۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۵۹۰۴۶

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری کنگره شهدای دانشجوی خراسان رضوی، جایزه سی میلیونی برای نویسندگان کودک و نوجوان رضوی و برگزاری نشست ستاد اجرایی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین کنگره شهدای دانشجوی استان خراسان رضوی 19 اردیبهشت ماه همزمان با سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه فردوسی مشهد با حضور آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد و ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم در مشهد برگزار می‌شود.

 

 

در این کنگره که با گرامیداشت یاد و خاطره 350 شهید دانشجوی استان خراسان رضوی برگزار می‌‌شود، جمعی از خانواده شهدای دانشجو، امام جمعه مشهد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،مسؤولان ارشد استانی، رؤساء و مدیران و دانشجویان دانشگاه های استان حضور خواهند داشت.

 

رونمایی از محصولات فرهنگی کنگره، روایتگری دفاع مقدس، مداحی، سخنرانی دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سخنرانی آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، و تجلیل از خانواده شهدای شاخص دانشجویی دانشگاه‌های استان از برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

 

جایزه سی میلیونی برای نویسندگان کودک و نوجوان رضوی

جواد کارگران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و دبیر جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی از برگزاری دهمین دوره این جشنواره  و گفت: اتاق فکر جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی متشکل از دانشگاهیان و صاحبنظران عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

 

وی با اشاره به این که اعضای اتاق فکر جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی از دی ماه سال گذشته تشکیل جلسه داده اند، افزود: از زمان شکل گیری این اتاق فکر تاکنون جلساتی به صورت هفتگی در جهت ارتقاء کمی و کیفی جشنواره رضوی در استان و رصد فعالیت های اعضای اجرایی آن تشکیل شده است.

 

کارگران با بیان این که دبیر تخصصی جشنواره باید فردی آگاه به موضوع جشنواره و متخصص در این زمینه باشد، گفت: دبیرتخصصی جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی انتخاب شده است.

 

30 میلیون جایزه نفر اول

کارگران با اشاره به این که افزایش چشم گیر مبلغ جوایز این دوره از جشنواره از دیگر تحولات مهم جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی است، گفت: جوایز بسیار ارزنده  در این دوره به برگزیدگان اعطا می شود که نسبت به سالهای گذشته بی نظیر است. به عنوان نمونه نفر اول بخش کتاب سی میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.

 

وی با تاکید بر این که چاپ آثار برگزیده در بخش نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان برای ما اهمیت ویژه دارد، یاد آور شد: در سالهای گذشته هم آثار برگزیده و منتخب چاپ و منتشر می شد امسال نیز در برنامه های جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی این مهم پیش بینی شده است که کتاب آثار برگزیده منتشر و با برنامه ریزی دقیق در اختیار علاقمندان بخصوص قشر کودک و نوجوان قرار گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ما در این زمینه تعامل گسترده ای با کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور داریم و کتاب آثار برگزیده را برای همه نمایندگی های کانون در سراسر کشور ارسال می کینم تا در کتابخانه های کانون قرار گیرد و کودکان و نوجوانان سراسر کشور این کتاب را مطالعه نمایند.

 

به گفته کارگران علاقمندان تا بیستم تیرماه سال جاری فرصت دارند در دهمین دوره جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی از سری برنامه های سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) شرکت نمایند.

 

یادآور می شود جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی از سری برنامه های  سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت در استان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

 

افتتاح کانون فرهنگی هنری «شهید آیت الله مطهری» در مسجد روستای میانزو بجنورد

کانون فرهنگی هنری«شهید آیت الله مطهری» همزمان  با آغاز هفته گرامیداشت مقام معلم درمسجد  روستای میانزواز توابع شهرستان  بجنورد به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

 هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با اعلام این خبر  گفت: این کانون فرهنگی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و همزمان با سالروز شهادت استاد فرزانه شهید آیت الله مطهری در مسجد محمد رسول الله روستای میانزو  رسما آغاز به فعالیت کرد.

