضرورتی که باید به آن توجه کرد و بر اساس آن به اتحاد و وحدت با جهان اسلام به ویژه اهل‌سنت اندیشید، مباحث جمعیتی شیعه و اهل‌سنت است.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم عنوان کرد: پراکندگی شیعیان، گسترش جریان‌های سلفی، تقابل اموی و علوی، گسترش جریان‌های تکفیری و انحراف سلفی‌های جهادی از غرب به سوی شیعیان از دیگر ضرورت‌های اتحاد با جهان اسلام است.

 

وی با بیان این‌که مسأله امنیت ملی یکی از ضرورت‌های مهم اتحاد با اهل‌سنت و جهان اسلام است، افزود: اگر داعش و تکفیری‌ها به مرزهای ایران نزدیک شوند، کشور با خطرات جدیدی روبه رو خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام فرمانیان با بیان این‌که عدم تحمل ایران هسته‌ای از دیگر ضرورت‌های اتحاد با جهان اسلام است، خاطرنشان کرد: بیش از هزار مقاله در جهان عرب و حتی از سوی سکولارهای آنان علیه ایران هسته‌ای نوشته شده تا مبادا غرب با رشد هسته‌ای ایران موافقت کند.

 

وی تأکید کرد: ملت و کشور ما دشمنان فراوانی دارد که همواره تلاش خود را برای ضربه زدن به دین اسلام، تفکر انقلابی و نیز مذهب تشیع این مرز و بوم به کار می‌بندند.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم عنوان کرد: عدم وجود امپراطوری برای اهل‌سنت و قدرتمند شدن شیعه توسط انقلاب اسلامی ایران و نیز پخش شبهات وهابیت از طریق ماهواره‌ها یکی از عوامل تشدید دشمنی فرقه‌هایی از جهان اسلام با شیعیان است که برای خنثی سازی این دشمنی، باید جهان اسلام اتحاد برقرار کرد.

 

وی با اشاره به بایسته‌های اتحاد با جهان اسلام ابراز کرد: وحدت ملی و حرکت بر اساس شعار همدلی و همزبانی در راستای کاهش جنجال‌های راست و چپ نخستین لازمه رسیدن به اتحاد دینی است.

 

حجت‌الاسلام فرمانیان ابراز کرد: تقریبی ها باید خود بیشتر از سایرین مسائل مربوط به اتحاد را رعایت کرده تا تنشی ایجاد نشود و اهل‌سنت از آن سوء استفاده نکنند.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان این‌که طلاب حوزه‌های علمیه شیعه و سنی باید با مذاهب اسلامی آشنایی پیدا کنند، اظهار داشت: چندین سال پیش مصوبه‌ای برای آشنایی طلاب با مذاهب اسلامی در شورای عالی تصویب شد که در دوره مدیریت آیت‌الله مقتدایی و در دوره مدیریت کنونی به مرحله عملیاتی نرسید.

 

وی با اشاره به دیگر بایسته‌های اتحاد جهان اسلام خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه باید درسی به عنوان تقریب گنجانده شود تا طلاب روش تعامل با مسلمانان دنیا را بیاموزند.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر این‌که طلاب نباید با جاهل مبارزه کنند، گفت: راهبرد تبلیغی طلاب باید مقابله با جهل و نادانی باشد تا هنگام صحبت با یک برادر اهل‌سنت، تشتتی ایجاد نشود.

  

وی در ادامه بیان بایسته‌های اتحاد جهان اسلام،  تأکید کرد: صاحبان بولتن‌ها و خبرنامه‌های خصوصی و عمومی از انتشار اخبار ناصحیح یا اخباری که تفکر منفی القاء می‌کنند، بپرهیزند.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم عنوان کرد: سفیران و مسؤولان کشوری که با اهل‌سنت در ارتباطند، باید دوره‌هایی را بگذرانند تا با فرقه‌های گوناگون اهل‌سنت و تفکرات و اعتقاداتشان آشنا شده و نیز روش تعامل با آنان را نیز بیاموزند.

 

وی تصریح کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی به جای پرداختن به شعارهای منفی، مثبت گرا باشند، به جای سلب سایرین، خود را ایجاب کنند و به جای افراط گری به اعتدال روی آورند.

 

حجت‌الاسلام فرمانیان اضافه کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی مباحث توحیدی ائمه معصومین(ع) را مورد تأکید قرار داده و از پاسخ دادن به شبهات اهل‌سنت بپرهیزند چراکه این مسأله ایجاد تشتت می‌کند.

 

وی عنوان کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه آن دسته که در خارج از کشور رصد می‌شوند، به جای ترویج حسینیه سازی باید بر اهمیت و ضرورت مسجدسازی تأکید کنند. 

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم بیان کرد: در راستای ایجاد اتحاد اسلامی باید از فعالیت‌های افراطیون شیعه جلوگیری و سخنرانان و مداحان را نسبت به تبعات بیانات و اشعار اختلاف انگیز و افراطی آگاه کرد.

 

حجت‌الاسلام فرمانیان ابراز کرد: اخوانی‌های مصر اشتباهاتی کرده و می‌کنند اما این نباید سبب دشمنی ما با آن‌ها شود چراکه نسبت به وهابیت، تسامح بیشتری با شیعیان دارند و نیز جهاد خود را بر محور دشمنی با آمریکا قرار داده‌اند.

 

وی بیان کرد: اهل‌سنت به ویژه صوفی‌های آنان فرصت طلب بوده و نباید به دیده تهدید به آنان نگریست؛ این مسأله باید به مرور زمان گفتمان سازی شود.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم اضافه کرد: حوزه علمیه باید به مؤسسات تقریبی اهتمام ورزد در حالی که امروزه این گونه نیست.

 

وی با بیان این‌که برجسته کردن اشتراکات یکی از مهم‌ترین بایسته‌های اتحاد اسلامی است، گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی کار جمع آوری احادیث مشترک را آغاز کرده و امیدواریم این راه ادامه پیدا کند.

 

حجت‌الاسلام فرمانیان در پایان گفت: شیعه و اهل‌سنت اشتراکات بسیاری در مباحث اخلاقی دارند و نباید با توقف در مسائل کلامی میان خود ایجاد فاصله کنند؛ محققان بر اساس اشتراکات اسلامی، کتاب و پایان نامه بنویسند./997/پ201/س

ارسال نظرات