۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۲۵۹۰۱۳

اخبار کوتاه فرهنگی کاشان

خبرگزاری رسا ـ عطرافشانی مضجع شهید اردهال با عطر و گلاب گلهای محمدی نیاسر و ترجمه منظوم زیارت عاشورا در کاشان برخی از اخبار کوتاه فرهنگی کاشان است.
اخبار كوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام حسن زاده مدیر عامل مؤسسه امیرالمؤمنین کاشان گفت: تعداد 62 نفر درکاشان ثبت نام  کردند  که از این تعداد 44 نفر دختر و 18 نفر پسر بودند.

 

 وی افزود: از این تعداد 58 نفر درآزمون شرکت کردند که دو گروه داوری در دو بخش صحت قرائت و صحت حفظ داوری کردند.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین کاشان یاد آور شد: به نفرات برگزیده آزمون کتبی و شفاهی درسراسر کشور 17 کمک هزینه سفر عمره مفرده،50 کمک هزینه عتبات عالیات،100کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و صدها جوایز نقدی دیگر از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اهدا می شود.

 

وی با اشاره به این که لوح تقدیر به تمامی داوطلبانی که امتیاز90 از100 راکسب کرده باشند از سوی معاونت قرآن و عترت اهدا می شود  افزود: به شرکت کنندگانی که موفق به کسب حد نصاب لازم و نمره قبولی درآزمون شوند، گواهی نامه پایان دوره معتبر توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اعطا می شود.

 

 شایان ذکر است آزمون کتبی سیزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و نهج البلاغه ویژه مقاطع سنی بالای 12سال با حضور550 نفر در دو نوبت برگزار شد.

 

ترجمه منظوم زیارت عاشورا در کاشان

 مولف کتاب بوستان اشک گفت: ترجمه منظوم زیارت عاشورا  مشتمل بر یکصد و چهارده  بیت در قالب مثنوی و در دو قطع رقعی و جیبی در تیراژ پنج هزار جلد توسط  انتشارات مرسل کاشان به چاپ رسیده است.

 

علی بوستانی طاهری مولف کتاب بوستان اشک یاد آورشد: زیارت عاشورا، سخن شاعر با بحث راز خلقت و همچنین بندگی و تضرع و دعا و مقدمه ای از استاد شهاب تشکری آرانی، شاعر و اندیشمند معاصر از جمله بخش های این کتاب 52 صفحه ای است.  

 

وی در ادامه  با اشاره به این که محتوای اشعار این دو کتاب آیینی و توحیدی افزود : امام حسین(ع) با واقعه عاشورا در کربلا نشان داد که بزرگ شدن در کوچک کردن خود در مقابل عظمت خدا است و عاشورا نمایش تابلوی تمام نمایی از اخلاص و بندگی است.

 

عطرافشانی مضجع شهید اردهال با عطر و گلاب گلهای محمدی نیاسر

مضجع نورانی علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با اولین برداشت گل محمدی منطقه نیاسر کاشان همزمان با وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) ابتدا گلاب شویی و سپس گلباران شد.

 

در این مراسم معنوی که با حضور مسؤولان شهرستان کاشان و بخش نیاسر کاشان برگزارشد جمشید اسماعیلی شهردار نیاسر کاشان گفت: گلکاران و گلابگیران کهن باغشهر نیاسر امسال محصول اولین روز برداشت گل محمدی را برای گلباران و گلاب شویی مضجع نورانی علی بن باقر(ع) اختصاص دادند.

 

 وی افزود: یک تن گلاب استحصال شده از اولین روز برداشت گل محمدی در منطقه نیاسر را برای عطرافشانی حرمین شریفین عتبات عالیات به کشور عراق ارسال خواهند کرد.

 

شایان ذکر است مراسم معنوی گلباران و عطر آگین مضجع علی بن باقر(ع) همراه با مدیحه سرائی و چاوش خوانی با حضور کاروانی از گل کاران و گلاب گیران، خانواده معظم شهدا و دانش آموزان و مردم بخش نیاسر کاشان برگزارشد.

 

گفتنی است، گلکاران وگلابگیران شهر نیاسر همه ساله براساس یک سنت قدیمی، اولین برداشت گل محمدی وگلاب استحصالی ازگلستانهای خود را به شکرانه و برکت محصولات خود برای شستشوی مرقد مطهر حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) اختصاص می دهند./1307/د101/ح

ارسال نظرات