۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۶۰۸۲۸
دانشمند هسته ای:

از دست رفتن کارآیی نیروی انسانی متخصص، تهدیدی جدی در جریان توافق هسته ای است

خبرگزاری رسا ـ دانشمند هسته ای گفت: از دست دادن کارایی نیروی انسانی متخصص به عنوان مشکل عمده در جریان توافق هسته ای است چرا که همیشه می توان تجهیزات به دست آورد اما تنها چیزی که به دست آوردن آن زمان می برد تربیت نیروی انسانی است.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدرضا آقامیری، دانشمند هسته ای در گفت و گوی تلفنی در همایش «همدلی هسته ای؛ محرمانه نداریم» که شب گذشته در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، قدرت هسته ای را یک قدرت بازدارنده دانست و اظهار کرد: وضعیت هسته ای ما در این اتفاق و مذاکرات مناسب نیست؛ از جمله فردو که خاصیت اصلی خود را از دست می دهد و به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل می شود بنابراین با امضای توافقنامه لوزان فعالیت های هسته ای کشور محدود خواهد شد.

 

وی افزود: جریان فردو و مذاکرات هسته ای و سایر برنامه هایی که تا کنون آمریکا در آن حضور داشت، بیش از آن که  جنبه منطقی، علمی و مثبت داشته باشد، جنبه سیاسی دارد.

 

این دانشمند هسته ای، از دست دادن کارآیی نیروی انسانی متخصص را به عنوان مشکل عمده در این جریانات برشمرد و تصریح کرد: همیشه می توان تجهیزات  به دست آورد و همیشه می توان ساخت اما تنها چیزی که به دست آوردن آن زمان می برد تربیت نیروی انسانی است که اهمیت بسیاری دارد.

 

آقا میری با تأکید بر این که نکته مهم در این توافقات، به رسمیت شناختن اصل غنی سازی است، گفت: فعالیت 5 هزار و 60 سانتریفیوژ شرایطی است که در سال 84 نداشتیم اما در بقیه موارد به سال 82 و 83 برمی گردیم؛ شاید برگشت پذیری داشته باشیم ولی هیجان و انرژی ای که امروز در نیروی انسانی برای کار وجود دارد از بین خواهد رفت و این نگران کننده است.

 

وی ادامه داد: قبول توافق لوزان، امکان استفاده را از ما می گیرد و این یعنی محدودسازی در فعالیت هسته ای و این که  بعد از 15 سال قرار است با همین شرایط ادامه دهیم اما به این معنا نیست که دانشگاه ها و مراکز علمی، خود را وابسته به این توافق نامه و این جریاناتی که جنبه سیاسی دارد، بکنند؛ بنای ما این است که با جدیت و تا جایی که خطری برای منافع و عزت ایران نداشته باشد مذاکرات را ادامه دهیم.

 

این دانشمند هسته ای کشورمان خاطر نشان کرد:  بحث بازرسی های فراتر از پارلمان و به ویژه پروتکل الحاقی، بحرانی برای کشور به شمار می رود و باید به تیم مذاکره کننده کمک کرد که در این مورد به هیچ عنوان کوتاه نیاید چرا که امنیت کشور به مخاطره خواهد افتاد./844/پ202/ب5

 

ارسال نظرات