۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۶۰۱۵۲
در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی هنر شیعی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی هنر شیعی با حضور اساتید دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه بررسی افق‌های هنر شیعی با حضور اساتید دانشگاه آقایان مهدی منتظر قائم و ابراهیم فیاض، ظهر دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

منتظر قائم با اشاره به تعریف هنر شیعی، گفت: باید دانست که آیا هنر مذهب تشیع وجود دارد، یا جوامع تشیع، سپس می‌توان با تفکیک هنر ایرانی و هنر شیعی به این نکته رسید که، طی سال‌هایی که فرقه‌های مختلف مذهبی به امور هنری پرداخته‌اند، انواع مختلفی از هنر‌ها بوجود آمده که برخی از آنها کاملا نمایان‌گر محور فکری همان فرقه مذهبی بوده، که برای نمونه می‌توان به آثار هنری ساخته شده به دست هنرمندان اهل تصوف اشاره کرد.

وی افزود: هنر اسلامی در ابتدا کاملا بر پایه آثار خطی و نوشتاری استوار بود و حتی معماری‌های عظیمی هم که ساخته می‌شدند، برای آن بود که معانی تفکر شیعی را برسانند، اما بعد‌ها آثاری همچون نقاشی، شبیه خوانی، و تمثال سازی به این حوزه وارد شد و هنر اسلامی را بسط و گسترش داد.

استاد دانشگاه با بیان این‌که دنیای امروز و لزوما مدرنیته حرکتی است که بشر را طوری می‌سازد که فقط به هنر برای هنر فکر کند، خاطر‌نشان کرد: مدرنیته و هنر مدرن در مقابل هنر شیعی قرار گرفته است، زیرا در هنر شیعی شما به کیفیت می‌پردازید و به‌ دنبال خلق شاهکار‌های هنری هستید، اما در هنر مدرن فقط به کمیت پرداخته می‌شود و تعدد آثار هنری مورد توجه قرار می‌گیرد و  به‌طور کل می‌توان گفت، هنر شیعی بر‌آمده از عصر نیایش است، اما هنر مدرن متعلق به عصر نمایش است.

محقق دانشگاه با گلایه از وضعیت هنرمندان در جامعه امروز، گفت: متأسفانه هنرمندان شیعه امروز بلا‌تکلیف هستند و در یک آشفتگی به ‌سر می‌برند، زیرا به ‌دلیل برخی تصمیمات غلط آن‌ها جایگاه واقعی خود را نیافته‌اند و اگر فقدان فرهنگ پالایش ادامه پیدا کند، به بانیان و دست‌اندر‌کاران هنر واقعی شیعی ضربه وارد می‌شود.

در ادامه این جلسه، فیاضی با انتقاد شدید از فضای حاکم بر سینمای امروز ایران آن ‌را مبتذل خواند و با بی‌ارزش خواندن بسیاری از آثار تولیدی در تئاتر و سینما، گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که سینمای ما چیزی برای ارائه ندارد و تنها با پرداختن به موضوعات مبتذل و کم ارزش چیزی را به مخاطب خود عرضه می‌کند که به هیچ عنوان نمی‌توان نام هنر به‌روی آن گذاشت، چه برسد به نام هنر شیعی.

وی با اشاره به بحران ایجاد شده در هنر امروز کشور، گفت: هنر ما امروز دچار بحران شده است و کمترین توجهی به آن نمی‌شود، متأسفانه کسی متوجه جایگاه بسیار موثر هنر بعد از دین در جامعه نیست و اگر انقلاب هنری صورت نگیرد، وضعیت هر ورز بدتر هم می‌شود و چه بسا هنر‌های پیش رو مانند موسیقی و سینما به مرز انحطاط کامل کشیده شوند./9598/پ202/ح

ارسال نظرات