۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۶۰۸۳۱
کارشناس مسائل آمریکا:

دولتمردان باید مسیر مذاکرات هسته ای را باز طراحی کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان گفت: وضعیت ما در این توافقات و این که طرف مقابل به آن چه انجام می دهد آگاهی کامل و اصرار به امضا توافق دارد باعث می شود تا رییس جمهور و تیم مذاکره کننده کشور، این مسیر را بازطراحی کنند چرا که این مسیر صحیح نیست.
فؤاد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان در همایش همدلی هسته ای در سایه عزت و  اقتدار که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، با بیان این که نتانیاهو، توافق ژنو را خوب تلقی کرده است، اظهار کرد: ایران طبق این توافقات در حوزه هسته ای به شدت عقب نشینی داشته، امتیازات متعددی به طرق مقابل داده ولی امتیاز جدیدی از آن نگرفته است و نیز مواردی که طبق توافق باید لغو می کردند انجام ندادند و در فاصله تحریم ژنو تاکنون هفت تحریم افزوده شده اند.

 

وی ادامه داد: ایران به اذعان غربی ها، مو به مو توافق را انجام داده و حتی فکت شیت ژنو را نیز اجرا کرده در صورتی که آن ها در حوزه تحریم ها به وظایف خود عمل نکردند؛ نتانیاهو علاقمند به ادامه این توافق است.

 

ضعف حوزه دشمن شناسی در کشور

 عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان، ضعف دشمن شناسی در کشور را به عنوان یک معضل معرفی و تصریح کرد: جوانان کشور ما باید به حوزه دشمن شناسی توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند؛ کشور به یک احمدی روشن ها نیاز دارد و در کنار آن به گروهی  نیز برای دفاع از دستاوردهای گروه اول نیازمند است تا طراحی های طرف مقابل را شناسایی کنند.

 

ایزدی با اشاره به ابراز تعجب غربی ها از موافقت لوزان توسط ایران و قبول این همه امتیازات، خاطر نشان کرد: طرحی که طرف مقابل د مورد ایران دارد این است که این اهرم قدرت که دردست ایرانیان و فناوری هسته ای که پای آن خون زیادی ریخته شده است را از ایران بگیرد و اگر این قدرت ایرام مهم نبود هرگز غربی ها این همه دغدغه و اعمال فشار برای گرفتن آن نداشتند.

گرفتن اهرم قدرت منطقه ای ایران توسط غرب

وی با یبان این که دومین گام پس از گرفتن اهرم قدرت فناوری هسته ای از ایران، گرفتن قدرت منطقه ای است، افزود: کشور ایران در منطقه طرفداران محکمی دارد و حاضر به مقاومت در کنارجمهوری اسلامی ایران هستند، غربی ها به بهانه حمایت ایران از تروریست بنا دارد که این قدرت را نیز از ایران بگیرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان در ادامه گفت: کشورهای غربی هر کاری ایران انجام می دهد و خوشایند آن ها نیست را خلاف حقوق بشر عنوان می کنند، تقاضای دادن سیاست داخلی کشور را به خود دارند تا از این طریق ایران را کنترل و محدود کنند.

 

ایزدی با اشاره به یان که آمریکا تا کنون دو دیدگاه و روش مقابله با ایران را اعمال کرده است، تصریح کرد: روش مقابله اول تاکنون و گذشت 36 سال از عمر انقلاب اسلامی نتوانسته موفق باشد، تحریم و فشار بیشتر بر ایران بوده است که باعث شده ایران قدرتمندتر شود؛ طراحی جدید و دیدگاه دوم، به جای حمله نظامی و زدن فردو باید روشی را بکار ببرند که خود ایران فردو و فناوری هسته ای تعطیل کند که متأسفانه در این روش بهتر عمل کردند و موفق به کارهایی نیز شدند.

 

نابودی جمهوری اسلامی ایران، هدف نهایی آمریکا

وی با یادآور شدن این که متن لوزان، حوزه هسته ای ایران را به شدت محدود می کند، اظهار کرد: با وجود بازه های زمانی 10، 15 و 20 ساله ای که برای توقف برخی فعالیت های ایران در لوزان وجود دارد و طراحی که طرف مقابل دارد، تا پس از این سال ها چیزی از جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته باشد و این حرف اذعان بسیاری از غربی ها نیز است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان خاطر نشان کرد: اتفاقی که قرار در توافق لوزان بیفتند که امیدواریم اصلاح شود این است که، نه تنها بحث هسته ای ما را رصد کنند بلکه مواردی که به هسته ای ربطی ندارد و استفاده مضاعف در علوم دارد را نیز متوقف کنند و در نهایت وقتی کشور استقلال نداشت، آن ها به هدف خود که سرنگونی نظام است خواهند رسید.

 

ایزدی به افزودن 10 تحریم  در سال های پس از انقلاب توسط کنگره آمریکا  و این که فقط سه تحریم آن هسته ای است اشاره و بیان کرد: بر اساس لوزان فقط سه تحریم که مربوط به هسته ای باید برداشته شود و هفت تحریم دیگر که تحریم نفتی و بانکی مهم ترین آن است باقی خواهد ماند و متأسفانه هر بار که طرف مقابل با وجود گرفتن امتیازات متعدد و اجرای دقیق توافق از سوی ایران، اعلام می کند که تحریم ها لغو نخواهد شد، مسؤولان کشور می گویند مصرف داخلی داریم.

 

امضا لوزان و ایجاد توافق برد- برد برای طرف مقابل

وی با اشاره به سخن بعضی مسؤلان که اهمیت تعامل با آمریکا برای ما بیشتر از هسته ای است، اظهار کرد: ما برای به دست آوردن آن چه امروز در حوزه هسته ای داریم، هزینه های زیادی و خون داده ایم و ادامه مذاکرات، دادن امتیازات و  برداشتن تحریم ها که در عمل هیچ اثری در کاهش فشاری را برای ما ندارد، به چه دلیل باید ادامه دهیم؟

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در ژنو و افزایش تعلیق فعالیت های هسته ای از شش ماه به 2سال و نیم اشاره کرد، گفت: وضعیت ما در این توافقات و این که طرف مقابل به آن چه انجام می دهد آگاهی کامل و اصرار به امضا توافق دارد باعث می شود تا رییس جمهور و تیم مذاکره کننده کشور، این مسیر را بازطراحی کنند چرا که این مسیر صحیح نیست.

 

ایزدی با یادآور شدن این که بحث هسته ای ما پس از امضا لوزان ویترینی خواهد شد، خاطر نشان کرد: ما وضعیت برد- برد را برای طرف مقابل ایجاد کردیم یعنی افزون بر گرفتن هسته ای، غربی ها تحریم ها را نیز برنداشتند؛ کشور ما با دادن امتیازات متعدد و نگرفتن امتیاز از طرف مقابل، بسیار فراتر از«ان پی تی» برای خود محدودیت پذیرفته و حتی حقی که طبق آن،  برای ایران مسلم بوده را نیز از دست می دهیم./844/پ201/ش

ارسال نظرات