۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۲۶۰۸۲۴

همایش «بزرگ مرد سخن» در فرهنگسرای ولا شهرری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش تجلیل از نقالان و پرده‌خوانان به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی تحت عنوان «بزرگ مرد سخن» با تجلیل و تقدیر از استادان نقالی و پرده‌خوانی در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.
فردوسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شامگاه چهارشنبه به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی همایش تجلیل و تقدیراز نقالان و پرده‌خوانان برجسته تحت عنوان «بزرگ مرد سخن» در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.

 

گفتنی است این همایش با مشارکت بسیجیان شهرری، برخی مسؤولان و بسیاری از شاعران، ادبا، و استادان زبان فارسی برگزار شد، همچنین به مناسبت فرارسیدن مبعث حضرت رسول(ص) مسابقه و جشن باشکوهی برگزار شد.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم از مرشدانی چون ابوالحسن میرزاعلی، ابوالفضل ورمزیار، مجتبی حسن بیگی و مرشد محسن میرزاعلی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

در این مراسم سیدعلیرضا فاطمیان‏پور، مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 و رئیس فرهنگسرای ولاء، با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری در ارتباط با حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: جملات نابی در شاهنامه فردوسی وجود دارد که که حکمت الهی اسلامی را نشان می‌دهد فردوسی به شخصی چون اسفندیار که انقلابی، شجاع و انسانی مذهبی بوده اشاره دارد همان خطی که امروز افراد حزب‌الهی معتقد به آن بوده و رعایت می‌کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری افزود: وقتی شاهنامه را مطالعه می‌کنید می‌بینید که فردوسی به جنبه دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند با اینکه فردوسی اصلا بنا ندارد که از هیچ یک از پادشاهان بدگویی کند اما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌ای دارد؟ اسفندیار چه چهره ای دارد؟ در حالی که این‌ دو پدر و پسر هستند فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی به فضیلت‌ها توجه دارد.

 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 در ادامه با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری گفت: اگر  شما به شاهنامه نگاه کنید می‌بینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است.

 

فاطمیان‌پور افزود: فردوسی اول با نام خدا شروع می‌کند «به نام خداوند جان و خرد که از این برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همینطور است فردوسی را با این چشم نگاه کنید فردوسی خدای سخن است او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعا پدر زبان امر است او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بوده است شاهنامه را با این دید نگاه کنید.

 

وی اظهار داشت: به نظر بنده جملات مقام معظم رهبری ختم تمام آنچیزی است که درباره فردوسی می‌توان گفت ایشان بسیار کامل، جامع و رسا درباره حکیم ابولقاسم فردوسی سخنرانی داشتند.

 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20، با اشاره به تفاوت نقالان و پرده خوانان گفت: تفاوت نقالان و پرده‌خوانان در این است که نقالان شاید کمی غلو داشته باشند اما پرده‌خوانان همان مفاهیم عمیق را بیان می‌کنند و اشتراک هر دو در این است که شاهنامه را می‌خوانند.

 

فاطمیان‌پور در پایان خاطرنشان کرد: این پرده‌خوانی در گذشته درباره داستان‌های شاهنامه وجود داشته تا این‌که از آن برای پرده‌خوانی در کربلا نیز استفاده شد و بعد از انقلاب نیز برای شهدا پرده‌خوانی داشتند./807/پ203/ب4

ارسال نظرات