۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۶۰۱۲۳

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ توزیع سالنامه نشر آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب تهران، بازدید قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از از روند برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و وجود بیش از هزار نسخه خطی نجوم، در کتابخانه مرکزی آستان‌ قدس‌ رضوی از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، صادقی، سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی از رونمایی برند «گل و گیاه رضوی» در چهاردهمین دوره نمایشگاه تخصصی گل و گیاه مشهد خبر داد.

 

وی با اشاره به رویکرد موسسه باغات در نمایشگاه گل و گیاه امسال، اظهار کرد: در نمایشگاه این دوره به صورت شاخص به دنبال این هستیم که گل و گیاه موسسات باغات را با عنوان برند رضوی معرفی کنیم.

 

وی یکی از تفاوت های حضور موسسه باغات در چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه مشهد در مقایسه با سال گذشته را ورود به حوزه فروش و ارائه خدمات مشاوره ای به مشتریان عنوان کرد و افزود: موسسه باغات، سال گذشته صرفا حضور نمایشگاهی داشت، اما امسال علاوه بر آن، بحث فروش را نیز در دستور کار دارد.

 

صادقی ادامه داد: بر این اساس، کارشناسان خبره ای با تاکید بر اصل مشتری مداری، ضمن ارائه گل و گیاه با کیفیت و با قیمت مناسب، نوع متفاوتی از خدمات مشاوره ای را به علاقه مندان گل و گیاه ارائه می کنند.

 

وی نشر و گسترش فرهنگ گل آرایی را یکی دیگر از برنامه های موسسه باغات در نمایشگاه گل و گیاه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت موسسه باغات و اینکه بیش از 35 درصد از فضای سبز شهر مشهد، متعلق به موسسه باغات و آستان قدس رضوی است، این موسسه می تواند در عرصه نشر و گسترش فرهنگ گل آرایی نقش به سزایی داشته باشد که حضور در چنین نمایشگاه هایی زمینه این مهم را فراهم می کند.

 

صادقی درباره تنوع گل و گیاهانی که موسسه باغات در نمایشگاه گل و گیاه امسال ارائه می کند، بیان کرد: غرفه موسسه در بخش ورودی نمایشگاه پیش بینی شده است و در آن انواع گیاهان آپارتمانی، گل های بیرونی و ... عرضه خواهد شد.

 

وی ادامه داد: افزون بر این روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز غرفه ای مجزا در نمایشگاه خواهد داشت که موسسه باغات کار تزیین و گل آرایی آن را بر عهده دارد.

 

سرپرست موسسه باغات اضافه کرد: امسال برای نخستین بار انواع نشاء های محصولات صیفی و سبزی و همچنین ارقام مختلف نهال به صورت گلدانی عرضه خواهیم کرد.

 

یادآور می شود؛ چهاردهمین دوره نمایشگاه تخصصی گل و گیاه مشهد از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت ماه جاری در محل نمایشگاه هاى بین المللى مشهد برگزار مى شود.

 

توزیع سالنامه نشر آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب تهران

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از توزیع سالنامه نشر1393 ویژه معرفی آثار مکتوب موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  خبر داد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این مطلب افزود: نگاه جامع و تحلیلی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی نسبت به عملکرد موسسات فرهنگی در راستای جهت دهی به برنامه ریزی آن ها، انگیزه اصلی تهیه و تدوین "سالنامه نشر1393" است.

 

وی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از 800 عنوان کتاب با شمارگان افزون بر 5 میلیون نسخه از سوی موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر می‌شود، افزود: در سال گذشته، 805 عنوان کتاب در 5 میلیون و 23 هزار و 310 نسخه از سوی موسسات فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی چاپ شده که از این تعداد 383 عنوان کتاب چاپ اول بوده است.

 

حجت الاسلام حسینی  عنوان کرد: از این تعداد کتاب منتشر شده  598 عنوان کتاب تالیف و 207 عنوان ترجمه است و تعداد 399 عنوان از این کتاب‌ها به حوزه «دین و معارف اسلامی» اختصاص دارد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: این سالنامه در 216 صفحه، قطع خشتی و به شمارگان500 نسخه، با محتوای نموداری، جداول تحلیلی و معرفی انتشارات یک ساله دوازده موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

وجود بیش از هزاز نسخه خطی نجوم، در کتابخانه مرکزی

 

کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، با بیش از هزار و 300 نسخه خطی نجوم از دانشمندان بزرگ این علم در دوره‌های گوناگون تاریخی، از غنی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام به شمار می‌رود.

 

رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی را با بیش از ده قرن قدمت، و با 97 هزارنسخه خطی در موضوعات گوناگون از کتابخانه‌های بی‌نظیر جهان اسلام لقب داد و اظهار کرد: «علم نجوم، هیأت و ریاضیات، از علوم اسلامی است که از گذشته مورد توجه ویژه علمای اسلامی و همچنین فرمانروایان بوده است.» سیدمحمدرضا فاضل هاشمی با بیان این‌که هزار و 300 جلد از نسخه‌های خطی موجود در این مرکز، صرفاً با موضوع نجوم است، گفت: «تمام این نسخ در فهرست‌های توصیفی نسخه‌های خطی کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی به طور مفصل معرفی شده است».

