۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۲۶۱۱۹۱
رییس جمهور:

آنچه امروز اهمیت دارد عمل به قرآن است/ نمی توانیم بر سر همسایه بمب بریزیم و ادعای مسلمانی کنیم

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور گفت: آنچه امروز اهمیت دارد عمل به قرآن و اجرای آیات آن در زندگی فردی و اجتماعی است، نکند زمانی برسد که از اسلام فقط نام آن و از قرآن صرفا نشان، رسم و کتابت آن باقی مانده باشد.
رييس جمهور در افتتاحيه مسابقات قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جهمهور  عصر امروز در مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: قرآن به عنوان کتاب آسمانی، نور، هدایت برای ما مسلمان‌ها و رحمت و روشنایی برای همه کسانی است که به دنبال حق و حقیقت هستند.

وی افزود: در سابق کتب آسمانی دیگری نیز نازل شده که قرآن مصدق آنها است اما قرآن ویژگی خود را دارد و تنها کتابی است که توانسته از دست تحریف و تغییر مصون باشد، متاسفانه دیگر آثار وحی در طول تاریخ مورد دستبرد و تغییر تحریف‌گران قرار گرفته اما قرآن همان گونه که بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است امروز در اختیار ما است، و حتی نحوه جمع کردن به ترتیبی بوده که پیامبر(ص) دستور آن را داده است.

رییس جمهور در ادامه عنوان کرد: این که امروز در دنیای اسلام درباره متن قرآن میان مسلمانان اختلاف نیست و همه متن واحد یافته و قرائت می‌کنیم از نعمت‌های بزرگ خداوند بر ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: یکی از مسائلی که سبب اتحاد مسلمانان شده این است که همه آنها قرآن را به همان زبان وحی، عربی که نازل شده قرائت می‌کنند اگر هر گروه خود به زبان خود قرآن را می‌خواند آثار وحدت در میان مسلمانان مشاهده نمی‌شد.

وی با اشاره به برکت قرآن مجید، اظهار داشت: قرآن کتابی سراسر خیر و برکت برای جامعه انسانی به ویژه جامعه اسلامی است، با تبعیت از قرآن که دستور به تقوی الهی می‌دهد جامعه مورد رحمت الهی قرار می‌گیرد.

رییس جمهور،با اشاره به ارزش قرائت و نگاه به قرآن بیان داشت: اگر چه نگاه به قرآن، قرائت و حفظ آن ارزش است اما پیروی از قرآن مهم‌تر است ما باید از قرآن پیروی کرده تا آیات آن را در زندگی و جامعه مشاهده کنیم، آن زمان مورد رحمت الهی قرار می‌گیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: قرآن برای تدبر و فهم آن نازل شده است این کتاب می‌تواند برای ما سراسر برکت و خیر باشد در صورتی که در آیات آن اندیشه و تدبر کنیم، آن قرائت و خواندنی که در آن اندیشیدن نباشد نمی‌توان به اعماق آن دست یافت ما باید به عمق آیات قران دست یافته و در زندگی خود آثار عملی آن را مشاهده کنیم.

وی با اشاره به ویژگی دیگر قرآن ابراز کرد: اگر چه همه کتاب‌های دیگر مانند قرآن برای هدایت بشر بوده است اما افزون بر آن قرآن معجزه نیز است معجزه پیامبری که با آن مردم را تعلیم داد و تزکیه کرد.

رییس جمهور، در ادامه تاکید کرد: در معجزه بودن قرآن همین بس که هیچ کس قادر نیست به ظاهر و در عمق و معنا مانند قرآن را آورد، قرآن کتاب معجزه پیامبر(ص) و فخر مسلمانان است، امروز ما افتخار به حفظ و تلاوت قرآن داریم و قرآن خوانی و قرآن دانی فخر ما مسلمانها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، با اشاره به شاخصه دیگر قرآن عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های جامعه اسلامی قرائت و حفظ  صحیح قرآن است اما شاخص بالاتر که همه به آن نیاز داریم عمل به قرآن در جوامع اسلامی است، آنچه قرآن از ما می‌خواهد وحدت و اتحاد میان مسلمانان است.

وی با اشاره دستورات قرآن بیان داشت: آنچه قرآن از مسلمانان می‌خواهد الفت، امربه معروف و نهی از منکر، عبادت، صدق، حج و اداره جامعه اسلامی با شور و مشورت برای برپایی عدل، قسط و اعتدال است، در حقیقت محققان و صاحب‌نظران ما برای جوامع اسلامی باید شاخص برای اجرای دستورات قرآن درست کنند.

ریس جمهور در ادامه گفت: همانگونه که قرائت، حفظ قرآن فخر است بالاتر از آن اجرای دستورات قرآن ارزش دارد معیاری که نشان دهد صداقت و راستگویی، ادای امانت، مبارزه با فساد، مبارزه با رشوه و ربا، مبارزه با فقر تا چه حد در جامعه وجود دارد، علم و دانش، تعاون و همکاری و مسابقه درخیرات تا چه حد ارزش دارد، نکند در جامعه قرائت و حفظ قرآن باشد اما عمل به آن نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، با اشاره مجدد به برکت قرآن اظهار داشت: قرآن مبارک است هر گروه یا جامعه به آن عمل کند به خیر، نیکی و معرفت دست می‌یاید ما باید مراقب باشیم که مبادا دیگران در عمل به مفاهیم قرآن از ما پیشی بگیرند، مبادا روزی رسد که قرآن ما را به علم و دانش دعوت کند ما از علم فاصله گرفته و غیرمسلمانان، به آن عمل کنند، مبادا ما در شرایطی قرار گیریم که ملت‌های دیگر که سالها در جنگ بودند بر علیه ما متحد شوند و ما مسلمانها دچار تفرقه و اختلاف شویم.

وی افزود: آنچه امروز اهمیت دارد عمل به قرآن و اجرای آیات آن در زندگی فردی و اجتماعی است، باید معیار و شاخص ما در خانه،خانواده، روزنامه، مجله، کتاب، و نوشتار عمل به قرآن باشد، نکند دیگران خبر راست و ما خبر دروغ در روزنامه‌های خود بزنیم، اسلام صداقت،برادری، مروت، مدارا و عدم افراط و تفریط در زندگی داشتن است.

رییس جمهور با اشاره وضعیت منطقه عنوان کرد: آیا اگر ما بر سر کشور همسایه بمب بریزیم می‌توانیم ادعای اسلامی بودن داشته باشیم، به جای کمک به فقرا به تروریست‌ها پول دادن آیا اسلامی و قرآنی است، امروز دنیای اسلام نیاز به قرآن و عمل قرآن دارد، نیاز به بعثت سیره و راه پیامبر(ص) دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه گفت: نکند زمانی برسد که از اسلام فقط نام آن و از قرآن صرفا نشان، رسم و کتابت آن باقی مانده باشد، اگر چنین شود روزی خواهد رسید که ساختمان‌های زیبای مساجد در میان ما خواهد بود اما از هدایت خبری نخواهد بود.

وی افزود: نکند روزی برسد که سازندگان مساجد بدترین انسان‌های روی زمین باشند، در شامات، عراق و سایر بلاد اسلامی گروهی به جان مسلمانان افتاده و ما صرفا نظاره گر باشیم، اگر ما می‌خواهیم قرآن برای ما مبارک باشد باید به آن عمل کنیم./807/پ201/ج

 

ارسال نظرات