۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۲۶۱۰۳۶
نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه:

دستیابی به منشور اخلاقی در گرو شناخت مواعظ دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین جواهری گفت: برای دستیابی به منشور اخلاقی جاویدان جهانی باید همه مسلمانان کوشش کنند تا مواعظ اهل بیت(ع) را شناخته و بفهمند و به آن آراسته شوند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تربت حیدریه، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا جواهری، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه پیش از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع این شهرستان ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار  کرد: موعظه ها و وصایای اهل بیت(ع) به یاران و اصحاب آنان اختصاص ندارد بلکه یک منشور اخلاقی جاویدان و جهانی است.

 

وی تصریح کرد: برای دستیابی به منشور اخلاقی جاویدان جهانی باید همه مسلمانان کوشش کنند تا این مواعظ را شناخته و بفهمند و به آن آراسته شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جواهری در ادامه افزود: بر محاسبه و شمارش کارهای هر روز در کلام امام موسی کاظم(ع) تاکید فراوان شده است چنان که ایشان فرمودند: «از ما نیست کسی که نفسش را هر روز محاسبه نکند، پس اگر در آن روز کار نیک و زیبایی انجام داده است به آن بیفزاید و طلب افزایش آن را بکند و درصدد زیاد شدن آن بر بیاید و اگر کار نکوهیده و زشت و بدی انجام داده است از آن گناه پیشگاه خدا طلب بخشایش و آمرزش کند و به سوی خدا باز گردد».

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به روایت امام هفتم(ع) در رابطه با روند رشد و تکامل انسانی خاطر نشان کرد : امام هفتم(ع) در این حدیث شریف، برنامه و راه رشد و تکامل را نشان داده اند. «محاسبه»، شمارش کارها و دقت و بررسی و ارزیابی همه آن ها است.

 

وی افزود: باید واجبات و مستحبات و فضایل و مکارم اخلاقی را شناخت زیرا که همه در واژه «حسن» جای می گیرند و همچنین بایستی از محرمات و مکروهات و رذایل اخلاقی آگاهی یافت زیرا  که مصداق «سیئه» هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین جواهری با اشاره به اهمیت تغییر و تحول سازنده در مسیر زندگی تصریح کرد: نخستین گام در محاسبه عملکرد روزانه، معرفت  به خوبی ها و بدی ها است، چون این معرفت انسان را در محاسبه شخصی رفتار و گفتار خویش توانا می سازد، دومین گام پس از محاسبه نیز تصمیم و اراده بر تغییر و تحول مثبت در کارها است .

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، امام جمعه تربت حیدریه، در جمع عزاداران و ارادتمندان به امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: ولایتمداری امام موسی کاظم(ع) در اخلاق، عبادت، تفقد مساکین و یتیمان و همچنین ظلم ستیزی، دشمن را به سرگردانی و استیصال کشانده بود به حدی که چاره ای جز زندانی کردن آن امام همام برای خود نمی دید.

 

وی، شرایط سیاسی حاکم بر زمان امام کاظم(ع) را شرایط خفقان دانست و افزود: امام سال های سال در زندان های بغداد علیه طاغوت و ظلم مبارزه و بدون هیچ ترس و دلهره ای واقعیت ها را برای مردم تبیین می کرد..

 

امام جمعه تربت حیدریه گفت: متاسفانه امروز جهان اسلام شناخت درستی از رهبران دینی خود ندارد و دچار انحرافاتی شده که نتیجه آن را می توان در پیدایش وهابیت، گروه های تکفیری و تندرو مشاهده کرد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات