۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۵۸۷۹۲
طی سال جاری؛

حرم 52 امامزاده خراسان شمالی احداث و مرمت خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در سال جاری حرم 52 امامزاده و بقعه متبرک واقع در شهرستان های مختلف این استان احداث و مرمت می شوند.
حجت الاسلام سهرابي - مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از ساخت و مرمت حرم 52 امامزاده در این استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این امامزاده ها در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان احداث شده و یا تعمیر و مرمت می شوند.

 

وی با اشاره به این که عملیات ساخت و یا مرمت امامزاده های مزبور امسال به پایان می رسد، افزود: پروژه های ساخت و مرمت امامزاده ها و بقاع متبرک استان از محل اعتبارات دولتی، اعتبارات مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان در مهر ماه سال 91، نذورات مردمی، کمک های خیران و غیره اجرایی می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که کمک های مردمی برای ساخت حرم امامزاده های این استان به دو صورت نقدی و غیرنقدی در قالب خرید مصالح و همکاری در روند ساخت و اقدامات بنایی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: البته در این زمینه میزان نذورات و مشارکت های مردمی در استان خراسان شمالی بسیار اندک بوده و نمی توان برای ساخت و یا مرمت امامزاده ها بر روی نذورات مردمی و کمک های نقدی آنها حساب کرد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: در روند ساخت و مرمت امامزاده های مزبور در مجموع 30 میلیارد ریال از اعتبارات مصوب سفر رهبر معظم انقلاب تخصیص و هزینه خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی اظهار داشت: از مجموع این میزان اعتبار در مرحله اول نیمی از آن تخصیص یافته و برای مرمت و ساخت حرم امامزاده های استان هزینه شده و مابقی آن نیز در قالب مرحله دوم تخصیص اعتبارات مصوب سفر رهبری در حال حاضر، در حال توزیع است.

 

وی با اشاره به این که در مجموع 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی وجود دارد، افزود: از این تعداد امامزاده یک سوم آنها جزو امامزاده های میراثی محسوب شده و به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعلق دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: با توجه به میراثی بودن امامزاده های مزبور هر گونه ساخت و ساز و مرمت در آنها بایستی با هماهنگی و موافقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود.

 

به گفته وی در سال جاری 52 امامزاده در استان احداث و یا تعمیر و مرمت می شوند اما برخی از امامزاده های استان نیاز به بازسازی ندارند.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: شماری از امامزاده ها و بقاع متبرک استان خراسان شمالی نیاز به تعمیر و ساخت و ساز ندارند و تنها 20 درصد از مجموع امامزاده های استان نیازمند بازسازی هستند.

 

وی افزود: تمامی امامزاده های نیازمند بازسازی در استان خراسان شمالی طی طرحی پنج ساله تا پایان سال 96 احداث شده و به بهره برداری می رسند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: از مجموع 52 طرح عمرانی در دست اجرا در امامزاده های خراسان شمالی، 15 پروژه آن در قالب طرح جامع در این اماکن مقدس در حال اجرا است.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: در طرح های جامع امامزاده ها و بقاع متبرک حدود موجود و عرصه و عیان ساختمان امامزاده و آینده پروژه به طور کامل مشخص و طراحی می شود و سپس طرح جامع در فازبندی های مختلف به اجرا در می آید./9314/ت302/ح

ارسال نظرات