۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۵۸۴۸۱
در قم پی‌گیری می‌شود؛

تبیین علمی دروس حوزوی در قالب گفت‌وگوی تخصصی

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) با اشاره به این‌که طلاب این موسسه بعد از گذارندن 5 سال دوم وارد درس خارج تخصصی می‌شوند، گفت: در سال پنجم طلاب این موسسه گرایش‌های مختلف فقهی را می‌خوانند و بعداز آن رشته تخصصی توسط طلبه انتخاب می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن جعفر زاده، مدير موسسه تخصصي ولي‌عصر (عج)

حجت‌الاسلام حسن جعفر زاده، مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بابیان این‌که هیأت امنای موسسه این موسسه آموزشی، پژوهشی متشکل از همچون آیات محسن اراکی، محمد مؤمن، حسین شب‌زنده‌دار، سید هاشم حسینی بوشهری و حجج‌الاسلام والمسلمین محمد مسعود عالی، عبدالحسین خسرو پناه هستند، اظهار کرد: 7 سال از تأسیس این مؤسسه می‌گذرد و در سه مقطع تحصیلی برای طلاب سطوح عالی برنامه‌ریزی‌شده است.

 

حجت‌الاسلام جعفرزاده با اشاره به این‌که طلاب این موسسه در 4 سال اول دروس سطح عالی را می گذرانند و در 2 دوره 5 ساله،  فقه سطح و فقه خارج را فرا می گیرند، عنوان کرد: هدف این مرکز جذب طلاب مستعد و قوی از نگاه علمی را جذب کند.

 

وی افزود: در نظام آموزشی این موسسه طرح «خود استادیاری» قرار داده‌شده است که استادیار همه امور درسی طلاب را زیر نظر می‌گیرد تا از یادگیری طلاب در دروس مطمئن شود.

 

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) با بیان این‌که این روش در دروس رسائل و مکاسب برای اجرای یک گفت‌وگو تبیین علمی درس به کار گرفته می‌شود، گفت: در دوران سطح افزون بر این که موضوع طلاب بدایه و فلسفه و برخی از دیگر دروس موردنیاز را آموزش می‌بینند.

 

وی ادامه داد: دوره مهم و مفیدی دیگر که در دوران سطح خوانده می‌شود بررسی ریشه‌های لغوی آیات و کلمات قران برای یادگیری یک ترجمه روان مورد آموزش قرار می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام جعفر زاده با اشاره به این‌که در پایان دوره سطح حلقه ثانی شهید صدر نیز تدریس می‌شود، عنوان کرد: این در مقطع چهارساله سطح اتفاق می‌افتد که 180 جلسه تدریس این فعالیت‌ها انجام می‌شود که 30 جلسه از سایر مراکز بیشتر است.

 

وی افزود: ترم تابستانه این موسسه از سایر مراکز یک ماه زودتر شروع می‌شود در حقیقت از مردادماه رسماً دروس آغاز می‌شود.

 

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) بابیان این‌که  برای دروس خارج نیز دو استاد راهنما در نظام آموزشی این موسسه در نظر گرفته شده است  که در دروس فقه و اصول به‌صورت جداگانه این اساتید مشغول به خدمت هستند، گفت: استاد راهنما چهار جلسه اصول و فقه را قبل از شروع درس تدریس می کند تا دروس قبل از برگزاری رسمی درس خارج آن‏ها توسط طلبه بررسی سه منبع مختلف خوانده شود بعد از این مرجله طلبه وارد درس کلاس درس خارج می‌شود.

 

وی ادامه داد: در حقیقت درس خارج در این موسسه برای بررسی  عمیق تر فقه و اصول برگزار می‏شود و این  مطلب باعث شده سرعت تدریس نیز افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام جعفر زاده با اشاره به این‌که طلاب بعد از گذارندن 5 سال دوم وارد درس خارج تخصصی می‌شوند، عنوان کرد: در سال پنجم طلاب این موسسه گرایش‌های مختلف فقهی را می‌خوانند و بعداز آن رشته تخصصی توسط طلبه انتخاب می‌شود.

 

وی افزود: در دوره تخصصی 150 واحد درسی تعریف‌شده است که 50 واحد فقه، 50واحد اصول و 50 واحد باقیمانده کتب دانشگاهی روز تدوین است.

 

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) با بیان این‌که تدریس کتب دانشگاهی روز برای جلوگیری از عقب‌ماندگی طلاب است، گفت: در پایان طلبه باید بتواند که یک پایان‌نامه قوی در سطح یک کتاب علمی را تدوین و طراحی کند تا فارق التحصیل شود./921/ت302/س

ارسال نظرات