۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۲۶۰۸۳۴
امام جمعه کرج:

انذارهای قرآنی حیات دنیایی انسان را برنامه ریزی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: مسأله انذار در قرآن، حیات دنیایی انسان را برنامه ریزی می کند و او را از انحرافات باز می دارد.
امام جمعه کرج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در البرز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز، در جلسه تفسیر قرآن کریم که شامگاه چهارشنبه در محل مصلی نماز جمعه کرج برگزار شد به تفسیر سوره «نبأ» پرداخت و گفت: سوره نبأ جزء 78 سوره قرآن کریم که دارای 40 آیه است و جزء سوره های مکی است، یعنی پیش از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه نازل شده است‌.

 

وی ادامه داد: سوره های مکی بیشتر بر مساله معاد تکیه دارد و بر بشارت و انذار شدید کافران و مشرکان، عاقبت سوء و وضعیت اهل شرک و نفاق، جایگاه و عذاب دردناک طغیان گران و نشانه های رستاخیز نیز تاکید کرده است.

 

امام جمعه کرج با بیان این که مساله معاد از مباحث مهم زندگی است، اظهار داشت: بیش از هزار و دویست آیه قرآن کریم درباره قیامت و مرگ است و به عبارتی می توان گفت یک ششم قرآن پیرامون موضوعات معاد، حشر و برزخ می باشد.

 

وی افزود: مساله مرگ یک مساله بسیار مهم است که تنظیم کننده حیات دنیایی است از این رو مساله معاد و حیات پس از مرگ با تاکیدات فراوانی به صورت های مختلف در آیات امده است که نباید آن را به فراموشی و غفلت سپرد.

 

نماینده ولی فقیه در البرز اظهار داشت: انذار در جزء سی قرآن کریم به مکرر دیده می شود که انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد چرا که مساله انذار حیات دنیایی انسان را برنامه ریزی می کند و او را از انحرافات باز می دارد.

 

وی به فضیلت تلاوت سوره نبأ اشاره کرد و گفت: در حدیثى از پیامبر اسلام(ص) آمده است که می فرمایند: «کسى که سوره عمّ یتسائلون را بخواند خداوند از نوشیدنى خنک و گواراى بهشتى در قیامت سیرابش مى‏کند« از این رو تلاوت آن اثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

 

امام جمعه کرج افزود: در نخستین آیه این سوره به یک سوال، همراه با تعجب که حکایت از یک خبر مهم و پر اهمیت است اشاره دارد، از این رو در «نبأ عظیم» اختلاف است که بعضی از مفسران آن را به روز رستاخیز و برخی به اصول دین تفسیر می کنند.

 

وی افزود: در روایات زیادی از اهل سنت و اهل شیعه «نبأ عظیم» در این سوره را به ولایت و امامت امیر مؤمنان (ع) تفسیر می کنند و وقتی از امام باقر(ع) درباره تفسیر سوره نبأ پرسیدند، از قول امام علی(ع) فرمود: خداوند هیچ آیه ای بزرگتر از من و هیچ نبأ عظیمی عظیم تر از من ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در پایان به آثار و برکات سوره نبأ اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) می فرمایند: «هر کس قرائت سوره نبأ را یک سال ادامه دهد و هر روز آن را قرائت کند از سال خارج نشود مگر اینکه خانه خدا را زیارت خواهد کرد.»/801/پ202/ب4

ارسال نظرات