۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۱۳۲۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تکوین بدون تشریع توانایی هدایت بشر را ندارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر سابق حوزه علمیه تبریز گفت: بالاترین ره آورد مبعث رسول گرامی اسلام (ص) در حقیقت این است که تکوین بدون تشریع عقیم از هدایت بشر است، تکوین جدای از تشریع توانایی هدایت بشر به سوی سعادت را ندارد.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه تبريز

حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک عید مبعث، اظهار داشت: بالاترین ره آورد مبعث رسول گرامی اسلام(ص) این است که تکوین بدون تشریع عقیم از هدایت بشر است، تکوین جدای از تشریع توانایی هدایت بشر به سوی سعادت را ندارد.

 


وی با اشاره به این‌که هدایت تکوینی به معنای فراهم ساختن شرط‌ها و بسترهای تکامل موجودات است، افزود: منظور از هدایت تکوینى و عمومى آن است که خداوند به وسیله عقل و فهم و فکر و وجدان و غرایز که در وجود موجودات نهاده، آنان را زیر پوشش نظام آفرینش و طبق قانون خاص و حساب شده اى، به راه‌هاى زندگی و تدبیر و اداره امور خویش هدایت و رهبرى مى کند.

 


استاد سطح عالی حوزه با بیان این‌که هدایت تشریعی ویژه انسان است، تأکید کرد: واسطه این هدایت، پیامبر و امامان و صالحان‌اند؛ چنان که قرآن درباره پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی أرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی و دِینِ الْحَقِّ» هدایت تشریعی همزاد انسان است و تا ابد ادامه دارد و اصول آن در همه ادیان آسمانی مشترک است؛ مانند توحید، معاد و نبوّت.

 


وی خاطرنشان کرد: هر چند انسان از هدایت تکوینی بهره‌مند است، تنها از این گذر نمی‌تواند به کمال آرمانی خویش دست یابد، انسان، با هدایت تکوینی و فطرت خویش، تنها به فهم کلّیاتی از حقایق جهان توفیق می‌یابد و به جزئیات و تفصیل آنها راه ندارد، در موضوع  خداشناسی، تنها به وجود خداوند پی می‌برد؛ اما توان راه‌یابی به صفات و اسمای خداوند و مسائل اعتقادی را ندارد.

 


حجت الاسلام سیدی ثانی ابراز داشت: آشنایی با بدی‌ها و خوبی‌ها برای ترغیب انسان به درستکاری کافی نیست؛ بلکه ابزارهایی برای تشویق و ترغیب لازم است و این ابزارها همان انذارها و تبشیرهای وحیانی‌اند که در سایه هدایت تشریعی فراهم می‌آیند.

 


وی با بیان این‌که شرط هدایت تکوینی انسان عمل به تشریع است، تصریح کرد: خدای سبحان هدایتی تکوینی ویژه به نام «هدایت پاداشی» برای مکلّفان دارد که به معنای «ایصال به مطلوب» و «تسدید و تأیید» آنهاست و نصیب کسانی می‏شود که با حُسن اختیار خود هدایت ابتدایی خداوند و حق را پذیرفته و به آن عمل کرده باشند، بنابراین هدایت تکوینی عقیم از هدایت و مشروط به تشریع است./854/ت302/ب4

ارسال نظرات