۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۲۵۷۷۹۲

مباحثه صحیح مقدمه‌ای برای دریافت دقیق علوم حوزوی

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) بابیان این‌که برای برگزاری امتحان هفتگی شفاهی، برگه‌های مباحثه‌ها و حضوروغیاب را در اختیار استاد قرار می‌دهیم، اظهار کرد: استاد طلابی را با هم مباحثه‌ها انتخاب می‌کند و با حضور رسمی در مباحثه این عزیزان خود وارد بحث علمی می‌شود و یک امتحان شفاهی را تدارک می‌بیند.
حجت‌الاسلام مجيد اميديان، معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر (ع) مباحثه سنت ديرين در سيستم آموزش حوزه هاي علميه شيعي مباحثه طلاب

حجت‌الاسلام مجید امیدیان، معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بابیان این‌که در مدرسه امام محمدباقر (ع) ساعتی تحت عنوان ساعت مباحثه اجباری در شالوده برنامه اجرایی ما قرار ندارد، گفت: ما اعتقادی به فرهنگ مباحثه اجباری در نظام آموزشی آن‌هم برای طلاب دیپلم به بالا نداریم چراکه اجبار حتی در مبانی اسلامی نفی‌ شده است و این شیوه در نظام آموزشی پاسخگو نیست.

 

حجت‌الاسلام امیدیان بابیان این‌که در مدرسه امام محمدباقر(ع) برای اجرای یک مباحثه موفق با توجه به فضای حاکم به مدرسه یک فرم مباحثه در ابتدای سال در حین انتخاب واحد در اختیار طلاب قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در زمانی که طلاب برای انتخاب استادان خود و در حین انتخاب درس و استاد هستند به پیدا کردن هم مباحثه‌ای خوب نیز مشغول هستند.

 

وی افزود: در همین زمان این برگه‌ها در اختیار طلاب حوزه امام محمدباقر(ع) برای تکمیل قرار می‌گیرد.

 

معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) با اشاره به این‌که این برگه‌ها دارای بخش‌های مختلفی است که در آن نام هم مباحثه‌ای، ساعت مباحثه، مکان مباحثه و نام هم مباحثه‌ای در این فرم قیدشده است، عنوان کرد: طلبه با تکمیل این فرم به خود اظهاری مباحثه و برنامه‌های مباحثه‌ها خود به مدیر آموزش مدرسه می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: در این برگه‌ها حتی از هم مباحثه‌ای طلبه امضا گرفته می‌شود و مکان حجره یا تلفن و آدرس منزل نیز قیدشده است که در اجرای صحیح‌تر این برنامه به ما کمک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام امیدیان بابیان این‌که در طول سال تحصیلی مدیریت یا معاونان به‌صورت گزینشی و احتمالی به بازدید از محل مباحثه و حضور و نظارت در مباحثه به مکان مندرج در مباحثه مراجعه می‌کنیم، اظهار کرد: بارها شده است که معمولاً مکان مباحثه این عزیزان تغییر کرده است و ما با تماس به مباحثه گر و هم مباحث وی از مکان جدید مطلع شده و در محل برای نظارت علمی حاضر می‌شویم.

 

وی افزود: در این برگه‌ها مواردی برای بازدیدها و تاریخ این بازدیدها و وضعیت مشاهده‌شده تعبیه‌شده است که در آخر سال در سنجش تحصیلی برای تصمیمات ما معمولاً منبع اطلاعاتی خوبی است.

 

معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) با اشاره به این‌که این مدرسه، مسجد و سالن مطالعه‌ای با وسعت مناسب برای مباحثه دارد که بیشتر طلاب به‌صورت متحد شکلی برای مباحثات به این اماکن مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: مباحثه طلاب، جو حاکم بر حوزه علمیه است.

 

وی ادامه داد: راهکار دیگری که برای تقویت آموزش طلاب اجرا می‌کنیم این است که هفته‌ای یک یا دو بار امتحان شفاهی برای طلاب این مدرسه برگزار می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام امیدیان بابیان این‌که برای برگزاری امتحان هفتگی شفاهی، برگه‌های مباحثه‌ها و حضوروغیاب را در اختیار استاد قرار می‌دهیم، اظهار کرد: استاد طلابی را با هم مباحثه‌ها انتخاب می‌کند و با حضور رسمی در مباحثه این عزیزان خود وارد بحث علمی می‌شود و یک امتحان شفاهی را تدارک می‌بیند.

 

وی افزود: این ورود استاد به بحث طلاب و بررسی علمی گروه مباحثه منجر به ثبت یک نمره امتحان هفتگی برای طلاب می‌شود./921/ت302/س

 

ارسال نظرات