۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۵۹۹۵۷
استاد مرکز تخصصی کلام:

علم کلام نسبت به سایر رشته‌های حوزوی اهمیت و شرافت بیشتری دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی کلام به تبیین اهمیت و اشرفیت علم کلام نسبت به سایر رشته‌های حوزوی پرداخت و گفت: نقش تبیینی گذاره­های دینی، پاسخ به شبهات و موضوع­سازی برای سایر علوم اسلامی را می‌توان با استفاده از علم کلام دریافت.
کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام محمد ذوقی، استاد مرکز تخصصی کلام امروز در نشست «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» که در مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، به معرفی رشته کلام پرداخت و خاطرنشان کرد: در سه محور جایگاه و اهمیت و اشرفیت علم کلام، علوم مورد نیاز علم کلام و معرفی کلیات رشته کلام می توان بحث کرد.

 

استاد مرکز تخصصی کلام درباره اشرفیت بحث کلام اظهار داشت: گاهی از منظر عقل می­توانیم به شرافت علم کلام برسیم و گاهی از منظر نقل و آیات و روایات جویا می­شویم و سپس اشرفیت آن را نسبت به دیگر علوم متوجه خواهیم شد.

 

وی افزود: نقش تبیینی گذاره­های دینی، پاسخ به شبهات و موضوع­سازی برای سایر علوم اسلامی را می­توانیم با استفاده از علم کلام دریابیم.

 

حجت­الاسلام ذوقی پس از بیان روایتی، درباره علم کلام تصریح کرد: اندیشمندان، مفسران و متکلمان بحث­های بسیاری درباره اهمیت علم کلام دارند؛ علم کلام از خدا بحث می­کند و به دو شاخه کلام عقلی و نقلی تقسیم شده و و هر کدام به گرایش­های دیگر تقسیم می­شوند.

 

وی درباره علوم مورد نیاز در علم کلام اظهار داشت: ادبیات عرب، معرفت­شناسی، منطق، اصول فقه، فعالیت­های کاربردی و علمی در فقه عبادات، رجال، درایه و حدیث­شناسی، تاریخ اسلام، علوم قرآن، فرق و مذاهب، مکاتب شرقی و غربی، فن مناظره، فلسفه اسلامی و غرب، عرفان نظری و عرفان­های نوظهور، علوم مورد نیاز کلام هستند؛ هر کدام از موارد ذکر شده را نمی­توان در علم کلام نادیده گرفت و از آن گذشت.

 

حجت­الاسلام ذوقی یادآور شد: مهمترین مرکزی که متحمل مباحث کلامی است، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق(ع) بوده که حوزه برنامه­ای را برای آن تعیین می­کند.

 

استاد مرکز تخصصی کلام به برنامه کلام اسلامی در سطح 2 پرداخت و تصریح کرد: مجموع تعداد واحدهای تحصیل حوزوی علم کلام با گرایش کلام اسلامی 140 واحد در 7 ترم یا سه و نیم سال تحصیلی به صورت حضوری است که 92 واحد عمومی و 48 واحد تخصصی خواهد بود./822/پ202/ف

ارسال نظرات