۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۲۶۰۸۰۰
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حضرت آیت الله بهجت حقیقت و آیه محکم انسانیت بود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که حضور در کلاس اولیای الهی شرکت در درس تفسیر انسان است، خاطرنشان کرد: امثال حضرت آیت الله بهجت حقیقت و آیه محکم انسانیت هستند، از همین رو انسان ها باید خود را بر اساس آن ها محک بزنند و تفسیر کنند.
حجت الاسلام فروغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی فروغی استاد اخلاق حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله بهجت که در مسجد فاطمیه قم(مسجد آیت الله بهجت) برگزارشد، گفت: گفت: مجلس بزرگداشت بزرگان و اولیای الهی سبب برگشت انسان به درون خود می شود، در این گونه مجالس می توان به تفسیر انسان توجه کرد.


وی با با بیان این که انسان کتاب الهی بزرگ آفرینش است، افزود: با توجه به این که انسان کتاب آفرینش خدا به شمار می رود دارای آیات محکمات و متشابهات است، اگر خواستار تفسیر انسان ها هستیم باید از آیات محکمات استفاده کنیم.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که اولیای الهی آیات محکمات در تفسیر انسان هستند، اظهار داشت: متأسفانه در دنیای امروز مردم به متشابهات مراجعه می کنند که نتیجه آن بی حاصلی و سرگردانی در زندگی می شود؛ بنابراین باید اولیای الهی را ملاک قرار داد.


وی ادامه داد: قرآن می فرماید ورشکسته ترین انسان ها در عالم کسانی هستند که تمام تلاش خود را در درون حیات دنیوی قرار می دهند، این گونه افراد هیچ حاصلی از عمرشان نمی برند؛ این افراد حیات دنیا را درست تفسیر نکرده و تصور می کنند در حال انجام دادن کار بزرگی هستند اما توهمی بیش نیست.


حجت الاسلام فروغی با بیان این که حیات بشر امروز بر اساس و پایه توهمات و خیال زدگی است، ابراز داشت: این دسته از افراد انسانیت را بر اساس توهمات خود تفسیر می کنند، همچنین این انسان ها شیوه زندگی خود را بر پایه تخیلات ارائه می دهند، از همین رو انسان های متشابه به وجود می آیند.


وی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که آیات محکمات ما ائمه هستیم، از همین رو انسان باید در تفسیر وجود خود از محکمات استفاده کرده و وجود خود را با آن ها محک بزند؛ اولیای الهی ظهور حقیقت انسان هستند.


استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که حضور در کلاس اولیای الهی شرکت در درس تفسیر انسان است، خاطرنشان کرد: امثال حضرت آیت الله بهجت حقیقت و آیه محکم انسانیت هستند، از همین رو انسان ها باید خود را بر اساس آن ها محک بزنند و تفسیر کنند.


وی اضافه کرد: بشر امروز ماده خام انسانی است که باید مراحل کمال انسانیت را طی کند، انسان ها باید از خام بودن خارج شده و ظرفیت خود را به فعلیت برساند؛ به دلیل این که انسان ها خام هستند نمی توانند حال انسات های پخته و بزرگ را درک کند.


حجت الاسلام فروغی در پایان با بیان این که متأسفانه انسانیت غالب انسان ها در حد زبان و لفظ مانده است، گفت: آدمیت به ادعا و استفاده از الفاظ نیست، انسان باید از حالت ادعای لسانی عبور کند و به مقام عمل برسد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات