۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۵۸۶۴۶
سخنران حرم رضوی:

زاهد بودن رهبران عدل امری ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی با تبیین اخلاق علوی زهد را از ویژگی های خاص امام علی(ع) عنوان کرد و گفت: خدا از رهبران عدل پیمان گرفته است که مانند ضعیف ترین افراد جامعه زندگی کنند تا آن ها بتوانند فقر خودشان را تحمل کنند و خیلی بر خود سخت نگیرند.
حجت الاسلام مرتضي امين نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا، مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با تبیین اخلاق علوی اظهار کرد: اگر کسی پیرو حضرت علی(ع) باشد می تواند ادعا کند شیعه علی(ع) است زیرا شیعه تنها یک عنوان و اسم نیست بلکه یک حقیقت و واقیعت است.


وی تصریح کرد: برای شیعه و پیرو امیرمؤمنان علی(ع) بودن لازم است روش، منش، طریقه و سبک زندگی و فضایل اخلاقی ایشان را بشناسیم سپس در همان خط و مسیر حرکت کنیم.


حجت الاسلام امین نیا با اشاره به زهد به عنوان یکی از ویژگی های خاص حضرت علی(ع)، ابراز کرد: برخی زهد را با فقر اشتباه می گیرند و زاهد بودن را به معنای فقیرانه زیستن می پندارند در حالی که این دو، مقوله هایی متفاوت از هم هستند و برای دانستن مفهوم زهد لازم است مفهوم ضد زهد را بدانیم.


وی افزود: نقطه مقابل زهد، میل و رغبت است در نتیجه زهد به معنای بی میلی و بی رغبتی است، وقتی نسبت به چیزی میل و رغبتی نداشته باشیم نسبت به آن زاهد هستیم، به بیان امیرمؤمنان علی(ع) زهد بین دو کلمه قرآنی است؛ وقتی خداوند به انسان نعمتی را می دهد بسیار خوشحال نشود و هنگاهی هم که نعمتی را می گیرد ناراحت و اندوهگین نشود.


مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی گفت: زهد به معنای نداشتن نیست بلکه به معنای نبود وابستگی است، دلبسته و وابسته به پست، مقام، شهرت، ثروت و به طور کلی امور دنیوی است.


وی با بیان این که مردم نسبت به این موضوع سه گروهند، عنوان کرد: گروهی هیچ گونه وابستگی و دلبستگی به دنیا ندارند و وارسته اند، گروه دوم نبست به دنیا وابستگی دارند و به آن هم رسیده اند که در اصطلاح گفته می شود مست دنیا هستند؛ مست مال، مست مقام، مست شهرت و...و گروه سوم وابسته دنیا هستند اما به مقصود خود نرسیده اند و در همه احوال خواب، نماز، مسیرهای رفت و آمد به مورد دلخواهشان می اندیشتند.


حجت الاسلام امین نیا اظهار کرد: برای این که نسبت به دنیا زاهد و بی رغبت شویم ایتدا باید دنیا را بشناسیم، دوم این که زیاد به یاد مرگ باشیم؛ زیرا اگر دنیا به چشم انسان خوار و کوچک شود نسبت به آن بی میل می شود؛ امیرمؤمنان علی(ع) نفاسیر متعددی از دنیا در نهج البلاغه دارد از جمله این که دنیا مثل مار خوش خط و خال اما خطرناک است، ظاهری زیبا و بدنی نرم دارد اما اگر نیشت بزند درد آن تو را از پا در می آورد.


وی افزود: هم چنین فرمودند: «به خدا قسم این دنیا نزد من مثل یک استخوان خوک در دست یک جزامی است».


مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی خاطرنشان کرد: خدا از رهبران عدل پیمان گرفته است که مانند ضعیف ترین افراد جامعه زندگی کنند تا آن ها بتوانند فقر خودشان را تحمل کنند و خیلی بر خود سخت نگیرند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات