۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۵۹۸۷۳

خبرهای کوتاه فرهنگی از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ رقابت طلاب در مسابقه حفظ خطبه غدیر، ثبت نام بیش از 400 نفر از معتکفان در طرح ملی حفظ قرآن کریم و تشریح اولویت های محتوایی صدا و سیمای استان در خصوص برنامه سازی با موضوع خانواده و سبک زندگی، عناوین مهمترین خبرهای کوتاه فرهنگی خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، همزمان با سراسر حوزه های علمیه، جمعه طلاب خراسانی در مسابقه حفظ خطبه غدیر و ترجمه آن شرکت کردند.

 

حجت الاسلام یوسف شریف زاده، مسئول دفتر فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه این مسابقات همزمان با سراسر کشور در بین طلاب استان های خراسان نیز برگزار می شود، ابراز داشت: این آزمون یازدهم اردیبهشت با حضور 300 تن از طلاب برگزار شد.

 

وی افزود: آزمون حفظ خطبه غدیر با هدف آشنایی هر چه بیشتر طلاب و استفاده کاربردی از این خطبه در تبلیغ مبانی اسلامی دینی، تبیین جایگاه ولایت و اهمیت واقعه غدیر بین طلاب حوزه های علمیه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام شریف زاده با اشاره به اینکه این مسابقات ویژه طلاب سراسر کشور و خانوادههای آنان می‌باشد، در اهمیت و جایگاه والای خطبه غدیر اظهار داشت: غدیر در واقع عصاره و جان مایه عمر رسالت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) است و به همین جهت آشنایی با آن به منظور ارائه معارف دینی اهمیت زیادی دارد.

 

گفتنی است، این آزمون در مشهد در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و در شهرستان‌ها در محل از پیش علمیه اعلام شده برگزار شد.

 

برگزاری یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع)

در مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا برگزار شد، حجت الاسلام ابراهیمی، مسئول آموزش این مدرسه با اشاره به آیه 169سوره آل عمران که می‌فرماید: «هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده‏ اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.»،‌ گفت: لذا شهیدان این مدرسه شاهد و حاضرند و به همین جهت با این 33 شهید عزیز مدرسه پیمان می بندیم که از راه مدافع ولایت باشیم و از این مسیر خارج نشویم.

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حلوائیان، با توجه به اهمیت سیره شهدا ، مطالبی را تحت عنوان غنیمت شمردن عمر و طلبگی بیان کرد و ابراز داشت: طلاب حوزه علمیه باید نسبت به دوران تحصیل خود توجه داشته و از آن بهترین استفاده را ببرند.

 

همچنین باخرد، از راویان دوران دفاع مقدس ضمن بیان خاطراتی از همرزمان شهیدش، گفت: در تمام دنیا حتی کشورهایی قدردان افرادی هستند که برای وطن خود می جنگند که آنان را قهرمانان واقعی ملی می نامند.

 

وی با اشاره به اهمیت شناخت وظیفه طلاب، درباره وظیفه شناسی شهیدان گفت و در ادامه با بیان اینکه مادران آنان روح بزرگی دارند، خاطر نشان کرد: تصور کنید که چقدر سخت است که مادری 9ماه فرزند خود را حمل کند و سپس 2سال بیدار خوابی کشیده و بعد ناظر رشد و قد کشیدن او باشد و به محض رسیدن فرزندش به اوج، او را روانه جنگ کرده و در نهایت تکه هایی از بدن او را برایش بیاورند.

 

باخرد افزود: این درد بر روی سینه مادران شهدا وجود دارد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که آن را درک می‌کند.

 

گفتنی است؛ این مراسم با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با حضور 200 تن از طلاب این مدرسه و جمعی از مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، و مرکز بسیچ طلاب و روحانیون خراسان رضوی حضور برگزار و با مداحی و ذکر مناقب اهل بیت (علیهم السلام) پایان یافت.

 

امیدوارم مبارزه شهدای افغانستانی در سوریه را به تصویر بکشم

 ابراهیم حاتمی‌کیا در یادواره شهدای تیپ «فاطمیون» مدافعان حرم حضرت زینب(س) که دیشب در سالن همایش‌های صداوسیمای خراسان‌رضوی برگزار شد، عنوان کرد:‌ در ایران جوانانی برای دفاع از خاک و ناموسشان جنگیدند و شهید شدند، آن‌ها شجاعانه برای جلوگیری از تجاوز به کشورمان جنگیدند.

 

وی با اشاره به رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: وقتی بحث سوریه پیش می‌آید، مفهوم مهاجر بودن، مهاجر فی‌سبیل‌الله مطرح است، شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) رزمندگانی از کشور افغانستان هستند که کشورشان در شرایط سختی قرار دارد و با این حال برای دفاع از حریم حرم ائمه اطهار جهاد کرده‌اند.

 

این کارگردان دفاع مقدس با اشاره به اهمیت نقش شهدا در پاسداری از ارزش‌های والای دینی خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم و خانواده‌هایشان مهمانان کشور ما هستند و کوچ مقدس آن‌ها به سمت سوریه جای تأمل و تقدیر بسیار دارد.

 

حاتمی‌کیا تصریح کرد: به تصویر کشیدن این مهاجرت از افغانستان به ایران و سپس سوریه از موضوعاتی است که امیدوارم توفیق به تصویر کشیدن آن را در آینده داشته باشم.

 

تصویب طرح 3 ساله ساماندهی گلزار شهدای استان در استانداری

 در حاشیه مراسم نکوداشت پدران آسمانی که همزمان با ولادت امیرالمومنین علی (ع) با حضور فرزندان شهدا در گلزار شهدای بهشت رضای مشهد مقدس برگزار شد، عابدین عابدی مقدم عنوان کرد: همزمان با این مناسبت فرخنده و گرامیداشت روز پدر عده زیادی از فرزندان شهدا با حضور بر مزار پدران خود به دیدار این پدران آسمانی آمده‌اند.

 

عابدی‌مقدم ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این مراسم معنوی و قدردانی از همکاری‌های صورت گرفته در برگزاری این مراسم معنوی تصریح کرد: خراسان رضوی حدود 17 هزار شهید دارد که 16 هزار مزار شهید از این شهدا در این استان دفن شده است که در حال حاضر با مساعدت‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم تعداد 11 هزار مزار را ساماندهی کنیم.

 

وی افزود: ساماندهی 11 هزار مزار شهید در استان حرکت ارزشمندی بود که با همکاری استانداری صورت گرفت و امیدواریم تا پس از این نیز با همکاری‌های بیشتر موفق شویم مزارهای باقیمانده را ساماندهی کنیم.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پس از جلساتی که اسفندماه گذشته در استانداری خراسان رضوی با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استاندار تشکیل شد برنامه‌ریزی‌هایی شده است تا در طول سه سال آتی تمامی گلزارهای شهدا در استان ساماندهی شود.

 

 

ثبت نام بیش از 400 نفر از معتکفین خراسان رضوی در طرح ملی حفظ قرآن کریم

443 معتکف خراسانی درایام اعتکاف در طرح تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کردند.

                      

پایگاه های ثبت نام طرح حفظ که در چند شهرستان فعال بود در ایام اعتکاف با توضیح جزئیات طرح در بین معتکفین اقدام به ثبت نام علاقمندان نمودند.

 

بنا بر این گزارش بیشترین آمار ثبت نام کنندگان مربوط به شهرستان سبزواربه تعداد 150 نفر می باشد.

 

همچنین در پایگاه های ثبت نام مشهد 103 نفر و کاشمر 100 نفر از علاقمندان به حفظ قرآن در این طرح ثبت نام نمودند.

 

گفتنی است در ایام البیض در مساجد شهرستان گناباد نیز تعداد 50 نفر جهت شرکت در کلاسهای حضوری طرح ملی حفظ ثبت نام کردند.

 

این گزارش می افزاید آمار ثبت نام کنندگان در طرح تربیت حافظان قرآن کریم در مراسم اعتکاف شهرستان تایباد 22 نفر و شهرستان تربت حیدریه 11 نفراعلام شد.

 

همچنین تعداد 7 نفر از بانوان معتکف در مسجد روستای چشام داورزن در طرح غیر حضوری حفظ قرآن کریم ثبت نام نمودند.

