عضو هیأت علمی دانشگاه قم:
اقتصاد علوی یعنی مصرف حداقلی و تولید حداکثری/ آموزش بدون عملگرایی آفت اقتصاد است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه قم خواستار عملگرا شدن آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان شد و گفت: برخی برای کاهش مصرف، از تولید جدا شدند و به تدریج فرهنگ مصرف گرایی نهادینه شد؛ اما اقتصاد علوی که امیر المؤمنین(ع) بر آن تأکید داشتند مصرف حداقلی یعنی زهد در مصرف و تولید حداکثری است.

محمد زمان رستمی عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از کارگران کشور اظهار داشت: فقط رهبر است که باید کلی بگوید؛ بقیه باید به فرمایشات ایشان توجه کرده و از آنها اطاعت کنند؛ من از اقتصاد اسلامی حرف میزنم و در جامعه دارای اعتبار و ارزش هستم ولی کسی که در عمل کار میکند و عرق میریزد ارزشی ندارد، این مشکل ماست؛ دین اسلام دین حرف نیست بلکه دین عمل است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: صلابتی که شما در صدای رهبر معظم انقلاب میشنوید به مراتب بیشتر از آن در معنای سخنان ایشان است؛ ایشان به راهکارهای اقتصادی لازم برای پیشرفت اقتصادی در کشور به معانی دقیق و عمیق دست یافتهاند.
عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: فرهنگ تصوف از سالیانی دور در کشور شکل گرفته است؛ از عرفان عملی علوی در حوزه دینی دور شدهایم؛ متدینین به نام مبارزه با دنیا پرستی از فضای عملگرایی خارج شدند و به تدریج تفکر به سمتی رفت که تولید کنندگان افرادی دنیا پرست هستند و اگر کسی تلاشی برای تولید داشت به نوعی متهم میشد.
رستمی افزود: حاصل فرهنگ تصوف این شد که برای کاستن از مصرف، از تولید جدا شدند و به تدریج دوری از تولید باقی ماند و مصرف گرایی به جای اولیه خود بازگشت؛ اما اقتصاد علوی که امیر المؤمنین(ع) بر آن تأکید داشتند مصرف حداقلی یعنی زهد در مصرف و تولید حداکثری است.
وی اظهار داشت: مسأله دیگر جامعه ما ارزش علمی است که هر روز دارای طرفداران بیشتری میشود و این خود مانع عملگرایی است؛ مردم حرکتی روز افزون به سمت علم دارند و عالم شدن را فاصله گرفتن به فعالیتهای یدی میدانند؛ این فرهنگ نو ظهور در کشور مخالف با فرهنگ اسلام، غرب و شرق است که متأسفانه این بیماری تا دانشگاههای ما را مبتلا کرده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم ابراز داشت: تمام کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت دارای یک سیستم آموزشی عملگرا هستند؛ در آن کشورها نظافت مدرسه برای دانش آموزان افتخار محسوب میشود؛ فعالیتهای در کنار درس مانند فرا گرفتن فنون حرفهای امور ساده و غیر قابل تفکیک برای دانش آموزان است.
عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با ارائه مثالهایی از کشورهای پیشرفته شرق و غرب جهان، گفت: کسی که از نظام آموزشی ایران خارج میشود توان و حال کار کردن را ندارد؛ دانشمندان متعددی تحویل جامعه میدهیم اما هیچ یک توانایی تولید گندمی را ندارند؛ دانشجویان کشور باید با تجربیات عملی متعدد آشنا شوند؛ حس و حال جوشکاری، مکانیکی و آفتاب سوختگی را بدانند و کارگری را از نزدیک لمس کرده باشند.
رستمی تصریح کرد: در جهان سوم صحبت کردن٬ سخنرانی و نصیحت کردن ارزش تلقی میشود؛ این افراد بیشتر شعار میدهند مانند جامعه پاکستان؛ در عوض آلمان٬ ژاپن٬ چین٬ کره جنوبی و حتی مالزی عملگرا هستند؛ مشخص است که کشورهای عملگرا رشد اقتصادی خوبی خواهند داشت./836/ت302/ف
ارسال نظرات