۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۵۹۳۷۵
حجت الاسلام بهجت پور مطرح کرد؛

نا‌آشنایی استادان علوم سیاسی با علوم قرآنی منشأ تحلیل نادرست سیاسی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که بهترین رویکرد در روش تفسیر سیاسی قرآن کریم تحقیق گروهی و جمعی است، گفت: مفسران قرآن کریم با دانشمندان علوم سیاسی در این زمینه باهم همکاری داشته باشند.
بهجت پور بهجت پور

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا،  حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ پیش از ظهر امروز، در نشست علمی «رویکردهای مختلف در تفسیر سیاسی قرآن کریم» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، به روش‌های مختلف تفسیر سیاسی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: با دو مبنای توصیفی و توصیه‌ای علوم دیگر را در قرآن کریم مورد بررسی قرار داد.

 

حجت الاسلام بهجت‌پور بیان کرد: سیاست عبارت از ایجاد کنش‌های در جامعه است که سیاستمداران بر اساس توصیف‌ها و توصیه‌ها عمل می‌کنند تا به هدفشان برسند، همانند ایجاد حکومت؛ تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دست یابند و در قرآن کریم به این اهداف سیاسی توجه شده است و توصیف‌ها و توصیه‌های سیاسی زیادی دارد.

 

 وی با بیان این که قرآن کریم نزول تدریجی دارد، گفت: پیامبر اکرم(ص) کنش و رفتاری در جامعه ایجاد کند و بر مطابق رفتار و عکس‌العمل‌های مردم در هر زمان مطابق آیات قرآن کریم آن‌ها راهنمایی و هدایت می‌کرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: مفهوم واژه‌های قرآن کریم سیر تکاملی و مفهومی دارد؛ بنابراین بر اساس سیر نزولی و مکانی قرآن کریم مفهوم این واژه‌ها را استخراج کرد همانند این که تقوا در قرآن کریم به معنای مختلف همانند خویشتن‌داری، محفوظ ماندن از انحرافات جنسی و فردی که به اعتقاد به آخرت و قیامت معتقد است، در قرآن کریم آمده است.

 

حجت الاسلام بهجت‌پور اظهار داشت: برای رفع ابهام این واژه‌های مبهم قرآن کریم می‌توانیم به معنای گذشته و عرفی آن مراجعه کنیم، اما در مجملات قرآن کریم می‌توان به تفصیلی که آیات دیگر آمده مراجعه کنیم.

 

وی در ادامه این نشست بیان کرد: برخی از مفسران قرآن کریم دید کلی از مسائل سیاسی دارند و با این نگاه به تفسیر قرآن کریم می‌پردازند، اما مناسب است که این مفسران با دانشمندان علوم سیاسی تبادل نظر کنند، مفهوم دقیق و جزئی علوم سیاسی را به دست آورند و با این دید به تفسیر سیاسی قرآن کریم بپردازند.

 

 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: متأسفانه استادان علوم سیاسی در دانشگاه‌ها با علوم قرآنی آشنایی ندارند و برای ارائه مقالات به ترجمه محض قرآن کریم مراجعه می‌کنند، بنابراین مفاهیمی اشتباه کتاب آسمانی برداشت می‌کنند، اما مناسب است آنان با مفسران قرآن کریم تبادل نظر داشته باشند و تا از هرگونه برداشت و تحلیل اشتباه از قرآن کریم در امان باشد.

 

حجت الاسلام بهجت پور بیان کرد: بهترین رویکرد روش تفسیر سیاسی قران کریم تحقیق گروهی و جمعی است و مفسران قرآن کریم با دانشمندان علوم سیاسی در این زمینه با هم همکاری داشته باشند./998/پ201/س

ارسال نظرات