۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۵۷۸۳۶

برگزاری بزرگداشت «علامه محمد اقبال لاهوری» در پاکستان

خبرگزاری رسا ـ آیین بزرگداشت «علامه محمد اقبال لاهوری» در اسلام‌آباد برگزار شد و بر استوار بودن جهان‌بینی اقبال لاهوری بر پایه قرآن‌پژوهی، اسلام و ادب فارسی تأکید شد.
اقبال لاهوري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالروز «علامه محمد اقبال لاهوری»، شاعر بلندآوازه شرق، فیلسوف، متفکر، اندیشمند با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در محل دانشکده اسوه اسلام‌آباد برگزار شد.

 

 غلام علی، رییس دانشکده اسوه اسلام‌آباد در ابتدای این مراسم اظهار امیدواری کرد: جوانان مسلمان راه بزرگانی چون علامه محمد اقبال لاهوری که نقش مهمی در بیداری مسلمانان شبه قاره و جهان اسلام داشت، ادامه دهند.

 

در ادامه این برنامه حمید، «دانشجوی دانشکده اسوه» به قرائت اشعاری از اقبال لاهوری به زبان فارسی پرداخت و مطالبی در رابطه با پیش‌بینی اقبال لاهوری نسبت به وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) بیان شد؛ می‌رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند/ دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما.

 

استوار بودن جهان‌بینی اقبال لاهوری بر پایه قرآن‌پژوهی، اسلام و ادب فارسی

شهاب‌الدین دارایی، «رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد» با اشاره به جایگاه اقبال لاهوری در سبک و سیاق شعر و شاعری، گفت: اقبال لاهوری برای بیان اندیشه بلند و سازنده خود از زبان شعر بهره گرفت؛ وی برای ارائه والاترین و ژرف‌ترین بیان فکری، فلسفی و ادبی‌اش، زبان شیرین و راز و رمزدار فارسی را برگزید.

 

وی ادامه داد: پیدا بود که پیام اقبال در قالب زبان فارسی شنونده و خواننده بیشتری داشت؛ زیرا فارسی‌دانان شبه قاره، دری زبانان تاجیکستان و افغانستان و ایرانیان بخشی از مخاطبان پیام افکار و اندیشه اقبال بودند که به خوبی درک می‌کردند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: اقبال لاهوری شخصیتی چند بُعدی داشت و امروز دیگر تنها به جهان اسلام وابسته نیست، بلکه چهره‌ای جهانی یافته است. بی‌گمان درباره هیچ از کدام از شخصیت‌های ادبی، سیاسی، اجتماعی، فلسفی، دینی و علمی معاصر به اندازه اقبال سخن نگفته‌اند و گفتار و کتاب ننگاشته‌اند.

 

دارایی در سخنان پایانی خود، بیان کرد: جهان‌بینی اقبال بر پایه قرآن‌پژوهی، فرهنگ اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، فرهنگ و ادب فارسی استوار است.

 

این مراسم همراه با اهدای لوح تقدیری به وسیله رئیس دانشکده اسوه اسلام‌آباد به رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد پایان یافت.

 

 در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی در قالب معرفی آثار اقبال لاهوری در محل کتابخانه دانشکده اسوه برپا شد./998/د101/ف

ارسال نظرات