 

گفتنی است در ایام اعتکاف دو نیکوکار از شهرستان کلات جهت ایجاد وقف جدید ویژه معتکفین در آن شهرستان اعلام آمادگی نمودند.

 

یادآور می شود 12 محفل نورانی انس با قرآن کریم در ایام اعتکاف ویژه معتکفین 8 مسجد مشهد و یکی از بندهای زندان وکیل آباد مشهد و در مساجدجامع ابرده ، طرقبه و مسجدجامع شاندیزبرگزار شد.

 

تأکید مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی بر لزوم استفاده از ظرفیت فرهنگی آستان قدس رضوی

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی در دیدار با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زیارت یک راهبرد اساسی در ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و فرصت دیپلماسی فرهنگی ما در گفتمان با سایر ادیان است افزود: مردم عموماً به خاطر دلدادگی به مضجع شریف حضرت رضا (ع) خواهان مشاهده مستقیم اذان و نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی هستند که این مطالبۀ معنوی مردم در صورت موافقت با بسترهای زیر ساختی نظیر فیبر نوری در اختیار و مدیریت کم نظیر حضرت آیت ا... واعظ طبسی در آستان قدس رضوی قابل تحقق است و صدا و سیمای خراسان رضوی آماده همکاری است.

 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: تبیین مدیریت دینی تاثیرگذار و پیامدهای مثبت آن در آستان قدس رضوی از موضوعاتی است که بایستی با جهت گیری عملیاتی به سوی آن گام برداشت.

 

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی ابراز امیدواری کرد به زودی موانع احداث شبکه ملی زیارت مرتفع شود و با استفاده از ظرفیت آستان قدس رضوی و تولید برنامه های کیفی، زمینه بهرمندی هرچه بیشتر مردم شریف ایران اسلامی از معارف والای اهل بیت(ع) فراهم شود.

 

در این جلسه قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به لزوم استفاده از ظرفیت بی نظیر رسانه ای حرم مطهر رضوی در سطح ملی و بین المللی تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای خراسان رضوی، مهندس مهدی عزیزیان گفت: بایستی برنامه ریزی منسجمی برای اشاعه انوار تابناک رضوی از طریق رسانه ملی صورت پذیرد و آستان قدس رضوی نیز این آمادگی را داشته و دارد که با تسهیل حضور اصحاب رسانه، زمینه بهره مندی از فضای ملکوتی حرم مطهر امام رضا(ع) را از طریق امواج رادیویی و تلویزیونی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع) فراهم کند.

 

عزیزیان در ادامه با انتقاد از برخی رویکردهای غیرحرفه ای در پوشش رسانه ای اخبار مشهد و حرم مطهر رضوی در گذشته تصریح کرد: مشهد و حرم مطهر رضوی را نبایستی با سایر مراکز یا جاذبه های شهری یا گردشگری کشور مقایسه کرد. ظرفیت بی نظیر بارگاه مطهر رضوی و جریان فرهنگی که در عمده ساعات شبانه روز با حضور مراجع عظام تقلید و شخصیتهای فرهیخته و دانشگاهی در حرم مطهر وجود دارد، فرصت مغتنمی است تا برنامه های فاخر و غنی تولید و منتشر شود و اگر در سطح رسانه نیز بتوانیم به صورت ویژه از این فرصت در جهت توسعه معارف رضوی بهره ببریم، سبک زندگی اسلامی که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در جامعه محقق خواهد شد.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» اظهار داشت: فصل مشترک بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی و آستان قدس رضوی، ولایت و مضجع منور رضوی است و با ایجاد یک ارتباط و تعامل سازنده، مستمر و منطقی می توان قلوب مردم را به مرکز و منبع اصلی حقیقت و معنویت؛  که همانا حضرت امام رضا(ع) است نزدیکتر کرد.