 

وی توسعه  کمی و کیفی کانون ها را  مورد توجه قرار داد و گفت: هدف ما ارتقاء فرهنگ گرایش به مسجد و مسجد محوری است و نیز توسعه فعالیت های فرهنگی مذهبی در نقاط مختلف استان به ویژه نقاط محروم و روستایی است.

 

وی اعتبار هزینه شده در این باره  را 26  میلیون ریال عنوان کرد و گفت: 11 میلیون ریال به عنوان سرانه کانون و 15 میلیون ریال نیز بابت تجهیز کانون اختصاص یافته است.

 

وی تجهیزات تخصیص یافته به کانون مذکور را شامل قفسه کتاب،  میز مطالعه و صندلی، کتب آموزشی، مذهبی و عمومی  و نیز تابلو کانون نام برد.

 

گفتنی است، تاکنون 325 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان خراسان شمالی  فعال است.

 

بیرجند میزبان سومین جشنواره نقاشی‌خط و حروف ‌نگاری رضوی/پایان خرداد ماه آخرین مهلت ارسال آثار

احمد محبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی عنوان کرد: افتتاحیه و اختتامیه سومین جشنواره نقاشی‌خط و خط ‌نگاری رضوی در مکان های زیبا و دیدنی شوکتیه و اکبریه شهر بیرجند برگزار خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: مدرسه شوکتیه و عمارت اکبریه، در میراث فرهنگی، ثبت ملی شده‌اند و وجود المان‌های بصری و هنری زیبا در آنها، فضای مناسبی را برای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره نقاشی‌خط و حروف ‌نگاری رضوی ایجاد خواهد کرد.

 

دبیرجشنواره نقاشی خط و حروف نگاری رضوی با اشاره به اینکه سال گذشته استان خراسان جنوبی میزبان همایش بزرگداشت امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) بود گفت: مقالات خوبی در این زمینه به دبیرخانه همایش ارسال شد و کتاب مجموعه مقالات برگزیده همایش هم چاپ شد اما با توجه به تقاضای شرکت کنندگان جشنواره نقاشی خط و حروف نگاری رضوی که دوسال پیش در استان خراسان جنوبی برگزار شد و با پیشنهاد مجدد بنیاد بین المللی امام رضا(ع)،این جشنواره مجدد در این استان برگزار می شود.

 

 وی با شاره به اینکه فراخوان جشنواره تنظیم، طراحی، چاپ و در سطح کشور توزیع شده است افزود: ستاد برگزاری ،اتاق فکر و دبیر تخصصی جشنواره هم تعین شده و کار خود را آغاز کرده اند.

 

وی یادآور شد: اساتید دانشکده هنر بیرجند، اعضای اتاق فکر جشنواره را تشکیل می‌دهند.  

 

دبیرجشنواره نقاشی خط و حروف نگاری رضوی با بیان اینکه داوری آثار در دو مرحله انجام خواهد شد افزود: درمرحله نخست،20نفر از کسانی که در رشته حروف نگاری رضوی و 20 نفر هم از بین هنرمندانی که در رشته نقاشی خط رضوی آثار شاخصی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند انتخاب می شوند و این 40 نفر به مدت دو روز بطور زنده در حضور داوران آثار خود را خلق خواهند کرد که برگزیدگان نهایی جشنواره از میان این 40 هنرمند با رای هیات داوران انتخاب می شوند.

 

محبی، به برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته اشاره کرد و گفت: همراه با برگزاری سومین دوره جشنواره نقاشی‌خط و حروف ‌نگاری رضوی، کارگاه‌های زنده با حضور اساتید این هنرها برگزار می‌شود.

 

محبی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار، پایان خرداد ماه94 است، ابراز امیدواری کرد خراسان جنوبی بتواند جشنواره‌ای دلپسند و خاطره انگیز برای مخاطبان برگزار کند.

 

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده در دهه کرامت برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می‌شود. 

 

برگزاری نشست ستاد اجرایی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا

همزمان با سالروز میلاد باسعادت امام جواد(ع)، نشست ستاد اجرایی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و اعضای این ستاد برگزار شد.

 

سیدجوادجعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در این نشست با اشاره به این که جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اوج اقتدار معنوی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد،به آغاز به کارستاد اجرایی سیزدهمین دوره جشنوراه بین المللی امام رضا(ع)اشاره کرد و گفت: مردمان ولایت مدار و فرهنگ دوست خطه خراسان با تدبیر و توانمندی خود توانسته اند حرکتی شگفت را به وجود بیاورند.

 

وی خاطر نشان کرد: رویدادی که می تواند در سطح جهان در اوج مظلومیت حق جویان عالم،آنها  را به هم متصل کند جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است.

 

وی افزود:این جشنوراه عظیم در جوار حرم رضوی و با همت بلند مردمان این خطه شکل گرفته و نیازمند مراقبت و نگه داری است.

 

جعفری با بیان اینکه خوشبختانه امسال ستاد اجرایی این جشنواره زودتر آغاز به کار کرده است تصریح کرد: همه این ساز و کار ها به منظور آن است که جشنواره امام رضا(ع) با کیفیت بهتر برگزار شود و برنامه ای متفاوت برای آحاد مردم باشد.

 

وی با اشاره به اینکه چنین نشست هایی به ما کمک می کند که آسیب های خود را بهتر بشناسیم و کمبوها را برطرف کنیم ،خاطر نشان کرد: مهم ترین آسیب برای برگزاری هر جشنواره دوری جستن و عدم بهره گیری از نظرات کارشناسان متخصص است.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی نظرات کارشناسان در این جلسات مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد،گفت: مسوولان برگزاری این جشنوراه با بهره گیری از این نظرات قطعا خواهند توانست شرایط بهتری را برای جشنوراه فراهم نمایند.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه خروجی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بیانگر اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: قطعا برگزاری این جشنوراه می تواند تاثیرات فرهنگی بسیار مناسبی در خارج از مرزهای کشور داشته باشد.

 

حسین مسگرانی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مشاور فرهنگی ستاد اجرایی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)نیز  با اشاره به این که پس از گذشت 12 سال جشنواره امام رضا(ع) در مسیر تعالی قرار گرفته اظهار داشت: اختتامیه جشنواره بسیار مهم است و برنامه های مراسم اختتامیه این جشنواره هرساله بایستی به نسبت سال قبل  متفاوت تر باشد.

 

وی با اشاره به این که نمایشگاه جامعی از آثار تولیدی جشنواره، در ایام دهه کرامت در مشهد دایر شود، خاطر نشان کرد: این نمایشگاه باید بتواند فعالیت های جشنواره امام رضا (ع) را برای مردم به نمایش بگذارد تا مردم نیز انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت مستقیم با برگزار کنندگان جشنوراه در میان بگذارند.

 

وی تاکید کرد:جشنواره امام رضا(ع) باید فعالیت های هنری خود را گسترش دهد و این تولیدات در فضای مجازی نیز عرضه شود.

 

 شرایط اکران فیلم های رضوی فراهم شود

عسگری، نماینده معاونت فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد هم در این نشست اظهار داشت: یکی از مهم ترین نقاط قوت جشنواره بین المللی امام رضا(ع) استمرار آن در طول سال های متوالی است.

 

وی با اشاره به این که نباید در برگزاری این جشنوراه دچار کلیشه شویم، خاطر نشان کرد: باید شرایطی برای حضور فعالان فرهنگی و هنری فراهم شود تا مشارکت این عزیزان با جشنواره افزایش پیدا کند.

 

عسگری به اهمیت تولیدات قوی رسانه ای اشاره کرد و گفت: زمانی برای اکران آثار جشنواره امام رضا(ع) در نظر گرفته شود تا مردم با آثار برتر هنرمندان آشنا شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: آثار مکتوب این جشنواره باید چاپ شود تا قبل از برگزاری جشنواره کتاب ها بین مردم توزیع شده باشد.

 

عسگری با اشاره به اهمیت پرداختن به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح می شود اظهار داشت: گرچه به این مهم در جشنواره توجه می شود ولی باید بصورت ویژه جشنواره بر آن تمرکز کند./934/پ203/ب5

 

ارسال نظرات