۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۵۹۹۳۸
مدیر مدرسه علمیه سالار شهیدان تبریز:

مدارس علمیه هویت بخش شهرها و محلات هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سالک گفت: تأثیرگذاری در فرهنگ یک شهر، با تأسیس حوزه های علمیه در مناطق حساس و دارای بستری مناسب ممکن خواهد بود.
 طلاب مدرسه علميه

حجت الاسلام سالک، مدیر مدرسه سالار شهیدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به رسالت حوزه های علمیه در عصر حاضر، اظهار داشت: حوزه های علمیه رسالت هدایت فکری جامعه را بر عهده دارند، از این رو روحانیت و مدارس علمیه لازم است در میان مردم و در مهم‌ترین نقاط شهر باشند، این چینش را نیز می توان از مؤلفه های شهرسازی اسلامی به حساب آورد.

 


وی افزود: از آنجایی که امروزه شهرهایی ماننند تبریز به صورت کلا‌نشهر رشد و گسترش یافته است، هر یک از حوزه های علمیه دارای شعاع اثرگذاری مشخصی در سطح شهر هستند، از این رو برای حفظ این ارتباط لازم است حوزه های علمیه در سطح شهر پراکنده باشند تا شعاع اثرگذاری خود را حفظ کنند.

 


مدیر مدرسه علمیه سالار شهیدان تبریز ابراز داشت: تبلیغ و اثرگذاری وظیفه ذاتی طلاب و روحانیت است، تأثیرگذاری یا به صورت مستقیم است، مانند منابر و سخنرانی ها و یا به صورت غیرمستقیمی دارد که آن هم زندگی در میان جمع و مردم است، تربیت غیر مستقیم دارای تاثیر بالاتری است، دین اسلام دین رهبانیت نیست.

 


وی تصریح کرد: تاثیر گذاری در فرهنگ یک شهر، با تأسیس حوزه های علمیه در مناطق حساس و دارای بستری مناسب ممکن خواهد بود، پراکندگی حوزه ها لازم است مهندسی شده و بر اساس بررسی های جغرافیایی صورت گیرد، با چنین رویکردی می توان بحران هویت و فقر فرهنگی برخی محلات سطح شهر را از میان برد.

 


این استاد حوزه علمیه تبریز اظهار داشت: مسجد هویت بخش محلات و شهر است و حوزه های علمیه تامین کننده خوراک فکری مردم به صورت غیرمستقیم هستند، حضور طلاب در جامعه الگوی زندگی اسلامی را در ارتباط با مردم و به صورت غیرمستقیم القا می کند.

 


وی خاطرنشان کرد: مدرسه سالار شهیدان در حقیقت در راستای این سیاست و رویکرد در کنار مسجد و در محله ای خاص و دارای بستر آماده تأسیس شده است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مدرسه سالار شهیدان در محله «خیابان» با گذشته ای درخشان تأسیس شده است، محله «خیابان» محله اجدادی مقام معظم رهبری است و پدر بزرگ مقام معظم رهبری در این منطقه در مسجد قره باغی ها نماز جماعت اقامه می کرد./854/ت302/ب4

ارسال نظرات