۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۲۵۸۷۹۹
معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین:

دین اسلام انسان را به سوی حقیقت و روشنی دعوت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با اشاره به عنصر دین در زندگی معنوی انسان، گفت: دین انسان را به سوی حقیقت می‌کشاند چنانچه اهل کتابی که به باطل رفته و به وسیله آن قضاوت می‌کنند، دین اسلام آنها را تذکر داده و آنان را به روشنی دعوت می‌کند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین در جلسه تفسیر قرآن امشب چهاردهم اردیبهشت با اشاره به شأن نزول آیه 29 سوره مبارکه حدید گفت:این آیه پس از هجرت مسلمانان به حبشه نازل شد و می‌فرماید هر کسی که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد دو اجر و ثواب به او داده می‌شود تا اینکه اهل کتاب بدانند قدر و مقام و فضیلت مومنین نزد خداوند چقدر است.

 

کیفیت اعمال ملاک ارزیابی آن است

وی در ادامه افزود: ملاک ارزیابی فضیلت اعمال بر دیگران کیفیت کار است اگر چه کمیت هم مهم است، چنانچه می‌دانیم فضیلت و مقام پیامبر اکرم(ص) با عمر 63 سال بیشتر و متعالی تر است از سایر پیامبرانی که هزاران سال مشغول عبادت بودند و همان گونه که پیامبر اکرم (ص) درباره جنگ امام علی با عمر بن عبدود می‌فرماید یکی از ضربه های امام علی در جنگ خندق افضل است از عبادت جنیان و انسیان.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه در تفسیر آیه 29 سوره مبارکه حدید اظهار کرد: فخر و برتری طلبی ناپسند است و عبادت و بندگی که همراه با منت گذاشتن، ریا و خودبزرگ بینی باشد فایده ای نداشته و مقبول واقع نمی‌شود و اگر در احادیث آمده است که چنانچه دو رکعت نماز شخصی قبول شود آن شخص بهشتی می‌شود حتما در شرایط آن نماز دوری از فخر و تکبر لحاظ شده است.

 

دین عنصر هدایت کننده انسان است

این استاد اخلاق و تفسیر قرآن کریم با توجه به این سخن قرآن که دین، هدایت کننده است ابراز داشت: دین انسان را به سوی حقیقت می‌کشاند چنانچه اهل کتاب که به باطل رفته و به وسیله آن قضاوت می‌کنند دین اسلام آنها را تذکر داده و آنان را به روشنی دعوت می‌کند.

 

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به نکته ای دیگر از قرآن کریم که به مردم تذکر می‌دهد مراقب گفتار و زبان خود باشید تصریح کرد: بعضی مبتلا به بیماری زبان هستند به گونه ای که با زبان و گفتار خود دیگران را تحقیر کرده و می‌آزارند، قرآن کریم به ما توصیه کرده که حتی اگر سخن ما حقیقت دارد بوسیله آن کسی را سبک نشماریم.

 

یکی از گناهان زبان تمسخر است

وی در ادامه افزود: مردم بنی اسرائیل حضرت موسی را تمسخر می‌کردند در حالی که ایشان همواره سخن وحی را بر زبان می‌آورد، در ماجرای گاو بنی اسرائیل تا جایی لجاجت کردند که به پیامبر خدا گفتند آیا ما را مسخره می‌کنی و در جواب آنها حضرت موسی ناراحت شده و می‌فرماید به خدا پناه می‌برم اگر از جاهلان باشم، بنابراین هر مسخره کننده ای جاهل است.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین در تفسیر جمله «و ان الفضل بید الله» بیان کرد: همه خوبی ها از آن خداوند است هر کسی که به دنبال رسیدن به حقیقت است و سعادت را جست وجو می‌کند اعم از سعادت دنیوی و معنوی ، باید آن را در راه خدا بیابد و آن را از خداوند متعال طلب کند. همان گونه که در دعای ماه رجب می‌خوانیم «یا من یعطی من سئله» باید بدانیم هر کسی به هر اندازه ای از خداوند چیزی بخواهد ، اجابت می‌شود.

 

اعطای فضیلت خداوند بر شخصی بنا بر حکمت است

حجت الاسلام عباسی با ذکر جمله شریفه « یوتیه من یشاء؛ فضلش را به هر کس که بخواهد می‌دهد»، گفت: خداوند در عنایات خود حکیم است و آن را به هر کسی که بخواهد می‌دهد، این خواستن بنا بر حکمت است نه بر هوی و هوس.

 

وی ادامه داد: نبوت و امامت فضلی است از طرف خداوند که بر هر کسی که بخواهد می‌دهد و این خواستن با نظر به ظرفیت افراد و استعداد های آنان است.

 

این استاد تفسیر قرآن در پایان گفت: هر کسی به اندازه شأن خود بخشنده است و خداوند که ذوالفضل العظیم است اگر به کسی فضیلتی بدهد هم شأن خودش، بالاترین فضیلت ها را می‌دهد؛ بنابراین باید توجه داشت که  در هنگام طلب و درخواست نیاز بالاترین و بهترین نیازهای خود را به یاد آوریم تا با اجابت شدنش شیرینی آن را در زندگی بیابیم./849/پ202/ح

ارسال نظرات