۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۵۹۰۴۸
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

موسیقی قرآن آمیخته با الفاظ و معانی قلب مخاطب را تسخیر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: موسیقی قرآن با الفاظ و معانی آمیخته است که اگر قاری بتواند تلاوت خود را با این موسیقی آمیخته کند قلب مخاطب را تسخیر می‌کند.
يوسفي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام یوسفی مقدم رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دبیر بخش علمی نشست، پیش از ظهر امروز در یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز کشور که در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن سپاسگزاری از قاریان و مبلغان قرآنی در ایران و سراسر جهان، گفت: از ویژگی‌های قرآن کریم نزول لفظی آن می‌باشد برخلاف برخی کتاب‌های آسمانی که به صورت الواح و مکتوب نازل شده است.

 

وی افزود: قرآن کریم ابتدا از سوی جبرئیل برای پیامبر(ص) قرائت شده پیامبر(ص) استماع کرده و آن را برای مردم قرائت می‌کرد در حقیقت نخستین قاری قرآن جبرئیل و دومین آن پیامبر(ص) است.

 

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به جایگاه قرآن عنوان کرد: جایگاه قرائت در جغرافیایی علوم قرآنی بسیار مهم است برخی علوم و معارف قرآنی مربوط به محتوای آیات قرآن هستند از جمله علم تفسیر ترتیبی و موضوعی مربوط به محتوای آیات شریفه قرآن است.

 

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم، در ادامه اظهار داشت: بسیاری از مطالب علوم قرآنی مربوط به محتوای مطالب پیرامون قرآن است تفاوت علوم قرآن و معارف قرآندر این است که معارف قرآن به محتوا و علوم قرآن به پیرامون و فرامتن می‌پردازد.

 

وی با اشاره به فقه قرآن بیان داشت: در حوزه علوم قرآنی فقه‌القرآن اهمیت دارد که مباحث متن، مفاد و لفظ آیات قرآن را دارد، فقه قرآن گاهی بر احکام شرعی دلالت دارد که به فقه آیات احکام تعبیر می‌شود.

 

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ادامه ابراز کرد: گاهی برخی احکام فقه‌القرآن مربوط به قرائت است فقه قرائت نیز خود چهار قسمت دارد، فقه قرائت گاهی مربوط به حوزه اداء، کیفیت اداء، حقوق حروف و احکام اداء است که قاری باید به این موارد توجه داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم، با اشاره به موسیقی قرآن کریم عنوان کرد: قرآن کریم یک موسیقی خاصی دارد که اگر قاری هماهنگ با موسیقی قرآن کریم شود آنجا اعجاز قرآنی تحقق پیدا می‌کند، موسیقی قرآن با الفاظ و معانی آمیخته است که اگر قاری بتواند تلاوت خود را با این موسیقی آمیخته کند قلب مخاطب را تسخیر می‌کند.

 

وی با اشاره به حوزه فقه قرائت عنوان کرد: حوزه فقه قرائت مربوط به قرائت‎‌های مختلف متواتر و شاد است که اعتبار آنچه از طریق راویان آمده را از نظر شرعی و فقهی بررسی می‌کند.

 

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به فقه آداب و شرایط قرآن اظهار داشت: حوزه فقه آداب و شرایط مربوط به شرایط قرائت قرآن است که در مرکز معارف قرآن این پروژه فقه قرائت در حال بررسی است.

 

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم، با اشاره مقالات ارسالی به این نشست بیان داشت: حدود 50 مقاله با موضوع فقه قرائت از میان اندیشمندان کشور و قاریان و محققان رسیده که اکثر این مقالات ارزشمند و عالمانه است، مقالاتی که نمره آنها از 70 درصد بالاتر باشند علمی و پژوهشی و پایین‌تر از 50 درصد علمی و تخصصی تشخیص داده شدند که در نهایت 12 مقاله شانیت ارائه را داشتند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقالات برتر بعد از ارائه انتخاب می‌شوند که 6 نفر به صورت مستقیم در یک فرایند کاملا علمی درباره آنها اظهار نظر خواهند داشت که امیدواریم خروجی آن برای جهان اسلام قابل استفاده باشد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات