فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جهادی زنان در عصر رسول الله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم روحاللهی امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) پیش از ظهر امروز در نشست علمی «بررسی تاریخی مشارکت اجتماعی زنان با تأکید بر عصر نبوی» که در این دانشگاه برگزار شد به اقتضائات زمان و نیازهای امروز جامعه اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز، بانوان برای رسیدگی به امور منزل نیز ناچارند به بیرون از خانه مراجعه داشته باشند از اینرو این سؤال مطرح میشود که آیا زنان در زمان پیامبراکرم(ص)، حضور اجتماعی فعالی داشتهاند؟
وی با اشاره به مکاتب جدید مدعی اداره جامعه اظهار داشت: مارکسیسم، لیبرالیسم، جریانات فمنیستی و دیگر مدعیان اداره جامعه در عرصههای مختلف چالشهایی را برای مکتب اسلام بوجود آوردهاند که برای پاسخ به این هماورد طلبیها باید نوعی بازنگری به دین داشته باشیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به رویکردهای مختلف سنتگرایان، تجددگرایان و تمدنگرایان درباره مباحث دینی اشاره کرد و گفت: سنت گرایان یا شریعت گرایان، توجهی به حضور زنان در جامعه ندارند و با نگاه تنگ نظرانه به دین با حضور زنان در عرصههای مختلف مخالف هستند.
وی به رویکرد تجددگرایان اشاره کرد و افزود: تجددگرایان، قالب و چارچوب مدرنیته را پذیرفتهاند و مخالف ورود دین و مسائل شرعی در امور اجتماعی هستند که در میان آنها افراط و تفریط در حدود ورود دین در امور اجتماعی وجود دارد.
روح اللهی امیری رویکرد متعادل را دیدگاه تمدنگرایان برشمرد و یادآور شد: این رویکرد برای معارف دینی حجیت قائل است اما در کنار آن کارآمدی و پویایی اسلام نیز برایش اهمیت دارد و بر محورهایی همچون سعادت محوری، حفظ بنیان خانواده، اهتمام بر تربیت فرزندان و نقش عاطفی مادر، عدم تصادم فعالیتهای اجتماعی با فعالیتهای منزل تأکید دارد.
وی با اشاره به سیره پیامبراکرم(ص) خاطرنشان کرد: بانوان در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و جهادی در زمان رسول اکرم(ص) حضور فعال داشتند چنان که طبق آیه 71 سوره توبه، مردان و زنان در امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین مسؤولیت اجتماعی وظیفه و تکلیف دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به مشارکت سیاسی زنان در زمان پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین فعالیت اجتماعی، مشارکت سیاسی است که امروزه به برکت نظام اسلامی در قالب انتخابات به آن پرداخته میشود چنان که در سیره پیامبراکرم(ص) تحت عنوان «بیعت النساء» در پیمان عقبه و در فتح مکه وجود داشته است.
وی اصلاح جامعه، امر به معروف و نهی از منکر را ضروری خواند و تأکید کرد: حضرت فاطمه(س) برای اصلاح سیاسی جامعه و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به طور مستقیم در جریان انتخاب خلیفه بعد از پیامبر اکرم(ص) ورود پیدا کردند و با ایراد خطبه فدکیه، واقعیات را آشکار کرده و با حاکمیت سیاسی مخالفت کردند.
روح اللهی امیری افزود: بعد از ایشان دخترشان حضرت زینب(س) که تربیت یافته مکتب پیامبر اکرم(ص) و ادامه دهنده راه ایشان بود در برابر دستگاه جور یزید ایستاد و با ایراد خطبه و حضور فعال اجتماعی به روشنگری پرداخت.
وی در پایان گفت: با نگاهی به تاریخ و سیره پیامبراکرم(ص) میتوانیم به نقش زنان مجاهد و مهاجر که به خاطر اسلام هجرت کردند و بانوانی که در عرصه علم، مقاومت در برابر دشمنان و فعالیتهای اقتصادی حضور فعال داشتند، پی ببریم./908/پ202/ف