 

عزیزیان با اشاره به لزوم ایجاد یک ظرفیت مستقل در سیمای ملی برای پرداختن به موضوعسیره و معارف رضوی اذعان داشت: در شرایطی که دشمنان با ارائه تصاویر نادرستی از اسلام و تشیع سعی در خدشه دار کردن این آیین آسمانی دارند، دنیای اسلام و جهان تشیع نیازمند وجود چنین شبکه ای است که با الهام از اسلام اصیل و تشیع راستین به تبیین و ارائه مسیر سعادت انسان در دنیای امروز بپردازد.

        

تشریح اولویت های محتوایی صدا و سیمای خراسان رضوی در خصوص برنامه سازی با موضوع خانواده و سبک زندگی        

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی در نشست تبیین اولویت های برنامه سازی سال 94 با موضوع « خانواده و سبک زندگی » که با حضور مدیران و عوامل برنامه ساز صدا –سیما –خبر و برون مرزی برگزار شد به تشریح اهمیت توجه برنامه سازی به این موضوع مهم پرداخت و افزود: با عنایت به بیانات و دغدغه رهبر معظم انقلاب که فرمودند: تحقق هدف غایی تمدن نوین اسلامی منوط به پرداختن به بخش حقیقی و نرم افزاری آن یعنی « سبک زندگی » است؛ باید در برابر هجمه فرهنگی غرب که کانون خانواده را نشانه گرفته است؛ روشمند، هدفمند و هوشمندانه ایستاد و تو خالی بودن پوسته فرهنگی غرب را که متکی به پیشرفت های ظاهری است، تفهیم و آگاه سازی کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی در این نشست علمی آموزشی با عنوان « خانواده، سلول بنیادین بافت جامعه، مأموریت رسانه »، تهاجم فرهنگی، گذر از پیچ تاریخی، الگوی ایرانی –اسلامی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف را نمونه هایی از بسامدهای کمی فرمایشات مقام معظم رهبری بر شمرد و تأکید کرد: بر این مبنا مهمترین هدف انقلاب اسلامی در یک کلمه، پیشرفت برای ساختن تمدن نوین اسلامی است و خانواده که در لسان روایات و آیات بیت تعبیر می شود نقطه کانونی است.

 

وی با اشاره به اینکه شالوده این تمدن، خانواده و هویت فردی –جمعی ایرانیان است گفت: هویت دینی –انقلابی و ملی از یک سو و پنجره سنی جمعیت جامعه ایرانی ازاجزاء تشکیل دهنده هویت فرهنگی و فرصت جامعه ماست.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در ادامه با بیان مبسوط آسیب های اجتماعی، آثار و تبعات نفوذ فرهنگ بیگانه از طریق ماهواره و وسایل ارتباط جمعی، فضای مجازی و نمونه های رفتارهای ضد هنجار بر گرفته از تبلیغات روانی و فرهنگی غرب افزود: نظام سازی و امت سازی با محوریت خانواده که تولید کننده سرمایه مادی و معنوی است باید به عنوان یگانه هدف برنامه سازان و مدیران رسانه باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی سپس شاخص های خانواده پایدار و موفق را تشریح کرد و گفت: گسترش فضیلت فرهنگی و دینی در خانواده، تولید معرفت، تقویت نقش مادری و همسری، افزایش تعاملات و گفتگو اعضای خانواده، احترام متقابل، اهمیت حیا، صداقت و وفاداری از جمله راهکارها و مواردی است که باید در تولیدات مد نظر باشد.

 

وی تقویت مناسبات حقوقی، ارتباطی، اقتصادی و قدرت در خانواده را بسیار مهم ارزیابی و تأکید کرد: تولید و ساخت برنامه هایی هدفمند و خانواده محور در کنار تقبیح سبک و مدل زندگی غربی و همچنین تشریح توطئه دشمنان ملت و ارزشهای دین، مهمترین مأموریت جاری صدا و سیمای خراسان رضوی است

 

اولین یادواره شهدا و ایثارگران با محوریت بانوان فرهنگی برگزار شد

مراسم تجلیل از بانوان ایثارگر فرهنگی در فرهنگسرای ترافیک با حضور دکتر عابدینی مقدم مدیر کل بنیاد شهید و امورایثارگران خراسان رضوی و جمعی از خانواده های شاهد و ایثارگردر عصر بارانی روز سه شنبه شانزده اردیبهشت 94 برگذار شد.

 

عابدینی مقدم با بیان اینکه درهفته معلم قرار داریم عنوان کرد : بنا داریم در این هفته از تلاش ها و اخلاص های فرهنگیان و معلمانی که انسانهای فرهیخته و مؤثری هستند تجلیل بعمل آید، معلمانی که هم در صحنه علم ، معلمی کردند و هم در زمینه اخلاق و تربیت ،الگو و اسوه بودند. به این شکل یادآوری از زحمات و رشادت های ایشان و تقدیر و تشکر از مقام ایشان به عمل می آید.

 

دانشجوی دکتری رشته تاریخ اسلام ، مختار بختیاری ، مدیر دبیرستان شاهد دوره اول پسرانه شهید آوینی ، مجری و هماهنگ کننده اولین یادواره شهدا و ایثارگران (بانوان فرهنگی ایثارگر) خاطر نشان کرد که :  یادواره شهدای خانواده ایثارگر تاکنون با تجلیل از برادران صورت میگرفته ، بنا شد که امسال در هفته معلم از خانم هایی که خود رزمنده و جانباز هستند ونیزایثارگران خواهر تجلیل بعمل آید.

 

مدیر دبیرستان شاهد آوینی گفت : برنامه در دو مرحله اجرا می شود ، در بین مراسم تجلیل از 10 جانباز و آزاده معلم و همکار فرهنگی خانم و در پایان مراسم تجلیل از 120 فرزند و همسرشاهد فرهنگی.

 

رضا رمضانی، رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی و مشاور مدیر کل در امور ایثارگران در خصوص برگزاری مراسم گفت : برنامه امروز در ادامه سلسه برنامه هایی است که در حوزه ایثار و شهادت دراداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش تعریف شده است و امروز از 10 بانوی ایثارگر همکار فرهنگی تجلیل بعمل می آید.

 

وی با اشاره به اینکه خانواده بزرگ 12 هزار نفری ایثارگران اموزش و پرورش را فرزندان شهدا و خانواده معزز شهدا و جانبازان و آزاده های فرهنگی تشکیل می دهند گفت: در تعریف دو بخش ایثارگر وجود دارد ، بخشی که خود ایثارگر بوده اند و بخشی دیگر که وابستگی به ایثارگران و منتسب به پدر و یا همسر ایثارگر خود هستند.

 

رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه افزود : طرح تدویین دانشنامه شهدای فرهنگی در مرحله اجرا قرار دارد و امید واریم که در سال آینده در هفته بزرگداشت مقام معلم از اولین جلد آن رونمایی شود.

رمضانی در مورد هدف از برگزاری این مراسم در راستای تجلیل و تکریم از خانواده شهدا و ایثارگر گفت : درهفته بزرگداشت مقام معلم ، از ایثارگران فرهنگی تجلیل صورت گرفته است  و موضوعیت کار در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  است که در طول سال با برنامه های گوناگون و مناسبت های مختلف انجام میشود و این برنامه هم با تکرار همین هدف برگذار شد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبری به اینکه مزار شهدا میعادگاه عاشقان است ،ادامه داد: افتخار آموزش و پرورش حضور شما خانواده های ایثارگر است، این کشور متعلق به شماست برای حفظ آن باید تلاش کرد و نیز با رعایت همه شیونات اسلامی راه شهدا و پدران شهید خود را ادامه دهید تا به دست صاحب اصلی خویش ، امام زمان (عج) برسانیم.

 

رمضانی در پایان افزود : در کل استان خراسان ، 1686 شهدای دانش آموز و 278 شهدای فرهنگی که 90 هزار همکار فرهنگی مشغول به فعالیت هستند در کارنامه آموزش و پرورش می درخشند.

4

در این برنامه از ، رزمنده و جانباز 10 درصد خانم راضیه جافری و رزمندگان خانم حسنی ارضی ، عفت کیوان شکوه، الهه بجستانی، بتول کلاهی اهری، اشرف السادات موسوی نامقی وایثارگران خانم مهناز خدابخشیان ، سیما ابراهیمی ، ملیحه مینویی ، طاهره کریمی و 120 نفر از همسران و فرزندان شاهد تجلیل شد./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات