۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۵۸۰۴۶
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

نقش تأثیرگذار روحانیت اصفهان در بسط فرهنگ ایمانی و تشیع در کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با بیان این که دفتر تبلیغات در طول این 36 سال جز جدایی ناپذیر حوزه است، گفت: اصفهان در تاریخ تشیع نقش مهمی داشته و فرهنگ تشیع ایران مدیون اصفهان است.
دکتر واعظي همايش توليد علم ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس دفتر تبلیغات اصفهان با بیان این که دفتر تبلیغات در طول این 36 سال جزء جدایی ناپذیر حوزه است، گفت: اصفهان در تاریخ تشیع نقش مهمی داشته و فرهنگ تشیع ایران مدیون اصفهان است.

 

وی با اشاره به علما و فقهای به نامی که در اصفهان زندگی و تدریس می‌کردند، تصریح کرد: محقق کرکی از علمای بزرگ عصر صفویه بوده که وارد اصفهان شدند و آثار مهمی هم در فقه شیعه از خود بر جا گذاشتند و پایه‌گذار حوزه‌های علمیه اصفهان، قزوین و کاشان بودند و ایشان با شاه طهماسب هم‌نشینی کرد و این هم‌نشینی سبب شد شاه طهماسب دست از گناه و شرب خمر بردارد.

 

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با بیان این که در هیچ جای کشور به اندازه نسبت جمعیت کاشان به طلاب حوزه علمیه آن، طلبه ندارند، افزود: علمای بزرگی مانند شیخ بهایی، میرداماد، ملاصدرا، میرفندرسکی، آقا حسین و جمال خوانساری و محقق کرکی از جمله بزرگان حوزه اصفهان هستند و حوزه علمیه اصفهان نه تنها علم پرور بوده بلکه به فرهنگ تشیع غنا بخشیده است.

 

وی با اشاره به اقدامات حوزه علمیه اصفهان در انقلاب اسلامی یادآور شد: اصفهان و روحانیت اصفهان در بسط فرهنگی ایمانی و تشیع در کشور و در مسأله انقلاب اسلامی بسیار موثر بودند و با این که انقلاب از قم شروع شده اما در برهه‌ای تمام اخبار انقلاب و تحرکات از اصفهان و قم بوده تا جایی که حکومت نظامی از اصفهان شروع شد.

 

حجت‌الاسلام واعظی ادامه داد: در برهه‌های بعد از انقلاب نیز همواره جانفشانی‌های جوانان اصفهانی وجود داشته و آنها در قائله کردستان و بعد از آن در صحنه‌های دفاع مقدس تلاش خود را برای حفظ انقلاب و اسلام انجام دادند که تمام اینها نقش حوزه اصفهان و دفتر تبلیغات را در ارتقای فرهنگ جامعه ایران نشان می‌دهد.

 

وی با اعتقاد بر این که شأن و جایگاه حوزه اصفهان اقتضا می‌کند که از وضع موجود بالنده‌تر باشد، خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام ارزانی در مدت 6 سال انجام مسؤولیت، دفتر تبلیغات اصفهان از رشد قابل قبولی برخوردار بوده که البته با رشد آرمانی نیز فاصله زیادی دارد./939/پ202/ب4

ارسال نظرات