۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۶۰۴۸۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:

حضور در میان شعرا مرا مجاب به نوشتن کرد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه شعر «مانده در لابلای برف» از مجموعه اشعار سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز برگزار شد.
سراي اهل قلم

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم رونمایی از مجموعه اشعار سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز با عنوان «مانده در لابلای برف» با حضور حمیدرضا شکارسری منتقد ادبی، مهدی ابدالی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کرج، کامبیز بزرگمهر، مدیر روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد کرج و سجاد فروغی گرافیست و تصویرگر کتاب در تالار گفتگو برگزار شد.

 

حسینی کاشانی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: سرودن شعر را از دوران کودکی آغاز کردم و در دوران تحصیل و دانشگاه آن را ادامه دادم. هنگامی که مسئولیت ادبی انجمن ارتش را برعهده گرفتم، کتاب «خلوت شبانه» را منتشر کردم اما این پایان کار ادبی من نبود و این حرکت ادامه داشت.

 

وی ادامه داد: بعد از اینکه به عنوان مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز انتخاب شدم به جلسات شعر کرج رونق دادم تا این جلسات پرشورتر از گذشته برگزار شود. حضور در بین شعرا مرا به ذوق آورد تا دوباره دست به قلم ببرم و این کتاب را آماده کنم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در توضیح این کتاب گفت: این کتاب از غزل، ترانه، دوبیتی و شعر سپید تشکیل شده است و بر موضوعاتی مانند عشق و مناسبت‌های مذهبی تاکید دارد، البته بخش عمده این کتاب غزل است.

 

در ادامه این نشست شکارسری در نقد این کتاب بیان کرد: معمولا جلسات نقد و بررسی کتاب‌ شعر با همراهی منتقد و شاعر همراه است به همین دلیل این مراسم همیشه جذاب و دلنشین بوده است.

 

وی ادامه داد: اولین نکته‌ای که در این کتاب به چشم می‌خورد توجه شاعر به سنت ادبی است زیرا بیش از 90 درصد آثار این کتاب کلاسیک است و شاعر عملکرد جدیدی از خود نشان نداده و به زیباشناسی سنتی معتقد است.

 

این منتقد ادبی با اشاره به محتوای این مجموعه گفت: از تک بیت‌های این کتاب می‌توان بسیار استفاده کرد اما این کتاب قابلیت ویرایش بیرحمانه را دارد و می‌توان در چاپ‌ها بعدی برخی ابیات آن را تغییر داد.

 

وی افزود: وقتی یک منتقد یا یک دوستار ادبیات چندشعر از یک کتاب را می‌خواند متوجه دیدگاه شاعر می‌شود. وقتی این کتاب را خواندم به دیدگاه مذهبی شاعر پی بردم زیرا حتی در شعرهای عاشقانه هم زمینه‌های مذهبی و دینی به چشم می‌خورد، بنابراین این کتاب برای افرادی که علاقه به شعرهای مذهبی دارند بسیار مناسب است.

 

سجاد فروغی که آخرین سخنران این نشست بود در توضیح تصاویر این کتاب گفت: وقتی کتاب را خواندم احساس کردم که جای تصویر در کنار این اشعار به شدت احساس می‌شود، به همین دلیل تصمیم گرفتم که با کاشانی در این مجموعه همکاری داشته باشم و به تصویرگری بپردازم.

 

وی ادامه داد: امیدوارم تصویرگری این کتاب مورد توجه علاقه‌مندان حوزه شعر باشد و تمام تلاشم را خواهم کرد تا در آثار بعدی، تصویرها شکل جدی‌تری به خود بگیرند.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی رحمة الله علیه برگزار می‌شود./998/د101/ی

ارسال نظرات