۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۶۰۹۰۰
رییس دادگستری تربت حیدریه:

فرصت سوزی اولین آسیب اجتماعی است که جوان را تهدید می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس دادگستری تربت حیدریه با اشاره به این که در آسیب شناسی روابط اجتماعی باید به فلسفه خلقت بشر بازگشت، گفت: بدون شک اولین آسیب اجتماعی جوانان امروز فرصت سوزی است.
فرصت سوزی اولین آسیب اجتماعی است که جوان را تهدید می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تربت حیدریه، محمد ابراهیم زاده، رییس دادگستری تربت حیدریه پیش از ظهر امروز در همایش آسیب های اجتماعی که در سالن شرکت نفت این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بدون شک اولین آسیب اجتماعی جوانان امروز فرصت سوزی است.

 

وی با اشاره به این که در آسیب شناسی روابط اجتماعی باید به فلسفه خلقت بشر بازگشت، تصریح کرد: در آغاز خلقت، خداوند تبارک و تعالی با آفریدن انسان به خویش تبریک گفت؛ در آیات و روایات نیز  بشر به عنوان جانشین خداوند بر روی زمین نهاده شده است  و خدا برای رسیدن به مقام قرب الهی به ما راهکارهایی را ارائه داده است.

 

ابراهیم زاده با اشاره به روابط جنس های مخالف در اجتماع و دانشگاه ها یادآور شد: یکی از  آسیب های اجتماعی ما در محیط دانشگاه ها ی سراسر کشور، روابط با جنس مخالف است.

 

رییس دادگستری تربت حیدریه با اشاره به نقش و تاثیر والدین در آینده فرزندان خاطر نشان کرد: به جای دوستی های پیش از ازدواج، طبق قانون مدنی به منظور تشکیل خانواده سالم می­توان زمانی را به عنوان دوره نامزدی تحت نظر والدین سپری کرد.

 

وی با اشاره به ازدواج های اینترنتی و آمار بالای جدایی در کشور، تصریح کرد: امروزه بخشی از ازدواج های کشور به صورت اینترنتی انجام می شود که اکثر قریب به یقین آن ها منجر به طلاق و جدایی می­شوند. در شهرستان تربت حیدریه نیز طبق آمار به دست آمده در هرسال چیزی حدود هزار طلاق شکل می گیرد. همچنین در دختران دانشجو 6درصد مصرف مواد مخدر نسبت به پسران افزایش یافته است.

 

برای رفع چالش ها در زمینه ازدواج نیازمند تقویت مهارت های رشد یافتگی هستیم

در ادامه این همایش، مجید حنیفه، دکترای روانشناسی بالینی، اظهار کرد: مسأله ازدواج که در اکثر کشور ها مردم با آن دست به گریبان هستند نیازمند واکاوی و بازنگری است تا بتوان راهکار ها و راهبرد های اساسی برای آن پیدا کرد.

 

وی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی جوانان، ورود به عرصه زندگی با باور های غلط است، تصریح کرد: هر پدیده ای در جامعه دارای علل اجتماعی و اقتصادی خاصی بوده و یکی از مشکلات اساسی جوانان ما ورود به عرصه زندگی با باور های غلط است. 

 

حنیفه ادامه داد: رسیدن به خوشی و لذت، رفع مشکلات زندگی و خواسته های بیش از انتظار از ازدواج از دیدگاه های غلطی هستند که نیاز به اصلاح دارند چرا که ازدواج مسؤولیت های زیادی به روی دوش ما می گذارد.

 

این روانشناس بالینی ابراز کرد: مشکلات و سختی های زندگی را باید مدیریت کرد و با رویکرد هدفمند جلو آمد.

 

وی با بیان این که توجه بیش از حد والدین موجب می شود تا رشد یافتگی کامل کودک صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: عدم رشد یافتگی کامل در سنین کودکی در پس توجه بیش از حد والدین، سبب می شود تا در سنین بزرگسالی زوجین از خانواده همسر خود انتظار بیش از حد داشته باشند و این زمینه چالش و کشش است.

 

 حنیفه با تاکید بر این که برای کاهش چالش ها در زمینه ازدواج باید مهارت های رشد یافتگی خود را تقویت کنیم، یاد آور شد: اگر ذهنیت ما ارائه خدمات کیفی به دیگران است لازم است تلاش کنیم با این ذهنیت پیش بیایم و مسؤولیت آن را به دوش بگیریم.

 

در شخصیت ناسالم، از عشق چیزی جز تصاحب برداشت نمی شود

وی تصریح کرد: عشق در زندگی معمول و طبیعی در شخصیت سالم تعریف می شود و در شخصیت ناسالم چیزی جز تصاحب از آن برداشت نمی شود. همچنین فاکتورهای هشدار دهنده در زمینه ازدواج، فاکتورهایی همانند علاقه مند بودن طرفین به یکدیگر هستند که لازم است پس از مدتی تفکر عمیق تر به آنان پاسخ داده شود.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که اشتباهات زوجین چند سال پس از ازدواج دیگر جایی برای جبران نخواهد داشت، ادامه داد: کشمکش ها و بحث های طولانی در جلسات آشنایی و به نتیجه نرسیدن اهداف و گقتگو های سازنده و اشکلات و ویژگی های منفی مانند سرد و بی تفاوت بودن از دیگر فاکتور های هشدار دهنده در زمان ازدواج به شمار می روند.

 

وی با اشاره به مهارت های فرزند پروری افزود: در زمینه مهارت های فرزند پروری باید بدانیم آموخته های سینه به سینه برای ارتباط ها و پیوندها کافی نیستند و مهارت هایی در زمینه ارتباط با خانواده خود و همسر جای بحث و بررسی و نقد دارد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات