۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۵۹۸۲۱
در سال جاری؛

7 هزار زائر از خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده امسال افزون بر هفت هزار زائر از این استان در قالب کاروان های زیارتی به عتبات عالیات اعزام می شوند.
عتبات عاليات

جواد شاد، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برنامه های این نهاد در سال جاری در زمینه اعزام زائران به عتبات عالیات، اظهار کرد: طی امسال در مجموع هفت هزار زائر به صورت هوایی و زمینی از استان خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام می شوند.

 

وی با بیان این که اعزام این زائران در قالب کاروان های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت صورت می گیرد، افزود: اعزام زائران به عتبات عالیات از استان خراسان شمالی در مناسبت ها و ایام زیارتی خاص انجام می شود.

 

شاد ادامه داد: بر این اساس پیش بینی می شود در ایام اربعین حسینی امسال بیش از دو هزار و 500 نفر از استان خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام شده و در تجمع بزرگ کربلای معلی حضور داشته باشند.

 

مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی با یادآوری این که سال گذشته در مجموع پنج هزار و 829 نفر از این استان در قالب 115 کاروان هوایی و زمینی به عتبات عالیات اعزام شدند، گفت: پارسال در ایام اربعین نیز هزار و 600 نفر از خراسان شمالی در مراسم محوری عتبات عالیات حضور داشتند اما پیش بینی می شود این تعداد امسال به بیش از دو هزار و 500 نفر افزایش یابد.

 

وی در مورد هزینه های اعزام زائران به این سفر زیارتی نیز اظهار کرد: امسال هزینه اعزام هر زائر به عتبات عالیات از استان خراسان شمالی به صورت زمینی 11 میلیون و 80 هزار ریال و به صورت هوایی نیز 16 میلیون و 200 ریال خواهد بود.

 

مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: احتمالا در سال جاری نیز همانند سال های گذشته اعزام هوایی زائران این استان به عتبات عالیات از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس صورت می گیرد.

 

شاد با اشاره به این که بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و حج و زیارت خراسان شمالی این بانک به زائران عتبات عالیات تسهیلات ویژه‌ای اعطا می کند، افزود: آن دسته از زائرانی که تمایل داشته باشند می توانند از این تسهیلات که در قالب 50 درصد هزینه عتبات عالیات پرداخت می شود، بهره مند شوند و بازپرداخت این تسهیلات قرض‌الحسنه نیز به‌ صورت اقساطی خواهد بود.

 

وی همچنین از اعطای وام تسهیلات 10 میلیون ریالی به دانشجویان متقاضی سفر به عتبات عالیات خبر داد و افزود: در این راستا بر اساس برنامه مقرر شده تا دو بانک تجارت و گردشگری تسهیلاتی را در قالب قرض الحسنه، بدون سود و با کارمزد چهار درصد با امکان بازپرداخت درازمدت به دانشجویان متقاضی اعزام به عتبات ارائه دهند.

 

شاد با بیان این که وام 10 میلیون ریالی اعطایی در این قالب به دانشجویان متقاضی سفر عتبات عالیات حدود 80 درصد هزینه سفر به عتبات را پوشش می دهد، خاطرنشان کرد: افزون بر دو بانک فوق الذکر، امیدواریم سازمان حج و زیارت با بانک‌های ملی و ملت نیز برای ارائه این تسهیلات به دانشجویان به تفاهم برسد.

 

وی در ادامه با بیان این که اعزام زائران عتبات عالیات برخلاف اعزام حج دارای محدودیت نبوده و سهمیه تعیین شده ای در این زمینه وجود ندارد، اضافه کرد: به همین دلیل هر سال شمار زائران و کاروان های اعزامی از استان خراسان شمالی به عتبات عالیات با توجه به استقبال افراد تغییر می کند.

 

به گفته وی اگر چه در برخی مقاطع زمانی به دلیل وضعیت ناامن عراق آمار اعزام زائران به عتبات عالیات کاهش می یابد اما به طور کلی شمار زائران اعزامی از استان خراسان شمالی به عتبات عالیات در سال های اخیر روندی افزایشی داشته اند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 915 هزار نفر جمعیت دارد./9314/ت303/ب4

ارسال نظرات