۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۶۰۳۷۹
معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد؛

ضرورت کارآمدی مقالات پژوهشی/ کارآمدی نظام بر عهده حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: نظامی می تواند بدرخشد که کارآمدی خود را اثبات کند و نقش حوزه های علمیه در این زمینه بسیار مهم است.
حجت‌الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره پژوهشی علامه حلی استان کرمان گفت: یک مکتب و نظام و آیین برای این که با موفقیت بتواند در عرصه جهانی بدرخشد و مسؤولیتی که مدعی انجام او است به سرانجام برساند باید در دو عرصه مهم تلاش کند.

 

وی با اشاره به نخستین گام برای اثبات موفقیت یک دین، ادامه داد: هر دینی باید بتواند نظرگاه های خود با نشانگر هایی که استاندارد های علمی دارند بر پایه عقل و خرد به جامعه علمی معرفی کند و به خوبی از آن نظریه دفاع کند و به ابهام های فکری پاسخ گوید؛ این یک چارچوب متقن استدلال پذیر و خدشه نا پذیر است اما همین کافی نیست.

 

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی گفت: با اشاره به عرصه دوم موفقیت نظام ها و دین ها، اظهار داشت: باید در عرصه عمل راهبردها و راهکارهای پیاده سازی این نظام فکری را پیدا کنیم؛ گام اصلی و مهم هر دین و مکتبی اثبات تحول آفرینی و نتیجه بخشی نظریات خود در عرصه بین المللی است.

 

وی اظهار داشت: امروز نظام جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه به عنوان مادر نظام و جامعه علمی کشور که بخش مهم آن را حوزه های علمیه تشکیل می دهند باید دو کار مهم را برای جامعه بیرونی انجام دهند که نخستین آن تبیین دین پیامبر اسلام و بعد معرفی راهکارهای مهم برای رشد یافتگی جامعه است.

 

حجت الاسلم عماد گفت: اثبات موفقیت یک نظام جامع که معتقد است انسان و جامعه را در عرصه حیات دنیایی کارآمد کرده و عرصه تعالی اخلاقی را طی می کند برای برتر شدن از همه نظام ها مهم ترین کارش اثبات کارآمدی است؛ عدم کار آمدی نظام یا از ضعف مبانی نظری یا از کم کاری عملی است.

 

وی ادامه داد: طلبه ها باید بتوانند دانش خود را به دانش همراه با راهبرد تبدیل کنند؛ نظام آموزشی حوزه های علمیه قبول کرده است که نیروی انسانی خود را به نحوی تربیت کند که از خروجی های این نظام پژوهشگران بصیر و مدیران توانمند مدبر را به جامعه عرضه کند؛ اگر بتواند این نیرو ها را مهذب تربیت کند آن ها می توانند دین را تبیین کنند و بر پایه آن تبیین راهبرد را ارائه کنند.

 

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی با اشاره به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، تأکید کرد: بعضی طلاب مشکلات اطراف خود را می بینند و متوجه می شوند و اگر برای حل آن ها کاری نکنند باید به جامعه آینده پاسخگو باشند.

 

وی عنوان کرد: دین را باید از منابع خود که وحی، سنت قولی و عملی است را خوب بیابیم؛ باید به نقطه ای برسیم که نظام جامعه خود را پاسخ دهیم؛ قوه مجریه موظف به حمایت و میدان دادن به حوزه های علمیه است تا بسیاری از مشکلات با کمک آن ها حل شود.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: باید دین را به لحاظ هویت و محتوای آن خوب بشناسیم و تبیین کنیم؛ شناخت دین مدیون آموزش و پژوهش و اجرای دین است.

 

وی با اشاره به عدم حضور استاندار کرمان در مراسم، گفت: از استاندار نگاه حمایتی طلب می کنیم؛ امروز جای حوزه های علمیه در کارگاه پژوهشی استانداری باید جایگاه مشخصی باشد؛ طبق دستور مقام معظم رهبری هر طرح توسعه و فناورانه می بایست یک پیوست فرهنگی داشته باشد و طبق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حرکت کند؛ حوزه های علمیه است که باید شاخص های اسلامی آن پیوست فرهنگی را معین کند.

 

حجت الاسلام عماد گفت: حقیقت قصه این است در سطح ملی حوزه های علمیه مسؤول هستند و حتی اگر به آن ها میدان داده نشوند خود را مسؤول می دانند؛ اما معضل ملی باید عینی حل بشود و امروز این روش در حل مسأله ها یک روش علمی است و هیچ مسأله ای تک بعدی نیست که پژوهشگر با یک ضلع دانش مسأله را روی میز خود حل کند بلکه باید برای حل مسأله دستگاه های مختلفی همکاری کنند و به مسأله از همه ابعاد نگاه شود.

 

وی ادامه داد: بیاییم مهم ترین مسائل خود را با کمک هم حل کنیم؛ محیط زیست در یکایک استان ها مسأله دارد، آسیب های اجتماعی وجود دارد، بیکاری وجود دارد، آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه ها بی مسأله نیستند، این مسائل را باید فهرست کرد و اگر مسأله علمی است با کمک استاندار ها در سطح علمی حل شود.

 

حجت الاسلام عماد اظهار داشت: طلبگی و شاگردی امام صادق و نوکری امام زمان محدودیت ها را از ما نمی طلبد و این بهانه خوبی نیست که دیگران همکاری نکردند؛ باید با توانایی های موجود در درون حوزه های علمیه به سمتی برویم که نیاز ها را بشناسیم و با مسأله مواجه بشویم و در حل آن سعی کنیم.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: انتظار این است که مطالعه های پایانی ما در سطح 3 و دیگر سطوح به حل یک مسأله جدی برسد که لااقل یک ایده را برای دستگاه متولی ایجاد کنیم؛ باید تحقیق ها جنبه میدانی پیدا کند و مسأله و مشکلی را از جامعه حل کند اما این توقع از طلاب سطح 1 نیست ولی همان ها هم می توانند وارد شوند.

 

وی با معرفی یک پایان نامه میدانی گفت: "نقش رشد شاخص های اخلاقی در سلامت روحی کودکان در شهرستانی از استان یزد" این پژوهشگر یک جامعه آماری برای خود انتخاب کرده و نوع رفتار های آن ها را سنجید و ثابت کرده یک رابطه جدی بین شاخص های اخلاقی در سلامت روانی کودک وجود دارد که هر اندازه کم شود در سلب آرامش کودک تأثیر گزار است.

 

رییس شورای سیاست گزاری جشنواره علامه حلی گفت: مطالعه تطبیقی میان میزان تأثیرگزاری شبکه دو و یک شبکه کودک مسیحی بر کودکان پایان نامه یک طلبه خواهر است که به درد صدا و سیما ما می خورد؛ دیگر پژوهش ها هم باید به سمت کارآمدی برای دستگاه ها رود.

 

وی با اشاره به دو مقاله ای که از سوی طلاب کرمانی قرائت شد، گفت: هر دو تحقیقی که ارائه شد می توانست با آن ها تطبیقی در استان کرمان برخورد کرد؛ محقق یعنی کسی که سؤالی برایش پیش آمده و تا حل نشود آرامش او تأمین نمی شود./9704/پ202/ب4

ارسال نظرات