۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۵۷۹۵۹
از سوی هیأت انصارالولایت؛

مراسم سوگواری حضرت زینب در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری و سوگواری وفات عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) از سوی هیأت انصار الولایت در قم برگزار می‌شود.
مراسم سوگواری حضرت زینب در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رییس هیأت انصار الولایت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری وفات عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) در قم خبر داد.

 

وی افزود: این مراسم از سوی هیأت عزاداری انصارالولایه با حضور عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام و مردم سوگوار در روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه از ساعت 20:30 تا 22:30 در قم برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام احمدی خاطر نشان کرد: در این مراسم حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از خطبای مشهور کشور به ایراد سخن خواهد پرداخت و حاج علی مالکی و حاج حسن شالبافان از ذاکران اهل بیت علیهم‌السلام نیز در مراسم عزاداری عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) مرثیه ثرایی خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: این مراسم روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه در قم، خیابان 15 خرداد، میدان شهید محلاتی، حسنیه حضرت زینب (سلام‌الله علیها) برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، حضرت زینب دختر امام علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) است. معروف‌ترین نام ایشان زینب است که در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر» آمده و معنای دیگر آن «زین اب» یعنی «زینت پدر» است. حضرت زینب (سلام‌الله علیها) در پنجم جمادی الاولی در سال پنجم یا ششم هجرت، در مدینه دیده به جهان گشود و در سال 62 قمری درگذشت.

 

بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (سلام‌الله علیها)، توسط پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت گرفت. گفته شده است که جبرییل از سایشان خداوند این نام را به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسانده است.

 

هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قنداقه ایشان را طلبید، او را بوسید و فرمود: به حاضران و غایبان امّتم وصیت می‌کنم که حرمت این دختر را پاس بدارند. همانا ایشان مانند خدیجه کبری (علیها السلام) است. برای ایشان، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین. کنیه‌‌اش را ام‌کلثوم و ام‌المصائب ذکر کرده‌اند.

 

حضرت زینب (سلام‌الله علیها) در سال 17ق. با عبدالله فرزند جعفر طیار ازدواج کرد و از ایشان چهار پسر داشت به نامهای: علی، عون، عباس، محمد؛ و یک دختر به نام ام کلثوم. محمد و عون در کربلا به شهادت رسیدند.

 

سخنان و خطبه‌های ایشان در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش اوست. ایشان احادیثی از حضرت علی (علیه‌السلام) و مادرش حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) ) نقل کرده است. محمّد بن عمرو، عطاء بن سائب، فاطمه بنت الحسین و دیگران از ایشان حدیث نقل کرده‌اند.

 

ایشان هنگام حضور امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در کوفه برای زنان آنجا تفسیر قرآن ارائه می‌داد. سخنوری ایشان برای شنوندگان یادآور خطبه‌های پدرش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده است. سخنانش در کوفه و مجلس یزید و نیز گفتگوهای ایشان با عبیداللّه بن زیاد، بی شباهت به خطبه‌های امام علی (علیه‌السلام) و خطبه فدکیه مادرش زهرا (سلام‌الله علیها) نیست.

 

حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زنده داری ایشان حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد. فاطمه دختر امام حسین (علیه‌السلام) می‌گایشان د: در شب عاشورا، عمّه‌ام پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت و پیوسته اشکهایش سرازیر می‌شد./917/ت302/ف

ارسال نظرات