عزت طلبی بدون خودسازی انسان را به ذلت میکشاند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی با بیان این که عزت ظاهری بدون خودسازی و وسعت وجود موجب ذلت باطنی میشود، گفت: در دعای مکارم الاخلاق نه تنها عزت ظاهری بدون خودسازی پسندیده نیست بلکه موجب ذلت باطنی میشود به همین خاطر اولیای الهی همواره در گمنامی میزیسته اند.
وی افزود: برای نمونه در دوران حکومت حضرت علی(ع) شاهد هستیم که حضرت به ابوذر و مقداد فرمود که هرگز نباید پست و مقام استانداری را برگزیند در حالی که سلمان را به فرمانداری مدائن فرستاد و سلمان با کارهای بنیادینی که در این شهر انجام داد زمینه شیعه شدن عده زیادی را فراهم کرد و ابوذر هم که پس از شهادت حضرت علی (ع) از سوی معاویه به لبنان تبعید شده بود در تبعید به تبلیغ دین پرداخت و مردم سوریه و لبنان امروزی را که تحت سیطره معاویه بودند با تبلیغات خود با اسلام ناب آشنا کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید ابتدا بر ذلت و باطن خود با خودسازی مسلط شود و پس از آن از خداوند تقاضای عزت ظاهری داشته باشد، ادامه داد: اگر کسی عزت ظاهری را بدون ذلت باطنی به دست آورد تمامی داشتههای خود را نابود خواهد کرد.
آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که ائمه (ع) بر بعد باطنی و ظاهری خود مسلط بودند و در نزد خداوند عزت مند زندگی کردند به همین خاطر در جهان اسلام هم عزت یافتند، اظهار کرد: امام جواد (ع) با وجود این که در سن 7 سالگی به جای پدر بزرگوارشان بر مسند امامت تکیه زدند بسیار بزرگوار و با عزت بودند.
وی افزود: حضرت از همان دوران کودکی با تدبیری که داشتند سیاستهای خاندان بنی عباس را افشا کردند و حقیقت ظلم آنها را نسبت به مسلمان برای مردم آن زمان تشریح کرد و با انحرافهایی که در اسلام ایجاد شده بود به مقابله پرداخته و اجازه ندادند مکاتب مختلف و جعلی در اسلام، اسلام ناب محمدی را تحتالشعاع قرار دهد و حقیقت اسلام را به همگان معرفی کردند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام جواد(ع) بسیار بخشنده و عزتمند بودند، یادآور شد: اگر کسی میخواهد حاجتی را از درگاه خداوند متعال بخواهد بهترین روش این است که به ائمه و امام جواد (ع) متوسل شود؛ زیرا ائمه بسیار بخشنده هستند و هیچ سائلی را بدون این که نیاز او را برطرف کنند از در خانه خود نمیرانند؛ اگر در زندگی از خداوند طلب عزت داریم باید در باطن خود در نزد خداوند ذلیل شویم تا بتوانیم در عرش و زمین الهی به عزت برسیم./837/پ202/ف