۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۶۰۸۰۶
حجت الاسلام آقا تهرانی:

توبه و زهد دو بال پیشرفت انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی با بیان این که لازمه پیشرفت هر انسانی شناخت و برطرف کردن موانع آن است، گفت: گناه و رغبت به امیال دنیایی از موانع پیشرفت انسان است که با توبه و زهد برطرف می‏شوند.
حجت الاسلام آقا تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در درس اخلاق هیأت فاطمیون قم که در مسجد اهل بیت(ع) برگزار شد و مصادف با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) بود، گناهان را مانع پیشرفت انسان دانست و تصریح کرد: جلوی راه هر انسانی که می‏خواهد پیشرفت کند، موانعی وجود دارد که لازمه پیشرفت، شناخت و برطرف کردن این موانع است.

 

توبه و زهد دو ابزار مقابله با موانع پیشرفت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی «توبه و زهد» را دو ابزار مقابله با موانع پیشرفت معرفی کرد و افزود: گناهان و رفتار ناشایست انسان‏ها از جمله موانع پیشرفت هستند که با استفاده از ابزار توبه می‏توان این موانع را از مقابل برداشت؛ رغبت به داشته‏های دنیایی از دیگر موانع پیشرفت است که برای برطرف کردن این مانع باید به زهد روی آورد.

 

وی با اشاره به ویژگی طماع بودن انسان اظهار داشت: انسان از هر چیزی که خوشش بیاید، دوست دارد مال خودش باشد؛ لذت‏های دنیایی که کوتاه و گذرا است، هیچ‏گاه انسان را سیر نمی‏کند و هر چه بیشتر به آن‏ها دست بیابد، حریص‏تر می‏شود؛ خواسته‏های نفسانی انسان، به سمت بی نهایت است.

 

پاداش خداوند در تصور انسان نمی‏گنجد

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی لذت‏های دنیایی را محدود شمرد و تصریح کرد: انسانی که در دنیا به دنبال لذت‏ها می‏رود، به اندازه اراده محدودش لذت می‏برد؛ در حالی که اگر جلوی نفس خود را بگیرد و به خواسته‏های خداوند متعال عمل کند، چنان لذتی از سوی پروردگار به او عطا می‏شود که هیچ‏گاه در دنیا نمی‏توانست به آن دست پیدا کند؛ اطاعت از خداوند رحمان پاداش‏هایی فراتر از تصور انسان دارد.

 

وی در تبیین معنی زهد اظهار داشت: زهد به معنی عدم رغبت و وابستگی است؛ به این معنی که داشتن تلفن همراه برای استفاده هیچ گونه مشکلی ندارد اما عاشق آن شدن و وابستگی به آن به تدریج موجب احساس مالکیت و غفلت از خدا می‏شود؛ انسان زاهد و موحد تمام اعمالش برخواسته از خواسته های خداوند متعال است و فقط خدا را مالک واقعی همه چیز می‏داند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ظاهر و قیافه انسان‏ها نشان دهنده زهد آن‏ها نیست؛ زهدی خوب است که باعث شود انسان از هر چیزی که بعد از مرگش از آن جدا می‏شود، دل بکند و هیچ وابستگی به آن نداشته باشد.

 

خداوند، معیار زندگی مسلمانان

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با انتقاد از شعار فرزند کمتر زندگی بهتر گفت: این شعار در بین مسلمانان هیچ جایگاهی ندارد و مخصوص همان غرب است که تفکرات سکولار دارند؛ معیار و شیوه زندگی مسلمانان خداوند منّان است.

 

حرص و زهد تاثیری بر میزان روزی نمی‏گذارد

وی از بی تاثیر بودن حرص و زهد در میزان روزی افراد سخن گفت و تصریح کرد: انسانی که زاهد است، هیچ‏گاه از مالش کم نخواهد شد، همانطور که به مال و ثروت انسان حریص افزوده نمی‏شود و فقط با حرص، آخرت خود را از دست می‏دهد؛ امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز به جد از رهبر شدن خودداری می‏کردند و به دنبال معروفیت نبودند؛ هر آنچه قسمت فرد باشد، نه کمتر و نه بیشتر از آن روزی‏اش می‏شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی به تبیین علت تشکیل فرقه واقفیه پرداخت و اظهار داشت: پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) گروهی که به عنوان نماینده حضرت، خمس و زکات را از مردم دریافت می‏کردند، برای این‏که اموالی که در دست داشتند را به امام رضا(ع) ندهند، مدعی شدند که امام موسی(ع) همان امام موعود است و از نظرها غایب شده است؛ با چنین ادعایی اموال حضرت را غصب کردند و طمع پول این افراد را به نابودی کشاند./840/پ202/ی 

ارسال نظرات