۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۵۷۹۴۵

مراسم بزرگداشت آقا نجفی قوچانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمدحسن نجفی معروف به آقا نجفی با حضور طلاب و روحانیان در قوچان برگزار شد.
آيت الله آقانجفي قوچاني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام طباطبایی، امام جمعه قوچان در مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد حسن نجفی معروف به آقانجفی قوچانی در خصوص شخصیت این عالم بزرگوار گفت: یکی از دلایل محبوبیت آقا نجفی این بود که با آن جایگاه علمی و موقعیت اجتماعی حاضر شد به عنوان یک طلبه برای تبلیغ و ترویج دین در قوچان بماند.

 

امام جمعه شهرستان قوچان افزود: این شخصیت بزرگوار همواره پشتوانه ای محکم برای مردم و پناهگاه امنی برای ضعفا و مظلومین آن روزگار بود.

 

وی درادامه این مراسم که با حضوربیش از 200 نفر از روحانیون و طلاب برادر و خواهربرگزار شد به تبیین جایگاه و نقش مهم علما و روحانیون درجامعه پرداخت.

 

حجت الاسلام طباطبایی گفت: همواره تبلیغ و ترویج دین و آشنا نمودن مردم با احکام اسلام اولویت اول علما و روحانیت بوده است.

 

وی با اشاره به مبارزات آقا نجفی در خصوص مسأله کشف حجاب در دوره رضاخان بیان داشت: علما و روحانیت پرچمدار مقابله با هجمه ها و حملاتی بوده که علیه دین و فرهنگ اسلامی صورت گرفته است.

 

در ادامه حجت الاسلام نیساری رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان به ارائه گزارشی از عملکرد مرکز فرهنگی قرآنی آرامگاه نجفی پرداخت.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان با بیان این که این مرکز فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است، افزود: تاکنون بیش از 360 قرآن آموز در این مکان ثبت نام نموده و کار حفظ قرآن را شروع کرده اند.

 

نگاهی اجمالی به آثار و زندگینامه آیت الله سید محمد حسن نجفی

 

شرح دعاى صبا، عذر بدتر از گناه، حیات الاسلام فى احوال آیة الملک العلّام، سیاحت شرق، سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح بعد از مرگ، شرحى بر کتاب «پسران من» پل دومر آمریکایى در زمینه اخلاق و تربیت جوانان، شرح ترجمه رساله تفاحیه بابا افضل کاشانى، رساله اى در اثبات رجعت از آثار به یادگار مانده این عالم فرهیخته است.

 

سیاحت شرق که از تالیفات مهم ایشان است و درباره سوانح عمر از ابتدای زندگی، گزارش تحصیلات و مشقات دوران تحصیلی، و مباحث و معارف اسلامی را به استناد آیات و روایات با قلمی ساده شرح داده است و خواننده را با نکات علمی و رویدادهای آن زمان آشنا می کند، رویدادهای تاریخی و انعکاس نهضت مشروطیت را در عراق به ویژه در نجف به تفصیل شرح داده است مسائل تعلیم و تربیت و تزکیه نفس نیز در این کتاب که در1347 قمری نگارش یافته و در 1362 شمسی در تهران چاپ شده است به چشم می خورد.

 

در مورد اهمیت این کتاب همین بس که از قول آقای مدرسی طباطبائی نقل شده است کتاب سیاحت شرق جزو السنه شرقی در دانشگاه پرستون ایالت نیوجرسی آمریکا تدریس می شود.

 

بهترین راه شناخت آن مرد بزرگ مطالعه کتاب سوانح عمر یا سرگذشت نامه و سفرنامه ایشان تحت عنوان سیاحت شرق است که با نثر ساده و بی تکلف نوشته شده و از ابتدای کودکی تا نیل به مقام اجتهاد در حوزه علمیه نجف را در برمی گیرد. این کتاب را آقا نجفی با زبردستی یک نویسنده هنرمند و یک روانشناس و جامعه شناس تیزبین گزارش کرده و تصویری دقیق از وضعیت زندگی مردم روزگار آوزده است. وی در این کتاب رنج و سختی و فقر و گرسنگی طلبه ای محروم را که سرشار از شوق ایمان و ذوق علم است بازگو کرده است.

 

 آقا نجفی قوچانی در سال 1295 قمری در خسرویه قوچان تولد یافته و تحصیلات مقدماتی و حکمت و فلسفه و اصول را در مشهد و اصفهان و نجف به پایان رساند و به مقام اجتهاد نائل آمد. این عالم بزرگوار در شب جمعه 26 ربیع الثانی سال 1363 قمری در سن 68 سالگی برحمت خدا پیوست./930/د101/ب5

 

ارسال نظرات