۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۵۹۸۱۷
مسؤول دارالقرآن الکریم خراسان شمالی:

آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دارالقرآن الکریم استان خراسان شمالی گفت: مرحله نخست دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم این استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.
آزمون اعطاي مدرك تخصصي قرآن در خراسان شمالي

حمزه بابایی مقدم، مسؤول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری مرحله نخست دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: این آزمون روز گذشته، هجدهم اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور به صورت متمرکز در بجنورد، مرکز این استان نیز برگزار شد.

 

وی اضافه کرد: در این آزمون در مجموع شش هزار و 190 حافظ قرآن شامل چهار هزار و 861 خواهر معادل 78.52 درصد کل شرکت کنندگان و هزار و 329 برادر معادل 21.48 درصد شرکت کنندگان برای دریافت مدرک تخصصی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

بابایی مقدم خاطرنشان کرد:مرحله نخست آزمون دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریمدر 38 حوزه امتحانی استان های مختلف کشور در رشته‌های حفظ پنج، 10، 20 و 30 جزء قرآن برگزار شد.

 

به گفته وی در این آزمون از تعداد کل شرکت کنندگان دو هزار و 455 نفر در رشته حفظ کل قرآن کریم، 883 نفر در رشته حفظ 20 جزء، ‌هزار و 745 نفر در رشته حفظ 10 جزء و ‌هزار و 107 نفر نیز در رشته حفظ پنج جزء قرآن کریم با یکدیگر رقابت کردند.

 

بابایی مقدم افزود: در استان خراسان شمالی نیز 62 نفر از قرآن آموزان و حافظان قرآن شهرستان های هشت گانه استان برای دریافت مدرک تخصصی به صورت متمرکز به میزبانی بجنورد و در محل در محل دارالقرآن و العترت خراسان شمالی آزمون دادند.

 

مسؤول دارالقرآن الکریم نهاد تبلیغات اسلامی استان با اشاره به این که شرکت کنندگان مزبور در دو بخش خواهران و برادران در رشته های حفظ پنج جزء،10جزء و 20 جزء و نیز حفظ کل قرآن کریم شرکت داشتند، اظهار کرد: از تعداد کل شرکت کنندگان در آزمون مرحله نخست آزمون دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در استان خراسان شمالی 48 نفر خواهر و 14 نفر نیز برادر بودند.

 

به گفته وی نتایج آزمون کتبی مرحله نخست آزمون دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اواخر خردادماه امسال از طریق سایت تلاوت به نشانی www.Telavat.com اعلام شده و حافظانی که حد نصاب نمره قبولی را کسب کرده باشند به مرحله دوم این طرح راه می یابند.

 

بابایی مقدم با یادآوری این که آزمون مدرک تخصصی حافظان قرآن هر سال در چهار مرحله به همت نهاد دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، افزود: آزمون مرحله نخست این طرح دیروز برگزار شد و آزمون مرحله دوم آن که شامل رقابت شفاهی حفظ خواهد بود با شرکت پذیرفته شدگان مرحله نخست از یکم تا سی و یکم شهریورماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

به گفته وی مرحله سوم این طرح که شامل ترجمه و مفردات است نیز دی ماه امسال با حضور پذیرفته شدگان مرحله دوم برگزار شده و سپس آن دسته از حافظان ممتاز قرآن کریم که بتوانند حداقل 150 نمره از مجموع 180 نمره مرحله سوم را کسب کنند این مجوز را خواهند یافت تا با ارائه مدارکی دال بر 10 سال سابقه تدریس به حافظان قرآن کریم آن را به تأیید شورای کارشناسی طرح برسانند و در فرصتی شش ماهه، خود را برای شرکت در آزمون مرحله چهارم طرح و کسب درجه «استاد حفظ» قرآن کریم آماده کنند.

 

بابایی مقدم ادامه داد: آزمون مرحله چهارم دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیز سال آینده همزمان با آزمون مرحله چهارم نهم دوره این طرح که هنوز برگزار نشده، برگزار خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: در مرحله چهارم طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم متقاضیان اخذ مدرک استاد حفظ قرآن کریم با شرکت در آزمون تستی ـ تشریحی طرح و پاسخ به سؤالاتی در زمینه تفسیر و علوم قرآن، در صورت کسب حداقل 75 نمره از 100، می‌توانند مدرک استادی حفظ قرآن و یا به عبارتی مدرک تخصصی درجه یک حفظ قرآن را دریافت کنند.

 

گفتنی است، در حال حاضر در استان خراسان شمالی افزون بر 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر است.

 

همچنین در این استان 34 مؤسسه قرآنی مردمی فعالیت می کنند که از این تعداد دو مؤسسه سطح یک، 22 مؤسسه سطح دو و 10 مؤسسه نیز سطح سه هستند.

 

افزون بر این در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی 121 خانه قرآن فعال است که از این تعداد 102 خانه قرآن در مناطق روستایی و 19 خانه قرآن نیز در شهرها مشغول فعالیت های آموزشی و قرائت قرآن کریم هستند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات