۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۲۵۸۰۳۷
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم:

آزادی بیان از سیره علوی نشأت گرفته است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که آزادی بیان از سیره علوی نشأت گرفته است، گفت: وقتی آزادی و مشارکت مردم در جامعه بیشتر شود از فساد مالی و دولتی در دستگاها جلوگیری خواهد شد.
همايش حکومت علوي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام سعید رهایی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم، در نشست تخصصی حکومت علوی که صبح پنجشنبه در دانشگاه مفید با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار شد با بیان «حق بر دانستن از دیدگاه نظام بین الملل و حکومت علوی» گفت: یکی از حقوقی که در جامعه اسلامی مطرح می‌‌شود این است که عموم مردم از کارگزاران خود اطلاع پیدا کنند.


محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم، به وظیفه دولت‌ها در کنار مردم اشاره کرد و گفت: دولت‌ها موظف هستند که نه تنها اطلاعات صحیح را در اختیار مردم بگذارند بلکه باید ابهام مردم را برطرف کنند و به ابهام زدایی در خصوص جامعه بپردازند.


حجت الاسلام رهایی، آزادی بیان را نظم عمومی جامعه برشمرد و گفت: حق مردم جامعه این است که از عملکرد دولت‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهند.


وی در خصوص حق مردم در شفاف سازی در عملکرد دولت‌ گفت: وقتی آزادی و مشارکت مردم در جامعه بیشتر شود از فساد مالی و دولتی در دستگاها جلوگیری می‌شود.


حجت الاسلام رهایی در ادامه تصریح کرد: سیره امام علی(ع) در زمینه آزادی بیان مبانی این حق را در حکومت ذکر می‌کند و لزوم مشارکت در جامعه را مورد تاکید خود قرار می‌دهد.


وی به سخنی از حضرت علی‌(ع) در روز دوم ولایت خود اشاره کرد و گفت: آنچه که حق من است حق شما مردم جامعه هم است و آنچه که تکلیف من است تکلیف شما مردم هم است و این سخن امام علی‌(ع) حاکی بر این است که حقوق مردم و مسؤولان جامعه مشترک است.


محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم، به وظیفه دیگر دولتمردان اشاره کرد و گفت: دولتمردان امانت‌دار مردم هستند و هرکسی که خیانت کند مردم جامعه باید از خیانتکار دوری کنند تا خیانت در جامعه باب نشود.


وی با اشاره به وظیفه دولتمردان در قبال مردم خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) خطاب به مالک‌اشتر بیان می‌کند که اگر مردم تو را ظالم بر شمردند ساکت ننشین و دلائل خودت را بگو و گمان خود را مرتفع و تبیین کن تا آگاهی مردم بیشتر شود تا از تهمت‌ها در امان باشی./978/پ202/ی

ارسال نظرات