سیاست متعالیه امام خمینی قابلیت عرضه به کشورهای دیگر را دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه سهشنبه در جمع دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به سیاست متعالی و متدانی اشاره کرد و گفت: سیاست متعالیه برگرفته از حدیث جنود عقل و جهل امام صادق(ع) است که نظامهای سیاسی را به توحید محور و دنیاگرا تقسیم میکند.
وی سیاست مورد نظر امام خمینی(ره) را متعالی و توحید محور خواند و خاطرنشان کرد: سیاست متعالیه یک نظریه فلسفی است و همان گونه که امروزه در قالب ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی جریان دارد؛ این نظریه متعالی میتواند در قالب مردمسالاری دینی به کشورهای مسلمان منطقه و حتی قابل عرضه به کشورهای غیر مسلمانان در قالب رعایت کرامت و ارزشهای انسانی است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امام خمینی(ره) میفرماید «مبنای فلسفی سیاست متعالیه علم شهودی است و هر فردی با مراجعه به خودش میتواند به عناصر آن که عقل و تمایلات مثبت انسانی است آن را درک کند».
وی صفات رذیله و تمایلات منفی را عناصر سیاست متدانیه برشمرد و ابراز داشت: درندهخویی، حیلهگری و شهوترانی، عناصر سیاست متدانی محسوب میشود چنان که سیاست آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای دنبالهرو غرب متدانی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به جنایات آمریکا در دنیا بهویژه در کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر کشور آمریکا با ادعای حقوق بشر، آزادی و مبارزه با تروریسم به کشورها حمله میکند، از رژیم صهیونیستی، حاکمان و گروههای جنایتکار در منطقه حمایت میکند اما با لفافهای از جنس تعالیگرایانه به فکر سلطهجویی و جلوگیری از استقلال کشورها است.
وی تأکید کرد: اگر فردی بخواهد به سیاست متعالی و ارزشهای دینی پایبند باشد همچون پیامبر اکرم(ص) در برخورد با غلام وحشی نیز از تمایلات شخصیاش میگذرد و همانند امیرمؤمنان(ع) سود و منافع شخصی را کنار میگذارد چنان که حضرت در جریان جنگ خندق و مبارزه با عمربن عبدود، رضایت الهی را بر خشم و غضبش مقدم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی، وجه غالب در علوم انسانی فعلی را مبتنی بر فلسفه و مکاتب غرب دانست و یادآور شد: به رغم فرهنگ غرب گرایی در دورههای گذشته در رشتههای مختلف علوم انسانی و مراکز دانشگاهی این گونه معمول شده است که اگر مباحث و نظریات غربی بیان شود در علمی بودن آن کسی خدشه نمیتواند وارد کند اما اگر نظریههای اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی و ایرانی مطرح شود با برچسب غیر علمی بودن رد میشود./908/پ202/ی