 

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی افزود: «مقام معظم رهبری با اهدای حدود 16 هزار جلد نسخه خطی، از بزرگترین اهداکنندگان نسخ خطی به این مرکز هستند که تعداد زیادی از کتب اهدایی ایشان علاوه بر فقه و حدیث، در موضوع تاریخ علم، ریاضی و نجوم است به طوری که جلدهای 8، 9 و 18 کتاب "فهرست نسخه‌های خطی اهدایی مقام معظم رهبری" تنها به موضوع نجوم و ریاضیات اختصاص یافته است.

 

وی از نفایس موجود در این مرکز، به "دیباچه تقویم علایی" از خواجه‌نصیر طوسی اشاره و تصریح کرد: «این نسخه در سال 685 قمری در اصفهان کتابت شده و در سال1372، توسط مقام معظم رهبری به این مرکز اهدا شده است.» وی همچنین "پنجاه باب سلطانی"، از رکن‌الدین آملی حسینی که کتابت آن در قرن ده و به زبان فارسی به خط نستعلیق 15 سطری انجام گرفته است، و همچنین "بیست باب در معرفت تقویم" از عبدالعلی بیرجندی، رساله در خوف، اختیارات منظوم، که توسط درویش علی در قرن 10 کتابت شده است را از دیگر نفایس اهدایی مقام معظم رهبری در موضوع نجوم برشمرد.

 

رییس اداره مخطوطات این سازمان، در ادامه، "قانون مسعودی" که در قرن پنجم به دست دانشمند مشهور علم نجوم؛ ابوریحان بیرونی تألیف شده است را از جمله نفیس‌ترین این نسخ ذکر کرد و افزود: «این کتاب به زبان عربی است و در قرن هفتم به خط نسخ کهن کتابت گردیده و در سال 1361 شمسی توسط دکتر سیدجلال‌الدین تهرانی؛ نایب التولیه وقت آستان‌قدس، وقف این کتابخانه شده است.

 

وی همچنین از "الادوارالانوار"؛ زیج مغربی، نام برد و آن را بسیار تحسین‌برانگیز خواند و اظهار داشت: «این اثر در سال 675 قمری به دست محی‌الدین مغربی، از دستیاران خواجه‌نصیر طوسی در رصدخانه مراغه تألیف شده که توسط نادرشاه افشار وقف کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی شده است.

 

فاضل هاشمی افزود: «در مقدمه این کتاب آمده است: «این زیج، بعد از تحریر منازل اجرام علویه تألیف شد و مقادیر ذاتیه اجرام را با آلات صحیحه رصدیه آنچه در رصد ایلخانیه که در ظاهر مراغه ساخته شده بود بدست آورده و خود فهم کردیم بی‌آنکه از دیگران بنقل بشنویم در اینجا ضبط نمودی».

 

همچنین "زبده‌الهیئه" از خواجه نصیر طوسی که در قرن 7 قمری در اصفهان کتابت گردیده و "ارشاد (پنجاه باب در اسطرلاب)"، از احمدبن حیدر شیرازی متعلق به قرن 7 را از دیگر نفایس این مجموعه برشمرد.

 

بازدید قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از از روند برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از روند برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دوران بلوغ علمی و پژوهشی است و توفیقاتی که از سوی این دانشگاه کسب شده، ثمره تلاش و برنامه ریزی مدبرانه است.

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از روند برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص و متعهد نسبت به ارزش ها و معیارهای اسلامی و انقلابی هدف از تاسیس مراکز دانشگاهی آستان قدس رضوی بوده است.

 

وی افزود: از سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، راهبرد آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، همواره تربیت نیروهایی مجهز به علم و دانش، متخلق به اخلاق اسلامی و پایبند به اصول و ارزش های اسلامی و انقلاب در مراکز آموزشی این مجموعه بوده است.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جامه عمل پوشاندن به این مهم با تاسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی آغاز شد و برجستگی فارغ التحصیلان این دانشگاه، امروز در رشته های مختلف علوم انسانی در جامعه علمی بارز و مشهود است.

 

عزیزیان افزود: دانشگاه امام رضا(ع) نیز با همین نگاه و برای توسعه علمی در رشته های فنی و مهندسی، علوم پایه و مدیریت ایجاد شد.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: حرکت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران گذشته و به دیگر کشورهای اسلامی برسد.

 

شایان ذکر است در ابتدای این بازدید حجت الاسلام و المسلمین فرزانه رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و جمالی معاون سازمان سنجش آموزش کشور به ارائه توضیحاتی درباره سطح علمی این دانشگاه و روند پذیرش و جذب دانشجو پرداختند. /1308/پ203/ب4

ارسال نظرات