۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۶۱۲۴۲
حجت‌الاسلام فرحزاد:

هدف از بعثت پیامبر،‌ اخلاق بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان این‌که فلسفه دین و تمام احکام آن به اخلاق بر می گردد و این مقوله مهم از اهداف بعثت حضرت رسول(ص) است، گفت: توجه به خوش اخلاقی و مدارا، افضل اعمال به شمار می رود.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه ای به مناسبت مبعث حضرت رسول(ص) که ظهر امروز در هتل ولایت مشهد برگزار شد با اشاره به این که ماه رجب از بهترین ماه‌های سال و ماه استغفار است و باید در این ماه زیاد استغفار شود، اظهار کرد: زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) در این ماه تاکید شده و امروز که روز مبعث حضرت رسول(ص) است یکی از روزهای مهم زیارتی حضرت رضا(ع) محسوب می شود.

 

وی با یادآور شدن این که ما نباید عادت پرست، خود پرست و خود محور باشیم افزود: گاهی عبادات ما جنبه عادت پیدا می کند و حتی برخی واجبات و امر خدا را هم به آن ترجیج می دهیم. به طور مثال شخصی که همیشه در صف اول نماز جماعت حاضر می شود، در حالی که امکان ندارد در همه سال ها، کارهایی واجب تر از آن برای او اتفاق نیفتاده باشد یعنی او بخاطر عادت به عبادت، ترک واجب کرده است.

 

کارشناس مذهبی در ادامه با بیان این که گاهی خداوند سر بزنگاه ما را آزمایش می کند، خاطرنشان کرد: وقتی در اوج عبادت کاری پیش می آید  به طور مثال، در اوج حال معنوی، همسر، پدر و مادر احتیاج به کمک فوری ما دارند و این جا امتحان می شویم، خدا را انتخاب می کنیم یا عادت را؟ بنابراین بعضی وقت ها انسان باید خود را بشکند چرا که شناخت وظیفه و تکلیف و انجام آن از هر چیز  واجب تر است.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به توجه بزرگانی همچون علامه طباطبایی به همسر و این که وی موفقیتش را حاصل همراهی، همدلی و کمک به همسرش می داند، اظهار کرد: دعای پدر و مادر، اولاد و فرزندان بسیار در زندگی موثر است از این رو توجه و اهمیت دادن به احترام، خوش رفتاری و مراقبت و نگهداری از آن ها در صورت نیاز از واجبات نیک به شمار می رود تا جایی که روایات زیادی در این زمینه داریم که می فرماید کسی که بر اخلاق تند همسرش بسازد، ثواب صبر حضرت ایوب را دارد.

 

وی روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص خوش رفتاری با همسر بیان کرد و گفت: حضرت محمد (ص) فرمودند: هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا صبر و شکیبایی کند خداوند بزرگ برای هر بار صبر او، پاداشی همانند و همسنگ پاداش صبر ایوب در برابر بلای او به وی خواهد داد و هـر زنى که در بـرابر بـد اخلاقى شـوهـرش صبر و شکیبایى ورزد، خداوند همانند ثواب آسیه به او عطا کند.

 

کارشناس مذهبی با اشاره به روایت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم و به مردم بیاموزم»، خاطرنشان کرد: نماز و روزه مقدمه اخلاق است و فلسفه دین و  تمام احکام آن به اخلاق بر می گردد و این مقوله مهم از اهداف بعثت حضرت رسول(ص) بر شمرده شده است، از این رو توجه به خوش اخلاقی و مدارا، افضل اعمال به شمار می رود.

 

حجت الاسلام فرحزاد، به حضرت خدیجه(س)،  همسر حضرت محمد(ص) به عنوان یکی از زنان برگزیده اشاره کرد و گفت: انتخاب نام مناسب بسیار اثرگذار ولی متاسفانه امروزه انتخاب نام های زیبایی همچون خدیجه رو به کاهش و نام های غربی و فاقد معنا رو به افزایش است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود./844/پ202/ب4

ارسال نظرات