۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۵۷۹۷۶
رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی ایران:

نام خلیج فارس هویتی ملی و ارزشی است/ حفظ هویت امری واجب است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی ایران، گفت: با توجه به این‌که نام خلیج فارس تاریخی و شناخته شده است باید حفظ شود، در طول تاریخ نیز متفکران، اندیشمندان و ادیبان در راستای حفظ این هویت ملی کوشیدند آنچه امروز مردم را در کنار ارزش‌های دینی پیوند می‌دهد هویت ملی است.
مير محمد صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میرمحمد صادقی، رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی ایران، ظهر امروز همزمان با «روز ملی خلیج فارس» در نخستین اجلاس سراسری نام و نشان ماندگار و بلند آوازه خلیج فارس که در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد برگزار شد، با اشاره به مسأله هویت ملی گفت: هویت ملی یک کشور بسیاری از مسائل آن کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

 

وی افزود: ما باید در دفاع از هویت ملی خود هم‌افزایی داشته باشیم، این گردهم‌آیی از این جهت ارزش دارد که صاحبان صنعت و تجارت می‌توانند وارد حوزه برند ملی خلیج‌فارس شده و به حفظ بخشی از هویت ملی کمک کنند تا به موفقیت مطمئن دست پیدا کنیم.

 

رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، با اشاره به دیدار دیروز مقام معظم رهبری با کارگران، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: سرمایه‌گذاری در تولید عبادت است، این جلمه در واقع مقایسه با تفکری است که بعد از انقلاب در کشور حاکم شد و هر گونه تلاش در تولید و ثروت‌افزایی در رسانه‌های ملی و گروهی منفی جلوه داده شد.

 

صادقی افزود: سال‌ها تبلیغات مختلف علیه قشر سرمایه‌گذار و ثروت‌آفرین تأثیرات منفی خود را در اقتصاد کشور نشان داده که قابل کتمان نیست.

 

وی در ادامه گفت: این حضور مقام معظم رهبری در جمع کارگران نشان از این دارد که باید دیدگاه ثروت‌آفرینی در کشور حاکم شود، در واقع باید نهادها و دولت از صاحبان برند در صنعت و تجارت حمایت کنند تا زمینه موفقیت و پیشرفت را فراهم کنند.

 

رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، اظهار داشت: امروز در بخش ناملموس میراث فرهنگی یعنی آداب، سنن و زبان کنوانسیون بین‌الملل حمایت حقوقی دارد که باید از آن استفاده کرد.

 

صادقی افزود: مسأله خلیج‌فارس صرفا نام نیست، در مقابل تغییر نام خلیج فارس برخی در اوایل انقلاب نام خلیج اسلامی را مطرح می‌کردند که مورد قبول واقع نشد، زیرا دلیلی وجود ندارد که نام تاریخی پذیرفته شده در اسناد عوض شود.

 

وی در ادامه گفت: با توجه به این‌که نام خلیج فارس تاریخی و شناخته شده است باید حفظ شود در طول تاریخ نیز متفکران، اندیشمندان و ادیبان در راستای حفظ این هویت ملی کوشیدند آنچه امروز مردم را در کنار ارزش‌های دینی پیوند می‌دهد هویت ملی است.

 

رییس مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، افزود: مسأله هویت ملی می‌تواند آحاد مردم جامعه را به هم پیوند دهد، اگر این هویت از بین برود دیگر هویتی باقی نمی‌ماند، افرادی چون فردوسی که شاهنامه را سرودند تلاش در حفظ هویت ملی داشتند.

 

صادقی ابراز کرد: اگر مردم نسبت به برخی از مخالفان نظام نفرت دارند به این دلیل است، که آنها در زمان جنگ با صدام هم‌پیمان شده و هویت ملی خود را زیر سوال بردند، مردم نمی‌پذیرند که کسی ایرانی باشد و با دشمن آنها دوستی کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تهاجم به هویت گاهی با نسل‌کشی فرهنگی است یعنی تلاش می شود ادبیات، زبان، مظاهر شناسایی یک ملت از بین برود، بنابراین حلمه به هویت ملی می‌تواند در سطح بین المللی مطرح باشد./807/پ202/ح

ارسال نظرات