۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۶۰۶۹۱
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

امتیاز نقد حاکمیت تنها متعلق به اسلام شیعی است/ مجوز حضور زنان در ورزشگاه های مردانه یک منکر حکومتی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: هیچ فقیهی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر تخصیص نگذاشته و حق نقد حاکمیت برای مردم ثابت است، حقی که تنها در اسلام شیعی وجود دارد اما در عربستان سعودی تحت هر شرایطی حق نقد حاکمیت را اصلا شرعی نمی دانند.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ظهر امروز در دومین همایش علمی تخصصی روش های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که امر به معروف باید آمرانه باشد، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر حق حاکمیت است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: در اسلام حق امر به معروف و نهی از منکر به همه مردم داده شده و تنها اختصاص به حکومت ندارد، اما چون حکومت ما حکومتی دینی و اسلامی است تزاحم بین دولت ها و مردم در انجام این فریضه در همه دوران های انقلاب اسلامی وجود داشته و دولت ها دخالت مردم در این امر را بر نمی تابند.

 

وی افزود: خود پیامبر اکرم(ص) و شارع مقدس که چنین دستوری داده، در برهه ای حاکم هم بوده و امیرمؤمنان(ع) نیز مدتی خلیفه بوده اند و این ها خود دستور به همه مردم برای اجرای این فریضه داده اند.

 

امر به معروف و نهی از منکر فصل ممیزه اسلام شیعی و اسلام سکولار است

کوشکی در ادامه با اشاره به این که به جز اسلام شیعی در هیچ کدام از ادیان دیگر حکومت حامی امر به معروف و نهی از منکر نیست، افزود: حکومت آل سعود درباره نماز، روزه و حتی جهاد کمک های مالی زیادی می کند و طالبان و گروه های تکفیری دست پخت آن ها است، اما در ابعاد سیاسی و امر به معروف کاری انجام نمی دهد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ذکر این مطلب که حضرت علی(ع) حتی در دورانی که خلیفه نبود، همواره در مقابل منکرات واکنش نشان می داد و امام حسین(ع) نیز هدف خود را از رفتن به کوفه و کربلا و شهادت شان را احیای امر به معروف و نهی از منکر می دانستند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر فصل ممیزه اسلام شیعی و اسلام سکولار است.

 

وی تصریح کرد: اسلام می گوید بعضی از مؤمنین بر بعضی دیگر ولایت دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند ، لذا آیه اول درباره حق مردم و آیه دوم درباره حق حاکمیت در اجرای این فریضه است.

 

کوشکی گفت: هیچ فقیهی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر تخصیص نگذاشته و حق نقد حاکمیت برای مردم ثابت است، حقی که تنها در اسلام شیعی وجود دارد اما در عربستان سعودی تحت هر شرایطی حق نقد حاکمیت را اصلا شرعی نمی دانند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: دلیل به شهادت امام حسین(ع) از سوی حکومت وقت آن زمان این بود که ایشان امر به معروف و نهی از منکر را متوجه حاکمیت کردند.

 

باید دستور فقهی امر به حجاب با آموزش به مردم تبدیل به هنجاری اجتماعی شود

وی یاد آورشد:  بهترین راهکار عملی برای از بین رفتن پدیده بدحجابی در ایران این است که دستور فقهی امر به حجاب به وسیله آموزش به جامعه و توضیح عواقب بسیار بد آن به همه مردم، تبدیل به هنجاری اجتماعی شود و آن موقع دیگر نیازی به نهی از منکر در این باره نخواهد بود چرا که به طور خودکار مردم آن را انجام نمی دهند.

 

کوشکی با اشاره به آمار بالای قتل های زن و شوهری به دلیل خیانت جنسی، افزود: هر زنی که بدون حجاب بیرون بیاید موجب به فساد کشاندن و فروپاشی جامعه و خانواده می شود و باید این مطلب مهم به همه زنان جامعه آموزش داده شود، تا بدانند بی حجابی اسباب فروپاشی خانواده ها را فراهم می کند و زنان دیگرهم می توانند خانواده آنان را متلاشی کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: همان گونه که حرمت عاشورا در ایران هنجاری اجتماعی است و حتی ارمنی ها هم در ایام محرم عروسی نمی کنند، داشتن حجاب اسلامی هم  در جامعه ما باید فراگیر و تبدیل به هنجاری اجتماعی برای همه اقشار شود.

 

استفاده از ظرفیت رسانه و تشکل های غیر سیاسی بهترین شیوه برای نقد حاکمیت است

وی با اشاره به این که مدتی قل یکی از روزنامه هیا دولتی نوشته بود، چرا برخی افراد به خود حق می دهند دیدگاه های شخصی خود را به دیگران تحمیل کنند گفت: این تجاوز به حقوق مردم است و مردم هم نباید بپذیرند چرا که این دیکتاتوری فرد بر فرد است و به نوعی امر به معروف را هم ترویج دیکتاتوری فردی دانسته بود.

 

کوشکی با اشاره به این که صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه های مردانه، از سوی قاطبه علما امری حرام و منکر دانسته شده و مردم باید دولت را از این منکر نهی کنندگفت: دولت می خواهد تا دو ماه آینده حضور بانوان را در ورزشگاه های مردانه عملی کند و خانم مولاوردی معاون امور زنان رییس جمهور هم گفته که به دستور رییس جمهور این کار را انجام می دهیم.

 

وی در ادامه راه کارهایی را برای انجام فریضه نهی از منکر حکومت و نقد حاکمیت ارائه کرد و افزود: مورد اول استفاده از رسانه ملی است و مورد دوم استفاده از تشکل های غیر سیاسی و سازمان های مردم نهاد در قالب انتشار بیانیه در فضای مجازی و بسط دادن آن به سایر تشکل ها به صورت مستمر است که می تواند دولت را ملزم به اجرای نهی از منکر کند./939/پ202/ح

ارسال نظرات