۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۵۸۶۸۳
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:

اعتکاف تمرین عمل به فرامین الهی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اعتکاف گام اول و بیدار شدن از خواب است تا از این طریق دوست و دشمن خود را بشناسیم و التزام و تعهد به کناره گیری از همراهی با شیطان داشته باشیم.
اعتكاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله رحمانی سبزواری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در جمع معتکفان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، گفت: اعتکاف شرایط، موجبات و احکامی دارد که معتکفان به تمام این شرایط و احکام فقهی تن می دهند.

 

وی افزود: معتکف درس تعبد می آموزد که یک بعد آن متعبد شدن است، به شرط آن که محدود به این سه روز نباشد، چرا که باید این تعبد را حفظ کرد و در بیرون از مسجد نیز استمرار داشته باشد.

 

آیت الله رحمانی سبزواری با اشاره به این که معتکف در سه روز اعتکاف خود را در اختیار خداوند قرار می دهد و به اعمال سفارش شده عمل می کند، گفت: اگر انسان می خواهد متعبد شود نباید عمل خلاف عرف، شرع و قانون انجام دهد و تعبد را در همه احوال داشته باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان در سه روز اعتکاف عمل به فرمان خداوند را تمرین می کند، گفت: تعبد یعنی انسان به جایی برسد که به غیر از فرمان خدا به هیچ فرمانی عمل نکند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که غایت عرفان یعنی آن که در همه جا و همه حال خدا را دیدن، گفت: حضرت سلطان علی بن باقر(ع) عارف واقعی بود که با غیر خدا ندیدن در راه دین خدا به شهادت رسید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اعتکاف را با عرفان در هم آمیخته دانست و گفت: اعتکاف دو بعد دارد که یک بعد آن به غیر خدا ندیدن است و بعد دیگر آن پیروی نکردن از شیطان است که در این شرایط می توان به خداوند متعال وصل شد.

 

به گفته وی، تنها موجودی که می تواند با اصل خود انس بگیرد انسان است و هیچ موجود زمینی دیگر این توان را ندارد و اصل انسان یعنی خداوند، که به ما سلامتی، توان و اعضای بدن را عطا کرده است و اصل یعنی ریشه و آنچه که ما داریم به او منتهی می شود.

 

اعتکاف گام اول و بیدار شدن از خواب غفلت است

 

وی با اشاره به این که عارف یعنی اهل معرفت بودن، گفت: عالم محضر خدا است و همه جا باید خدا را دید که لازمه غیر خدا ندیدن، دور کردن شیطان است و دور کردن شیطان فقط با شناخت شیطان است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انسان محل ظهور است، از این رو اندیشه هایی در او ظهور می کند که ممکن انسان را به انجام معصیت تشویق کند و این کار ابتدا با ورود به محل معصیت انجام می شود که این دعوت به معصیت نیست بلکه دعوت به مقدمه معصیت است تا از این طریق با شیطان همراه شویم.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی گفت: شیطان در روز قیامت به خداوند می گوید که من انسان ها را وادار به گناه نکردم بلکه آنها را فقط دعوت به معصیت کردم و آنها به دعوت من لبیک گفتند، از این رو شیطان با دعوت به معصیت انسان را به گمراهی می کشاند.

 

وی با اشاره به این که انسان از سوی ملک به کار خیر دعوت می شود که نمونه آن دعوت به شرکت در مراسم اعتکاف است، گفت: اعتکاف گام اول و بیدار شدن از خواب است تا از این طریق دوست و دشمن خود را بشناسیم و التزام و تعهد به کناره گیری از همراهی با شیطان داشته باشیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مردم دشمن را به خوبی شناخته اند، چرا که می دانند هدف دشمن نابودی ملت است و تا زمانی که مطیع ولایت، مرجعیت و روحانیت باشیم، بر دشمن پیروز خواهیم شد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات