۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۲۵۹۵۰۲
کارشناس مسائل سیاسی:

فروپاشی سازمان تحریم تنها یک شعار است/ ایران از سال 62 راستی آزمایی می شود اما هنوز به تایید آژانس نرسیده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی منوط کردن تحریم‌ها به راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی را عقب نشینی تیم مذاکره کننده از مواضع کشور خواند و گفت:‌ رهبرمعظم انقلاب، رفع تحریم‌ها را موضوع مذاکرات برشمردند نه نتیجه مذاکرات؛ در صورتی که ایران در توافق سوئیس به راستی آزمایی آژانس و تعهدات دیگری ملزم شده است که نتیجه‌ مذاکرات را نیز مبهم کرده است.
انرزي هسته‌اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مطلبی، کارشناس مسائل سیاسی، پنج شنبه شب در مسجد خاتم الانبیا(ص) پردیسان قم با مقایسه توافقنامه ژنو و بیانیه لوزان به عقب‌نشینی تیم مذاکره کننده کشورمان اشاره کرد و گفت: ایران در توافقنامه سوئیس، تعهداتی را پذیرفته است که پیش از آن در توافقنامه ژنو به آنها تن نداده بود.

 

این که گفته می‌شود تحریم‌ها ترک خورده است و یکجا لغو می‌شود شعاری بیش نیست

وی به بیانات روشنگرانه رهبرمعظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان تأکید کردند که باید تحریم‌ها به معنای واقعی کلمه برداشته شود اما طبق توافق انجام شده،‌ تیم مذاکره کننده ایران به تعلیق راضی شده است و این که گفته می‌شود تحریم‌ها ترک خورده است و یکجا لغو می‌شود شعاری بیش نیست.

 

حجت الاسلام مطلبی افزود: رهبرمعظم انقلاب، رفع تحریم‌ها را موضوع مذاکرات برشمردند نه نتیجه مذاکرات؛ در صورتی که ایران در توافق سوئیس به راستی آزمایی آژانس و اقدامات دیگری متعهد شده است که نتیجه‌ مذاکرات را نیز مبهم کرده است.

 

وی ابراز داشت:‌ در توافقنامه ژنو طرف‌های مذاکره کننده توافق کردند که تحریم‌ها را بردارند اما بعد از عدم پایبندی غربی‌ها به تعهداتشان، این مرتبه در بیانیه لوزان فقط اتحادیه اروپا موافقت کرد که فقط تحریم‌ها را تعلیق کند که در متن بیانیه آمده است « اتحادیه اروپا موافقت کرد به اجرای تحریم‌ها خاتمه دهد» که خاتمه دادن به اجرا لغو تحریم نیست بلکه تعلیق است.

 

برای لغو تحریم‌ها، کنگره آمریکا باید امضا کند

کارشناس مسائل سیاسی به مراحل لغو قانون در آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا می‌گوید ما تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم چنان که اوباما به توانایی برگرداندن تحریم‌ها با یک امضا اذعان کرد اما برای لغو قانونی در آمریکا، همه کنگره باید آن را امضا کنند از این‌رو لغو تحریم‌ها از دست دولت نیز خارج است و باید به تأیید کنگره‌ نیز برسد.

 

وی تصریح کرد:‌ در توافقنامه ژنو طرف‌های مذاکره کننده توافق کردند که تحریم‌ها را بردارند اما در توافقنامه سوئیس، طرف غربی فقط برداشتن تحریم‌های مالی و اقتصادی را با شرایط پیچیده‌ای پذیرفته است.

 

ایران از سال 62 تاکنون راستی آزمایی می‌شود و هنوز به تأیید آژانس نرسیده است

استاد حوزه علمیه قم به راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی اشاره کرد و گفت:‌ همه اقداماتی را که ایران یکطرفه انجام می‌دهد و تعهدات زیادی را که می‌پذیرد باید در نهایت به راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی گذاشته شود در صورتی که ایران از سال 62 تاکنون راستی آزمایی می‌شود و هنوز به تأیید آژانس نرسیده است.

 

وی منوط کردن تحریم‌ها به راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی را عقب نشینی تیم مذاکره کننده از مواضع کشور خواند و گفت:‌ کشور ژاپن بعد از این که راستی آزمایی آمریکا را قبول کرد بعد از سال‌ها هنوز نتوانسته است استقلال خودش را به دست آورد در صورتی که ژاپن در راستای سیاست‌های آمریکا گام برمی‌دارد اما جمهوری اسلامی همواره مقابل استکبار جهانی بوده است.

