۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۶۰۲۳۵
حجت‌الاسلام رفیعی:

تشیع اعتقادی استمرار و تکمیل دین اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه شیعه شناسی جامعةالمصطفی، گفت: تشیع اعتقادی از زمان پیامبر(ص) بوده که استمرار و تکمیل اسلام است، اسلامی که پیامبر(ص) آن را آورده و کمال دین خود را در آن نشان دادند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مدیر گروه شعیه‌شناسی جامعة‌المصطفی عصر امروز در سلسله جلسات شیعه‌شناسی که در سالن جلسات نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین مرکز شیعه‌شناسی در اسرائیل قرار دارد، تا با شناخت شیعه به او ضربه بزند.

 

وی افزود: روزی جرج زیدان در کتاب تاریخ خود جمله‌ای نوشت که شیعه تشکل کوچک و رو به نابودی بوده و کتاب، عالم و مصدر اساسی ندارد این عمل او سر و صدا و واکنش علمای شیعه را به دنبال داشت، اگر چه علمای شیعه از گذشته برای معرفی مبانی اعتقادی و حقانیت شیعه دست به قلم بودند.

 

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعة‌المصطفی، در ادامه اظهار داشت: در مقابل جرج زیدان، شیخ آقا بزرگ تهرانی 50 هزار اثر شیعه را معرفی کرد، سید حسن صدر کتابی به نام تأسیس تشیع را نوشت و علوم شعیه را معرفی کرد و مرحوم علامه سید محسن «اعیان شعیه» را در زمینه شخصیت‌های اعیان شیعه به رشته تحریر درآورد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: در زمان حمله مغول‌ها به ایران مرحوم علامه حلی سبب شیعه شدن سلطان خدابنده می‌شود کتاب منهاج الکرامه که به اثبات حقانیت شیعه و عدم حقانیت سقیفه می‌پردازد، به درخواست خدابنده و از سوی علامه حلی نوشته شد.

 

وی افزود: اثر دیگر او کاشف‌الغطا است که در بازار موجود است که برای شناخت آیین شیعه این دو کتاب را توصیه می‌‌کنم، همچنین آقای رضوانی بیش از صد جلد کتاب و دو جلد کتاب قطور به نام شعیه شناسی دارد.

 

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعة‌المصطفی، بیان داشت: باید مبنای اعتقادات یک شیعه به میزانی قوی باشد که به راحتی با هر چیزی متحول نشود، در چند سال اخیر حدود 5 هزار کتاب و مقاله بر علیه شیعه نوشته شده است که یکی از قوی‌ترین آنها کتاب ناصر غفاری است که به مدت دو سال شبانه روز وقت گذاشته تا مذهب شیعه را مورد هجمه قرار دهد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه گفت: تفاوت شیعه با سایر فرق پویایی فقه آن با اعتقاد به امامت است که حجت خدا را محدود نمی‌کند و یکی از دلایل موفقیت انقلاب اسلامی بر اثر همین ولایت فقیه است.

 

وی با اشاره به معادل واژه شیعه عنوان کرد: واژه شیعه دو معادل عام و خاص دارد که واژه عام به کسانی که امیرمؤمنان(ع) را بر صحابه ترجیح داده و واژه خاص به شیعه اثنی عشری اطلاق می‌شود.

 

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی با اشاره به منشأ شکل‌گیری شیعه اظهار داشت: دو نوع شیعه سیاسی و اعتقادی وجود دارد کسانی چون مردم کوفه پیروان حکومت امیرمؤمنان(ع) شیعه سیاسی اما معتقدان به امامت و ولایت بلافصل امیرمؤمنان(ع) شیعه اعتقادی بودند، شیعه اعتقادی نسبت به دشمنان اسلام تبری دارد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره شیعه بیان داشت: برخی چون ناصر غفاری می‌گویند شیعه ساخته و پرداخته ذهن بشری است، دیدگاه دیگر شکل‌گیری شیعه بر اساس تفکر 12 امامی موروثی را مانعی در راستای جلوگیری از خلافت خلفا می‌دانند، برخی شیعه شدن مردم ایران را به دلیل ازدواج شهربانو با حضرت اباعبدالله عنوان می‌کنند، برخی نیز آل بویه را سبب ایجاد شیعه می‌دانند.

 

وی افزود: برخی شیعه را طرفداران امیرمؤمنان(ع) در سقیفه می‌دانند، برخی نیز ایجاد شیعه را به دنبال قتل عثمان یا بعد از جنگ صفین و جمل می‌دانند، برخی نیز شیعه را ساخته و پرداخته انتقام‌گیرندگان کربلا دانسته و برخی نیز شکل‌گیری شعیه را از زمان امام صادق(ع) عنوان می‌کنند.

 

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعة‌المصطفی در ادامه گفت: آخرین قولی که ما به آن اعتقاد داریم این است که اصلا تشیع شکل نگرفته بلکه تشیع استمرار و تکمیل اسلام است؛ اسلامی که پیامبر(ص) آن را آورند که اکمال دین خود را در تشیع نشان می‌دهند، شیعه از غدیر آغاز نشده بلکه از یوم‌الدار سه سال بعد بعثت آغاز شد، شیعه اعتقادی از زمان پیامبر(ص) بوده و در زمان امام صادق(ع) تفکیک رسمی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به تفاوت اسلام و ایمان ابراز کرد: در روایات ما بین اسلام و ایمان تفاوت است، اسلام آوردن در واقع ابراز زبانی پذیرش اطاعت دستورات خدا و پیامبر(ص) است، اما ایمان اطاعت از دستورات خدا و پیامبر(ص) در سه نماد قول، باور و عمل تبلور می‌کند افزون بر این در پاره‌ای از روایات شرط ایمان ولایت‌پذیری نیز اشاره شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضع امیرمؤمنان(ع) در مقابل خلفا به دو شکل انکاری و اثباتی است، در موضع اثباتی حضرت به خاطر حفظ اسلام با خلفا بنای همکاری را گذاشته و سکوت می‌کنند حضرت در این‌باره می‌فرمایند: من در این کار به شش پیامبر اقتدا کردم، اما خطبه شقشقیه بیان موضع انکاری امیرمومنان(ع) است./807/پ202/ح

ارسال نظرات