 

برای فعالیت‌های 1 + 5 هیچ ناظری وجود ندارد

حجت الاسلام مطلبی تأکید کرد: چرا برای ایران ناظری همچون آژانس انرژی اتمی وجود دارد که فعالیت‌های ایران را دائمی رصد کرده و راستی آزمایی کند اما برای فعالیت‌های  1 + 5 هیچ ناظری حتی همانند آژانس که با سیاست‌های آنها همراه است وجود ندارد و اگر آمریکا و هم پیمانانش همانند گذشته خلف وعده کنند ایران برای رسیدن به حقوقش به کدام پلیس و سازمان مراجعه کند؟

 

وی تصریح کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای، ضمانت اجرای ما شورای امنیتی است که شش قطعنامه ظالمانه علیه ایران صادر کرده است و در حال حاضر نیز در جنگ و جنایت آفرینی عربستان علیه زنان و کودکان یمن،‌ علیه مردم این کشور قطعنامه صادر می‌کند.

 

کارشناس مسائل سیاسی به تعهد آمریکا در توافقنامه سوئیس اشاره کرد و یادآور شد:‌ آمریکا برخلاف توافقنامه ژنو با مکر و فریب قیودی همچون برداشته شدن موقت تحریم‌ها،‌ تحریم‌های ثانویه، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای،‌ قطعنامه جدید و راستی‌آزمایی را در بیانیه لوزان گنجانده است که جای تأمل دارد و صاحب نظران باید درباره این واژه‌ها دقت کنند.

 

وی با اشاره به تحریم‌های ثانویه گفت: آمریکا دو نوع تحریم علیه کشور ایران وضع کرده‌ است که تحریم‌های اولیه برای شرکت‌های داخلی است و تحریم‌های ثانویه به شرکت‌های خارج از آمریکا مربوط می‌شود چنان که عراقچی به این مطلب اشاره کرد.

 

حجت الاسلام مطلبی افزود: آمریکا در مذاکرات متعهد شده است که تحریم‌ شرکت‌های خارج از آمریکا را بردارد این در حالی است که هر شرکتی که رؤسای آن آمریکایی باشند شرکت آمریکایی محسوب شده و تحت عنوان تحریم اولیه قرار می‌گیرد.

 

از 18 مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران فقط دو مورد برداشته می‌شود

وی به تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: از 18 مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران با این قید فقط دو مورد برداشته می‌شود و بقیه به طور کلی در مذاکرات بحث نمی‌شود با توجه به این که در این دو مورد نیز باید راستی‌آزمایی صورت بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قطعنامه‌های صادر شده که به یک مورد تقلیل خواهد یافت ابراز داشت: در آخر این بند این گونه آمده است که «اما برخی تدابیر محدودیت ساز و مشخص برای یک دوره زمانی مورد لحاظ قرار خواهد گرفت» که تدابیر محدودیت ساز اشاره به برقراری دوباره تحریم است.

 

اگر ما قطعنامه جدیدی را بپذیریم قانونی و صحیح بودن قطعنامه‌های سابق را نیز پذیرفته‌ایم

کارشناس مسائل سیاسی افزود:‌ در مذاکرات هسته‌ای ضمانت اجرای ما شورای امنیتی است در صورتی که آنها منافعشان را در نظر می‌گیرند چنان که شش قطعنامه علیه ایران به ناحق صادر کردند و اگر ما قطعنامه جدید آنها را بپذیریم یعنی قانونی و صحیح بودن قطعنامه‌های سابق را نیز پذیرفته‌ایم.

 

وی به نیروگاه بوشهر اشاره کرد و تصریح کرد: طبق توافق سوئیس ایران باید سیزده هزار ماشین سانتریفیوژ را خاموش کرده، انتقال دهد و زیرساخت‌ها را منهدم کند؛ 10 هزار کیلو غنی سازی را به 300 کیلو کاهش دهیم و تا 15 سال این روال را ادامه دهیم در صورتی که برای نیروگاه بوشهر به سوخت احتیاج داریم و کشور را محتاج روسیه خواهد کرد.

 

حجت الاسلام مطلبی با اشاره به این که کشور ایران جزء 10 کشوری است که در جهان به فناوری هسته‌ای دست پیدا کرده است افزود: انرژی هسته‌ای کشور از ذخائر استراتژیک است که برای آینده کشور نقش حیاتی دارد و این اقدامات نابود کننده در انرژی هسته‌ای فاجعه آمیز است./908/پ201/ج

ارسال نظرات